16- degil kebenaran

5.5K 157 35
                                    




Selepas rayyan pulang dari johor semalam, rayyan hanya duduk termenung dirumah.

"B, termenungkan apa?" Tanya elyana dan duduk sebelah rayyan.

"Nothing, where you wanna go?" Tanya rayyan sebaik sahaja rayyan perasankan elyana yang seperti dah nak keluar.

"Outing, si suzy ada buat party malam ni jadi i nak pergi shopping baju baru." Ujar elyana jujur.

"Keluar shopping lagi? Kan baru je shopping, takkan shopping lagi?" Tanya rayyan sedikit tak berkenan dengan perangai isteri kesayangan dia ni.

"Iyelah, kalau nak party mestilah kena outfit baru, takkan nak pakai baju sama, nanti diorang cakap apa pula. I ni dah lah modeling, husband i pulak ceo dekat malaysia dan luar negara." Ujar elyana.

"Boleh tak kalau 1hari tak keluar? Makan pakai i pun makin tak terurus tahu tak." Ungkit rayyan. Bukan apa sebelum ni nurin buat semua benda. Tu pun 7bulan lepas. Sekarang ni baju pun dia kena gosok sendiri malah makan pun dia kena fikir sendiri. Ada isteri tapi macam hidup single.

"Kenapa sekarang baru nak ungkit? Before this u boleh buat sendiri kan?" Berang elyana dan duduk berjauhan dengan rayyan.

"I dah kahwin and my wife is u. U the one who need to take care of it. Not me! You the one yang nak kena ambil berat pasal i okay. Apa jenis isteri you ni?" Berang rayyan pula.

"Dulu you tak kesah pun kalau i tak buat semua benda ni, now nak ungkit ke? I pun penat la rayyan. Nak senang u upah maid, suruh maid buatkan semua benda tu untuk you." Bebel elyana.

"Why should i? U can do that to me, why i need hire maid for myself? U can do it elyana! Elyana u my wife not that all those maid tu." Marah rayyan. Muka dia dah merah dah.

"I tak pernah nak buat semua tu rayyan, u kan banyak duit, buat apa nak simpan. U paid la maid apa susah. Tak susah pun and maid akan buat eveything dari makan pakai u sampai la kemas rumah. Yang you kena buat cuma bayar gaji je." Tempelak elyana.

"Maid semua tu bukan isteri saya, awak tu isteri saya, susah sangat ke nak faham? Saya nak isteri saya yang uruskan makan pakai saya bukan orang luar elyana, did u understand what i mean?" Berang rayyan.

"What ever, saya nak keluar la. Kalau duduk sini menyakitkan hati je!" Marah elyana dan terus keluar dari rumah tu meninggalkan rayyan seorang diri.

Rayyan berang bila elyana terus keluar tinggalkan dia seorang diri dirumah itu.

(...)

"Nurin, kamu buat apa tu?!" Panggil umi yang berada diruang tamu.

"Masak untuk tengahari sekejap lagi." Jawab nurin yang berada didapur.

"Nurin, berapa kali umi nak cakap? Duduk baik baik. Ni kalau firdaus tahu kamu masak ni mahu dia bebel dekat kamu ni. Jenis tak dengar cakap betul kamu ni." Marah umi.

"Ala umi, nurin masih larat la nak masak." Jawab nurin.

"Lepastu bila sakit, kacau akak suruh urutkan." Bebel kak tira yang baru turun ke bawah tu.

[EBOOK] Tanpa KerelaanKuWhere stories live. Discover now