Bab 5

172 7 0
                                    

    Keluar sahaja daripada kereta, aku berlari ke arah vending machine di tepi pagar sekolah.

"Syaf, belanja aku.."

"Cepatlah!" Terus sahaja lima keping not berwarna biru dihulur kepada aku. Tanpa melengahkan masa yang dah sedia ada membazir ini, dia berlari ke arah kawan-kawannya yang sedang menunggu di kantin.

"Yeah! Dapat minum coffee panas." Ujarku.

"Yum! Yum!"

    Kau tahu tak bunyi air panas diisi ke dalam cawan kertas tu. Ya allah! Menggiurkan!

"Ehem!"

    Deheman seseorang buatkan duit yang aku pegang jatuh bertaburan di atas lantai.

"Aih! Tak reti nak bagi salam ke?!" Tanyaku geram. Duit tadi aku pungut.

"Assalamualaikum,"

"Waalaikumsalam!" Jawabku geram. Naufal tergelak kecil. Entah apa-apa.

"Buat apa?" Tanya Naufal. Eih, nasib kau crush aku! Kalau tak, ada yang kena karatae nanti!

"Tengah siram pokok bunga," jawabku selamba. Cawan coffee tadi aku ambil.

"Nak satu," pinta Naufal.

"Buat sendiri."

"Buatkan atau english day nanti kau yang kena handle," ugut Naufal. Khinzir!

"Fine! Pegang kejap!" Kataku. Coffee tadi aku serahkan kepada Naufal.

BERKHEMAH
BERKHEMAH
BERKHEMAH SAMA SI NAUFAL
SI NAUFAL
SI NAUFAL
ANAKNYA BAHENOL
BAHENOL
BAHENOL
BAHE----

"Kau memang nak mati, kan?"

    Aku yang masih lagi menunggu coffee tergelak kecil. Ah, lagu tu. Si Nopal. Hahahahahahhaahha..

"Rileks, Tengku Naufal Hakimi." Ujar sahabat baik Naufal, Tengku Hariss Izwan.

"Uuu.. Awek ke?" Tanya Izwan. Aku berdehem kecil.

"Haah. Kenapa?"

"Uhuk! Uhuk!"

"Eh, kau okay tak ni?" Tanya Naufal. Aku angguk. Terus sahaja tangan aku naik untuk mengurut dada. Gila.

"Dia lah awek yang duet dengan kau nanti?" Tanya Izwan. Dia memegang dagu.

"Uish, lawa." Puji Izwan. Aku berdehem kecil.

"Kau jangan nak cantas hak milik aku, eah." Ujar Naufal. Izwan menggulingkan biji mata. Aku? Jadi pemerhati sebab aku tak tahu apa-apa sekarang ni.

"Okaylah, Nopal anak Bahenol. Aku nak pergi sarapan dengan Joshua jap," kata Izwan. Terus sahaja tubuh Joshua yang sedang leka mendengar lagu menggunakan headphone ditarik.

"Jagalah kau, Iz." Kata Naufal geram.

"So, kita memang sarapan coffee jer ke?" Tanyaku. Eh, aku lapar tau. Tadi tak sempat makan sarapan.

"Mama aku ada masak nasi goreng. Kita share lah." Kata Naufal selamba. Tangannya dimasukkan ke dalam poket.

    Are you kidding meh?! Share?! Dengan crush?! Biar kebenaran?! Sesiapa hantuk kepala aku kat vending machine please.

Ok dah*hntuk kepala Fie*-Shin

"Jom, kita cari pondok lepak dulu," kata Naufal. Aku mengangguk dan mengekori sahaja hala tuju Naufal ni.

"Sinilah." Kata Naufal. Beg aku ditarik untuk duduk di sebelahnya. Dey?

"Dah ada tajuk lagu?" Tanya Naufal. Bekas berisi nasi goreng dikeluarkan.

"Entah." Jawabku. Sejujurnya, ini bukan kemahuanku. Kerana Naufal, aku relakan.

"Aku cadang kita guna lagu Secret Love Song atau Perfect version duet." Ujarnya sebelum membuka penutup bekas. Ya allah, bau nasi goreng. Nasi goreng kampung ke ha? Menggiurkan. Lapar... Lapar.

    Perlahan-lahan aku hirup coffee yang aku beli tadi.

"Secret Love Song lah. Lagipun saya tak boleh nak nyanyi lenggok Ed Sheren." Kataku. Wah, aku memang lapar tengok dia suapkan nasi goreng tu kat mulut dia.

"Nak?"

"Eh, tak apa."

"Makanlah. Lagipun, memang aku suruh mama masak lebih. Makanlah." Bekas nasi goreng disua ke arah aku. Sudu plastik ditangannya aku ambil.

    Sesudu nasi goreng aku sua ke mulut. Sedapnya.

"Secret Love Song, eah?" Tanya Naufal semula. Aku angguk.

"So, pertandingan memang dah nak dekat. Nak tak nak, kau kena selalu practice. Kalau nak lagi mudah or selesa, kita boleh pergi studio muzik abang aku. Kita boleh try buat ad-lib ke apa ke." Kata Naufal. Iphone 6s dikeluarkan sebelum dia menaip sesuatu.

"Jom masuk bilik muzik. Cikgu Arifah dah tunggu." Kata Naufal. Aku yang masih leka dengan nasi goreng tersentak apabila tangan Naufal menarik beg sandang aku.

"Sekejap!"

"Cepat."

***

"HAH?!" Serentak aku dan Naufal berpandangan.

"Tapi, cikgu. Orang lain kan ada." Kata Naufal.

"Cikgu nampak kamu ada chemistry antara satu sama lain," ujar Cikgu Fuqhad.

"Tapi, cikgu...."

"Tak apa. Habiskan lagu dulu. Dah habis apa semua kita fokus dekat drama tau."

    Nasib lah, nak. Nasib...

Tbc...

Yo!

Awak Sayang Saya Tak? (✔️)Where stories live. Discover now