30: Birtakım Telaşlar

22.2K 982 1.1K
                                    




CUMA





"Oğlum, kaldık mı annesiz bir başımıza?"

Roman, her yana saçtığı ders notlarının arasından başını çıkarıp koltuğa yayılan Dost'un başını okşadı. Havanın ne ara karardığını bile anlamadan bir günü daha bitirmenin huzursuzluğu vardı içinde. Hafta sonu gelmişti. İyi ama hafta sonu demek Irmak demekti ve Irmak bu kez gerçekten yoktu. Elbette, bütün hafta sonu ve hatta haftalar boyuna yetecek kadar çok dersi vardı çalışmak için. Ama nefes almak için gereken bir organı eksik gibiydi. Bu demekti hafta sonu boyunca hiç nefes almayacaktı. Oysa öğleden beri, Irmak'ı çağırabileceği son yolu da tükettikten sonra, ondan gelecek "Beni al," mesajının gözünün içine bakıp durmuştu. Eski mesajları yeni gibi görmek istemiş; çabası boşa çıkmış ve Irmak gelmemişti.

Köpek, Roman'ın elleriyle boğuşmaktan rahatsız olduğunu belirten sesler çıkardığında bile onu umursamadan hayvanın karnını okşamayı sürdürdü adam. Üstüne başına baktı. Galiba ders çalışmaktan kokuşmuştu. Tişörtü lekeliydi. Duşa girse iyi olurdu, yemek meselesini de çözmesi lazımdı. Dost'a döndü. "Ne yiyelim?" diye sorup seçenekleri saydı. "Hamburger mi istersin, yok onu dün yedik makarna pişir mi dersin ya da yoğurda ekmek mi doğrayalım? Ha?"

Dost, Roman'ın notlarının üzerinde dönüp durdu. Canı oyun mu istiyordu, yoksa Roman'a kendisini rahat bırakmasını mı söylüyordu? Roman'ın gözü hayvanın altında buruşan kağıtlardan birine takıldı. O kağıda uzandı.

Eburnasyon: kıkırdağın aşınması ve altında bulunan kemik dokuda skleroz (subkondral skleroz) olmasıdır. Skleroz: kemikte lokal mekanik streslere bağlı olarak oluşan proliferatif yanıttır. Osteofit: eklem kenarlarında bulunan kıkırdağın dışarı doğru büyümesi ve sonra kemikleşmesi ile oluşan yeni kemiktir. Lokal kıkırdak kaybı eklem asimetrisine yol açmakta, malalignment oluşmaktadır. Normalden farklı yerlerde kemiğin stres altında kalması kemikte skleroz ve aşınmalara yol açmaktadır. OA sınıflaması: Etkilenen ekleme göre: monoartiküler, oligoartiküler, poliartiküler (generalize). Etkilenen ana eklem ve eklemde lokalizasyonu: Kalça; üst kutup, orta kutup veya konsantrik, Diz; iç, dış veya patellofemoral, El; İF eklemler ve 1.KMK eklem kökü, Omurga; faset eklemleri veya intervertebral eklem, Diğer. Primer ve sekonder olarak: Primer; idyopatik. Sekonder (bir nedene bağlı olarak görülür). Metabolik nedenler; okronosis, akromegali, hemakromatozis, Ca kristal depo hastalığı. Anatomik nedenler; femoral epifizin kayması, epifizyel displaziler, legge-perthe hastalığı, kalçanın doğumsal çıkığı, bacak boyu farklılığı, hipermobilite sendromları. Travmatik nedenler; major eklem travması, intraartiküler kırık veya osteonekroz, eklem operasyonu (menisektomi), kronik travmalar (mesleki artropatiler). İnflamatuar nedenler; septik artrit, tüm inflamatuar artropatiler. Özel görünümlerin varlığına göre: inflamatuar OA, eroziv OA, atrofik veya destrüktif OA, OA ve osteokondrokalsinoz, diğer.

Daha bir saat önce okuduğu kağıdın yarısının ezberinde olduğunu görmek onu mutlu etti. Demek bir tur daha dönse tamama yakını ezberinde olacaktı. Eh, üçüncüyü de okusa, kesin geçerdi ortopediden. Rahatlayarak kalktı o koltuktan. "Gel oğlum," diye bacağına vurduğu an Dost da zıpladı yerinden. Bir keyif havlaması çıktı ağzından. Roman odanın bir ucuna koşarken Dost da onu takip etti. Bir anda hızlandılar ve odanın içinde dört dönerken Roman, Dost'u sevgiyle hırpaladı. Dost coşkuyla karşılık verdi ona.

"Gelmeyeceğim, gelmeyeceğim dedi, sonunda hakikaten sik gibi ortada bıraktı bizi annen. Ne diyoruz buradan kendisine?"

Koltuğun üzerinden aldığı kırlenti salonun içerisinde başka başka yerlere fırlatıp Dost'u oradan oraya koşturtuyordu Roman. "Bok ye Makmak, diyoruz. Gelmediğin için sürüm sürüm pişman ol, biz de burada keyif yapalım baba oğul diyoruz, diyor muyuz, diyoruz!"

Çocuk RuhumHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin