När Zara skjutsat hem Isabella körde hon direkt hem till sig. Hon hade lånat Zacks tält för ett år sedan och med all säkerhet låg det i hennes förråd. Hoppades hon, men helt säker kunde man ju aldrig vara.
Medan hon körde tänkte hon på vad dom hade pratat om under dagen. Hon gillade Isabella, ingen tvekan om det men om hon skulle gissa så var Isabella några år yngre än både Zack och henne själv. En ung kvinna, storstadstjej dessutom, som flyttar hit utan vare sig mobil, dator eller kläder, det var en gåta i sig, tänkte hon och svängde in mot centrum. Hon älskade sin bror så det var klart att hon brydde sig om vad som hände med honom och det sista hon ville var att få se honom sårad.
Hon parkerade på sin parkeringsplats och gick direkt ner till källaren. Lika bra att börja leta innan Zack skulle komna dit och få möjligheten att klaga på hur dålig koll hon hade. Hon hade koll, lite koll, okej ingen koll alls men om hon inte missminner sig helt måste tältet ligga i förrådet.
När hon var framme vid sin förrådsdörr grävde hon i fickan efter nycklarna. Lamporna i källaren började flimra och blinka så hon stannade mitt i rörelsen och såg sig omkring. Åh vad hon hatade att vara här nere, tänkte hon och skyndade sig att öppna hänglåset. Väl inne i förrådet suckade hon över röran men vad hade hon för val? En dag skulle hon ordna upp här inne, tänkte hon bistert och började lyfta och flytta undan julsaker och vinterdäcken.
Hon hade precis kommit till mitten av röran när mobilen ringde och när hon fiskat upp telefonen såg hon att det var Zack.
"Tjena, jag håller att plocka fram ditt tält."
"Bra, jag har en stund över nu så jag tänkte komma över lite snabbt."
"Okej, det är bara att komma."
"Ses på en stund."
Hon la på och suckade ännu en gång, inget tält så långt ögat kunde nå. Var kunde det annars vara om inte i förrådet?, tänkte hon och fortsatte flytta några kartonger.
Längst in, hur hade tältet hamnat längst in i förrådet? Hon sträckte sig för att få tag i alla delar och skyndade sig att låsa efter sig när hon fått fram allt hon behövde. Zack borde vara här vilken sekund som helat, tänkte hon och småjoggade upp för trappan.
Hon hade precis hunnit stänga ytterdörren bakom sig innan hon hörde en snabb knackning och ett högt "hallå". Zack klev in som om han bodde där, precis som han alltid gjorde, och slog sig ner i soffan.
"Så, vad har du gjort idag?" frågade han när hon satte sig i soffan bredvid honom.
"Jag var på grillen med Anja och Isabella."
"Isabella?"
"Öh, ja, vadå då?"
"Nej inget, jag trodde inte att ni umgicks."
"Det gjorde vi inte heller men nu gör vi det, hon ska komma hit på lördag, tjejfest du vet."
"Isabella? Tjejfest?"
"Varför låter du så förvånad? Hon är schysst och rolig att hänga med, jag och Anja tänkte att hon säkert behöver några tjejkompisar nu när hon bor här."
"Ja, jo det är klart." mumlade Zack och kände sig något orolig men det var klart, bättre att Isabella hängde med hans syrra än att hon satt ensam där ute i stugan när han var borta.
"Visste du förresten att hon varken har mobil eller dator, kan du fatta? Jag skulle aldrig överleva, dessutom tror jag att hon är något år yngre än mig. En ung tjej utan någon som helst kontakt med yttre världen och som har flyttat hit med typ ingenting annat än kläderna hon har på sig. Vi var förbi hos mamma, Isa hade inget att gå ut i, ingen top eller klänning. Visst är det lite märkligt?"
YOU ARE READING
Farlig förälskelse
RomanceEn natt i juni flyttar en ensam ung kvinna in i den lilla stugan vid sjön utanför en by långt uppe i den nordligaste delen av Sverige. Det är en liten by där alla känner alla så genast växer nyfikenheten för deras nyaste invånare, speciellt hos byns...