BAB 29

1.3K 39 3
                                    

'I love you and you're mine'


HARI ini Sara dan Hail meneruskan kerja mereka mengemas dan mempersiapkan semua barang bayi yang telah dibeli. Tangan Sara ligat menyusun dan menyangkut baju di dalam almari.

Sekali sekala matanya memandang Hail yang sedang memasang katil bayi di lantai. Mula-mula buat kerja Hail masih berbaju tapi kini sudah tiada t-shirt berwarna biru yang tersarung di badannya.

Penuh perhatian sekali Hail memasang katil bayi. Tapi masalahnya dari tak siap-siap malah lagi tambah berselerak. Kotak dan plastik katil bayi itu berada di setiap ruang bilik tidur mereka.

"Abang, tak siap lagi ke pasang baby crib tu ? Ara rasa dari tadi takda apa-apa perubahan pun. Macam tu je dari tadi," bebel Sara.

"Susahlah sayang nak pasang. Pening kepala abang ni, banyak sangat skru yang kena pasang dekat katil ni."

"Susah ? Bukannya ada buku panduan ke macam macam mana nak pasang benda tu ?" soal Sara bertubi.

Hail mengeluh, "Ada tapi lecehlah. Ara dah siap belum susun baju, kalau dah meh sini tolong abang."

Terjongket sebelah kening Sara. Tadi berlagak tak nak orang tolong getus hati Sara. Dengan keadaan perut yang besar Sara ikut arahan Hail. Dia mengatur langkah mendekati suaminya. Kerusi meja solek ditarik lalu Sara duduk di situ.

Sejak perut besar ni Sara jarang duduk bawah, bukan apa nanti susah nak bangun. Hail tu kalau datang akal jahat dia bila Sara minta tolong dibiarkan saja gadis itu terkapai-kapai sendiri. Hail pulak seronok mentertawakan isterinya.

"Mana buku panduan tu ? Mustahillah benda ni susah nak pasang. Kalau abang ikut instructions dia senang je," ujar Sara.

Hail jebik. Buku panduan yang berada di tangannya diberi kepada Sara. Dia berpeluk tubuh. Hail menunggu si mak dugong tu berbicara.

Sara selak satu per satu helaian muka surat buku panduan itu. Setiap huruf dan perkataan di dalam buku itu dibaca dengan teliti. Sampai di helaian yang dicari, Sara menghela nafas.

"Ara dah tahu kenapa dari tadi abang tak boleh nak pasang baby crib ni ?"

"Haa apa sebabnya ?" soal Hail.

Sara memejamkan mata menahan rasa geram di hati. Nafas ditarik sedalam dalamnya supaya kekal bersabar dengan Hail.

"Abang skip kan instructions dalam buku ni ?"

"Skip ? Apa yang abang skip ?" soalan dibalas dengan soalan.

Sara meraup wajahnya perlahan. Entah kenapa dia rasa macam nak mencarut je dekat Hail. Ya Allah kenapa suami aku tiba-tiba jadi tengin ni.

"Abang skip semua instructions dalam buku ni tau tak. Abang terus pergi tengok gambar yang dah siap pasang, memang sampai besok pun takkan siap !" ucap Sara geram.

Hail tersengih seperti kerang busuk. Dia buat-buat menggaru kening yang tidak gatal. Dia malu sebenarnya.

"Alah Ara mesti tahu abang ni macam mana. Abang kan suka buat kerja tu mudah dan cepat siap. Sebab tu abang terus tengok gambar yang dah siap tu," nafi Hail akan kesilapan yang dia lakukan.

Kau Milikku ✔Where stories live. Discover now