PATHETIC
Jam tangan ditilik sekilas.Baru pukul 2 petang.Amore baru saja habis kelas.Dia melepak di padang bola keranjang.Tengok budak main bola keranjang.
Aiden yang berada di hadapannya dipandang.Dia mengeluh.Demam demam macam ni pun datang universiti.Katanya,dia malas nak skip kelas.
"You okey tak Aiden?Better you balik rumah."Kata Amore.Aiden menggeleng.
"Tak apa.I malas nak balik rumah.Janganlah risau sangat,cute.I am okay."Balas Aiden lembut sambil tersenyum.Sempat dia memicit pipi Amore.
BUK!
Bola keranjang itu tadi tepat mengena pada belakang badan Amore.
"Woi!"Satu suara datang dari pintu dewan itu menyentakkan semua orang yang berada di dalam dewan.Semua pelajar melihat kearah lelaki tersebut.Amore mengerutkan dahi.
Ezekiel?
"All of you!Berbaris memanjang sekarang!"Ezekiel mengarahkan pelajar yang bermain bola keranjang tadi berbaris.
Aiden menelan air liurnya.Kelat.Pelajar yang bermain tadi sudah berada dalam satu barisan memanjang.Wajah mereka cuak.
"Siapa yang baling bola tadi?"Soalnya.Suaranya tegas.
Diam.Tiada sesiapa yang menjawab.
"Aku tanya!Siapa yang baling bola tadi?!"Ezekiel mengulangi soalannya.
Amore hairan.Takkan disebabkan dia dibaling dengan bola tadi,Ezekiel nak marah.Amore berdiri namun Aiden segera menghalangnya.
"Amore,you better jangan masuk campur."
"Tak apa.I will be okay."Balas Amore sebelum melangkah menghampiri Ezekiel.Semua mata mata pelajar mula beralih pada Amore.
"Ez,tak payahlah marah diorang macam ni.Aku tak apa apalah."Kata Amore sambil memegang tangan Ezekiel tanda memujuk.Muka budak budak ni semua dah cuak.Semuanya junior.
"Korang pergi sambung main.Biar I yang selesaikan hal ni,okay?"
Pelajar pelajar tadi mengangguk.Ezekiel memandang mereka dengan tajam.
"Dah jom.Kita balik."Amore menarik tangan Ezekiel supaya segera keluar dari dewan itu.Dia sempat memberi isyarat kepada Aiden yang dia ingin pulang ke Private Area.
"Lain kali,jangan buat macam tu lagi.Diorang bukannya sengaja."
Ezekiel menjeling Amore.Wajahnya masam mencuka.Itulah Amore.Suka memaaf.Orang macam tu patut diajar sedikit.
"Whatever."Kata Ezekiel sebelum pergi meninggalkan Amore.Haih...sejak kebelakangan ini,dia rasa pelik.Dia rasa macam dia makin sayang pada Amore.
------
Keesokannya,Amore sedang mengambil bukunya di loker.Berita hari ini heboh dengan kejadian Ezekiel memarahi junior semalam.Well,Ezekiel memang terkenal dikalangan pelajar di sini.Dengan wajah yang sangat kacak dan berkulit sawo matang,tak mungkin dia tidak digilai ramai oleh perempuan.
"A-Amore."
Seorang lelaki berkaca mata berdiri sambil menunduk di hadapannya.
"Ya?"Balas Amore sambil menutup loker miliknya.
"Saya yang baling awak guna bola semalam.S-Saya minta maaf."
Amore tersenyum nipis.
"It's okay.Bukannya sakit sangat pun.I nak minta maaf pasal Ez semalam.Dia memang macam tu.I harap you tak ambil hati."Balas Amore.Lelaki itu tersenyum.
"Saya tak ambil hati pun.Terima kasih sebab maafkan saya.Saya pergi dulu."Katanya kemudian berlalu pergi.Amore meletakkan bukunya ke dalam beg sebelum pergi ke Coffee Center.
Dia memesan satu Cuppucino lalu duduk di meja.Dia membuka aplikasi instagram.Benda pertama yang dia lihat adalah gambar William mengucup pipi Anna.Hatinya sakit.Air matanya ditahan agar tidak jatuh.
"Setiap kali kau tengok gambar diorang,aku nampak kau macam nak menangis.Aku syak yang lelaki tu bekas teman lelaki kau?"Kata satu suara dari belakangnya.Amore menoleh.Ezekiel?
Ezekiel mengambil tempat duduk di hadapannya.Dengan selambanya dia meneguk air Cappucino milik Amore.
"Hm...dia bekas teman lelaki aku.Dia kahwin dengan adik aku 3 tahun lepas."Kata Amore perlahan.Entah mengapa dia berasa selesa nak menceritakan kisah silamnya kepada Ezekiel.
"So pathetic."Balas Ezekiel.Amore menjeling.Amboi,Ezekiel.Nak je dia gunting mulut lelaki itu.Dahlah ambil Cappucino miliknya begitu saja.
"You?Did you ever fall in love?"
Soalan daripada Amore menyentakkannya.Lelaki itu terdiam.
"Pernah."Jawabnya lambat lambat.Amore tersenyum.Tak sangka pula dia ni pernah bercinta.
"So,are you still in relationship with her?"Tanya Amore lagi.
"Maybe."Jawabnya.Dia meneguk Cappucino itu.Mungkin?Ezekiel ni serius ke?
"Aku tak tahu sama ada kitorang masih bercinta ataupun tak sebab aku ada dengar yang dia ada lelaki lain."
Amore terdiam.Dia faham perasaan Ezekiel.Tengoklah riak wajahnya sekarang ini.Sedih.
------
"Aiden,you tahu apa apa pasal girlfriend Ez ke?"
Aiden mengangguk.Amore tak tahu kenapa dia rasa nak sangat tahu pasal teman wanita Ezekiel.
"Nama dia Rose.Dia tinggalkan universiti ni sebab dia nak uruskan syarikat papa dia dekat UK.Sampai sekarang ni I tak tahu apa berita dia."
Amore hanya menganggukkan kepalanya.Dia menikmati lagu yang dimainkan di sekitar kawasan universiti itu.Kita boleh request lagu dan juga boleh menyanyi.
Best kan?
"Kenapa you tiba tiba tanya pasal Rose?"Tanya Aiden kehairanan.
"You suka Ez ke,cute?"Teka Aiden.Amore mengangkat keningnya.Dia tertawa kecil.
"Mana ada Aiden.You ni merepeklah."
Aiden tersenyum.Pipi Amore dicubitnya.Dia menggalas begnya lalu berdiri.
"I pergi dulu ya?Pape roger."Aiden berlalu sambil mengenyitkan matanya kepada Amore.Amore membalas kenyitan lelaki itu.
Alahai,ada ada saja Aiden.
YOU ARE READING
EZEKIEL NERINE
Romance(Another Mafia's Novel by Lovely Sherry) "I would rather break my own heart than yours." Dia seorang gadis yang berdarah campuran dari keluarga Perez dan Fe Luenne.Dia tidak suka darah Fe Luenne yang mengalir di dalam dirinya.Dia benci bapa kandungn...