Bunyi ketukan pintu yang begitu kuat menyebabkan Sehun terjaga dari tidur.
"Yah! Oh Sehun! Buka pintu ni!" Suara Puan Hani kedengaran dari luar rumah.
Sehun menggosok matanya, lalu bangun dan membuka pintu perlahan.
Belum sempat Sehun mempelawa masuk, Puan Hani terlebih dahulu melangkah masuk.
"Aku ingat kau dah pergi jumpa Aulia. Rupanya kau masih terperuk dalam rumah ni!" Ujar Puan Hani sambil melabuhkan punggung di atas kerusi kayu.
"Bagi saya masa. Saya tak sedia lagi."
"Masa? Pfhh. Hello?? Ni kes terdesak tau. So kau kena cepat! Dah takda masa nak tangguh. Kalau tidak duit kau burn dan keluarga kau pun juga burn di tangan Ah long."
"Puan Hani! Tolong jangan apa-apakah mak dan ayah saya. Saya janji saya akan buat apa yang puan suruh." Rayu Sehun. Matanya sudah berkaca.
"Minggu ni boleh?"
Sehun terdiam.
"Kalau kau takut nak buat kerja ni sorang. Kau bawa aku sekali. Lagi pun dah lama aku tak jumpa Aulia." Puan Hani memberi idea. Senyuman sinis terukir di bibir.
🍂
"Papa?" Lily terkejut apabila melihat Baekhyun sudah tercegat di hadapan pintu.
"Awalnya papa balik." Ujar Lily lalu menghampiri Baekhyun.
"Papa, sakit kepala sikit. Minta balik awal." Balas Baekhyun sambil mengusap pipi anaknya itu.
Aulia dari dapur dan ingin ke ruang tamu turut terkejut melihat Baekhyun sudah berada di rumah.
"Eh dah balik?" Soal Aulia lalu duduk di sebelah Baekhyun.
Baekhyun hanya tersenyum lalu bersandar di sofa dan mata ditutup rapat. Seperti menahan sakit.
"Hmm Lily, kamu pergi mandi dulu ye? Nanti kita makan sama-sama dengan papa." Kata Aulia. Lily mengangguk dan terus menuju ke tingkat atas.
Setelah bayang Lily mula hilang, perhatian Aulia beralih ke Baekhyun semula.
"Sakit kepala ke?"
"Sikit."
"Saya ambilkan air sekejap."
Tatkala Aulia ingin bangun dari sofa, tangannya dicapai oleh Baekhyun. Aulia terduduk.
"Tak perlu."
"Baekhyun..jangan degil boleh tak? Muka awak dah pucat ni."
"Awak bagilah air atau ubat tahan sakit. Saya tetap akan mati." Ujar Baekhyun. Sempat lagi dia ketawa kecil.
Air mata Aulia bertakung apabila ayat itu keluar dari mulut Baekhyun. Seolah-olah Baekhyun sudah give up untuk melawan kanser.
"Awak cakap apa ni? Tak kelakar."
"Saya dah tak lama, Aulia." Baekhyun menarik tangan Aulia lalu digenggam. Matanya merenung ke wajah Aulia. "Saya ada kanser otak.."
"Saya tahu."
Mata Baekhyun membulat.
"Mak awak bagi tahu saya. Saya hanya tunggu masa untuk awak berterus terang tentang itu, tapi nothing. Dan akhirnya hari ini baru awak berani untuk buka mulut. Takpa Baekhyun, saya faham. Awak perlukan masa."
Air mata Aulia sudah mengalir laju. Kepalanya ditunduk. Dia tidak sanggup melihat Baekhyun ketika itu.
"Maaf..."
"No, awak tak perlu minta maaf. Saya nak awak lawan penyakit tu saja. Saya tahu awak kuat, awak boleh..sayang. Please~"
Aulia mengangkat kepalanya. Wajah pucat Baekhyun ditatap sayu.
"I can't.." Baekhyun akhirnya kalah, air mata yang ditahan tadi sudah gugur ke pipi.
"You can, sayang. Tolong kuat demi saya, Lily dan anak yang bakal lahir ni." Rayu Aulia.
Ketika itu Aulia perasan Baekhyun sudah memejamkan mata. Badan suaminya itu kelihatan kaku.
"Baekhyun?" Aulia sudah rasa tidak sedap hati lalu dia menyentuh pipi Baekhyun. Tiada respon. Tangan Baekhyun juga sejuk.
"Baekhyun?!BAEKHYUN!!"
Dunia Baekhyun sudah menjadi gelap.
Beginikah rasa mati?
🍂🍃
Nota : Lagi beberapa chapter je lagi and then habis ☺️
YOU ARE READING
[C] PETALS [ BBH x OC ]
FanfictionTak semua orang boleh terima kisah silam kita. Apatah lagi bila ia melibatkan maruah. Aulia Nasuha, mempunyai sejarah hitam dalam hidupnya setelah dia disahkan mengandung anak luar nikah. Oh Sehun, lelaki yang seharusnya bertanggungjawab telah melar...