På lördagskvällen körde Isabella in till stan och parkerade på stans enda parkering. Zara hade beskrivit huset som hon bodde i så det borde inte vara så svårt att hitta.
Hon låste bilen och började gå längs med den nu nästan tomma gågatan. Hon hade känt sig pirrig hela dagen. En tjejkväll, när hade hon senast haft en riktig tjejkväll? Hon stannade och såg sig omkring och stannade med blicken på ett rött tegelhus en bit lite längre bort längs gatan. Det måste vara det huset, tänkte hon och började gå igen.
Hon hade fått koden så hon öppnade porten och läste på tavlan över alla som bodde i huset. På andra våningen hittade hon en Z.Liljestål, det måste ju vara Zara, men Liljestål? Det slog henne att hon inte visste vad Zack hette i efternamn men hon antog att han också hette det.
När hon gått upp för trapporna stannade hon framför dörren med samma namn som stod skrivet nere på tavlan och tog ett djupt andetag innan hon knackade försiktigt.
"Hej! Kom in!" sa Zara glatt när hon öppnade dörren.
Isabella klev in i hallen och såg sig nyfiket omkring. Det var en rymlig hall med en helkroppsspegel och en byrå på ena sidan och en hatthylla och garderober på den andra. Man såg både in till köket och vardagsrummet därifrån, insåg hon och tänkte direkt på lägenheten hon hade delat med Cilla. Den hade varit större men den hade haft en liknande planlösning som Zaras lägenhet.
"Så fint du har det." sa Isabella artigt när hon följde efter Zara in till vardagsrummet.
"Tack, jag har bott här i säkert sju år nu, men jag trivs och den är lagomt stor för mig."
"Jag förstår det, är det en tvåa eller trea?"
"En tvåa, men det är stort kök så det tycker jag är bra, då känns det inte lika trångt."
Isabella nickade och tog emot vinglaset som Zara räckte fram åt henne.
"Anja är på väg, hon kommer säkert när som helst. Kom och sätt dig, här behöver du aldrig vara blyg." fortsatte Zara och satte sig ner i soffan.
Isabella satte sig bredvid henne och tog en klunk av vinet. Lite av nervositeten släppte när hon tog ytterligare en klunk som värmde långt ner i halsen.
"Så, ska det bli kul att få se nattlivet här uppe då? Det om något skiljer sig säkert från Stockholm."
"Ja, absolut. Jag brukade festa rätt mycket när jag var yngre, det var typ det enda vi gjorde."
"Vi?" frågade Zara nyfiket och tänkte på samtalet med Zack.
"Ja, jag och min kompis, Cilla, vi bodde rätt centralt på Söder så det var väldigt enkelt att bara gå ut när vi kände för det."
"Det låter kul, jag har aldrig delat lägenhet med någon."
"Det var det verkligen, bästa tiden i mitt liv." mumlade Isabella och tog en ny klunk.
"Så vad sa den här Cilla om att du flyttade ut och upp hit?"
Isabella hostade till och ställde ifrån sig glaset för att inte spilla över hela klänningen.
"Är du okej?" frågade Zara och ställde ifrån sig sitt glas.
"Jo, absolut, jag svalde fel." svarade hon och harklade sig genom hostningarna.
"Känslig fråga?" frågade Zara mjukt efter en stunds tystnad och Isabella kunde inte göra annat än att nicka.
"Då pratar vi om något annat tycker jag."
YOU ARE READING
Farlig förälskelse
RomanceEn natt i juni flyttar en ensam ung kvinna in i den lilla stugan vid sjön utanför en by långt uppe i den nordligaste delen av Sverige. Det är en liten by där alla känner alla så genast växer nyfikenheten för deras nyaste invånare, speciellt hos byns...