5-keputusan pukul

6.2K 176 25
                                    




"Nurin, kalau ian balik, ajak nurin berbincang. mummy nak nurin fikir baik baik ye. fikir betul betul demi kehidupan nurin dan ian dan demi rumah tangga kamu berdua." pesan tengku aishah sambil genggam erat tangan nurin.

"Maksud mummy?" Tanya nurin dan senyum dekat tengku aishah.

"Buat demi mummy. boleh ye?" Tanya tengku aishah dan matanya tepat memandang kedalam anak mata milik nurin.

"Nurin cuba ye mummy." jawab nurin dan senyum dekat tengku aishah.

Tengku aishah, raiyana dan raihan senyum dengan apa yang nurin jawab.

"Mummy, nurin ada masak ayam kukus. mummy nak rasa? Mummy kan jarang makan masakan nurin. Jadi alang alang mummy, rai dan raihan dekat sini, boleh makan dekat sini." ajak nurin excited.

"Wah! Sedapnya!! Jom makan. bila dengar ayam terus lapar walaupun dah makan tadi." kata raiyana excited dan terus menuju ke meja makan.

"Ha iyelah jom makan." kata tengku aishah tersenyum dan bangun sambil melangkah ke meja makan diikuti raihan dari belakang.

"Tunggu sekejap ye, nurin hidangkan sekejap." kata nurin dan berlalu ke dapur.

"Rai, pergi tolong." arah raihan dan pandang adik perempuan dia.

"Ala angah ni. dah la tadi rai drive datang sini, angah nak, angah pergi la tolong." bebel raiyana.

"Rai perempuan kan? pergilah tolong." arah raihan lagi.

"Ish yelah!" bentak raiyana dan dia kedapur jua.

"Akak, apa rai boleh tolong?" Tanya raiyana dan berdiri sebelah nurin.

"Eh rai, tak payah la, rai tetamu tak payah tolong. pergi duduk." larang nurin.

"Rai kena tolong, nanti angah bebel macam mak nenek." perli raiyana dan nurin ketawa kecil dengar perlian raiyana.

"Kalau macam tu, bawakan pinggan dengan cawan boleh? Letak dekat depan." Kata nurin dekat raiyana.

"Boleh aja." jawab raiyana dan buat seperti yang nurin katakan.

Setelah semuanya selesai, raihan baca doa makan dan mereka semua mula makan.

"Akak, sedapnya!! ayam kukus akak ni lain dari yang lain." puji raiyana.

"Biasalah je la rai. ni akak ikut resepi mak akak. resepi kampung je." jawab nurin rendah diri.

"Resepi kampung la sedap. kan mummy? Apa la along dah dapat isteri yang pandai masak pun still nak kahwin dengan perempuan yang entah pandai masak ke tak." raiyana terlepas cakap pasal elyana.

Mereka semua dekat meja makan terkejut dengan apa yang raiyana baru cakap tadi. raiyana yang tersedar dia dah terlepas cakap segera pulihkan keadaan.

"Angah, try la makan ni. sedap!!" kata raiyana dan letak ayam bahagian peha dekat dalam pinggan raihan.

Raihan senyum dan makan. raihan pandang nurin dan nurin senyum semula dekat raihan.

[EBOOK] Tanpa KerelaanKuWhere stories live. Discover now