MM 1

1K 68 7
                                    

Alangkah bahagianya Aku jika dibelai dan dimanja seperti kucing itu. Biarpun malas tapi tetap disayangi.

"Afya!" laungan itu menyentak lamunan ku. Dia, Irham Arfan along kesayangan serta anak sulung dalam keluarga Tan Sri Amran.

Along berjalan menuju ke arah tempat yang aku duduk sambil mengukirkan senyuman manisnya yang menjadi kegilaan wanita diluar sana.

"Mama cari tadi. Along tengok dekat bilik tak ada itu yang datang taman di belakang ni." kata Arfan lalu mengambil tempat di sisi Iris.

"Kenapa mama cari?" soal Iris tanpa memandang.

"Fya belum makan lagi kan dari pagi, sekarang dah petang. Karang gastric siapa yang susah? Along jugak," bebel Arfan.

Tergelak kecil Iris melihatnya. Kalau dia luahkan pun, belum tentu orang akan faham apa yang dia rasa saat ini.

"Fya masih ingatkan dia ke? Along minta sangat Fya tolong.. " belum sempat Arfan menghabiskan kata-katanya Iris sudah memotong.

"Fya ni tak layak disayangi ke? Tak layak untuk bahagia? Kenapa semua yang Fya sayang, semuanya pergi? Apa salah Fya along.. " Iris menghamburkan tangisan yang ditahan setelah sekian lama.

Walaupun telah seminggu berlalu, ianya rasa seperti baru semalam berlaku.

"Fya.. " lirih Arfan sambil menarik Iris ke dalam dakapannya.

" Menangis lah Fya, along ada dengan Fya. Luahkan semua yang Fya pendam selama ni. Along tak nak adik kesayangan along ni sakit " kata-katanya membuatkan esakan tangis Iris semakin kuat.

"Fya.. ramai yang masih sayangkan Fya. Please, jangan lemah. Cry as much as you want to, but just make sure when you're finished, you never cry for the same reason again."

"Fya kena yakin dengan diri sendiri. Mungkin dia bukan yang terbaik untuk Fya. " Arfan memberikan kata semangat buat Iris.

Setelah beberapa minit berkeadaan begitu, terdengar dengkuran kecil dari bibir munggil adiknya itu.

Biarlah dia berehat, semoga bangun saja dari tidurnya dia akan terus kuat dalam menjalani liku-liku cabaran yang akan datang.

Tubuh adiknya yang sedang terlena itu diangkat dengan perlahan-lahan supaya tidak mengganggu lenanya.

Adiknya dibawa masuk ke dalam rumah. Bilik Iris di tuju. Sedang dia ingin meniti anak tangga, terdengar suara mamanya menegur.

"Eh, kenapa ni along? Kenapa dengan Fya? " Tanya Puan Sri Imanrose dengan nada bimbang.

"Dia okay. Biarkan dia tidur, dah seminggu berlalu dia tak tidur lena." Kata Arfan.

"Allahu.. kesian princess mama." Puan Sri Imanrose membuntuti anak sulungnya ke bilik Iris serta membantu membaringkan puteri tunggalnya di kamar.

•••

TING! TING! 

Bunyi notification dari telefon pintar itu mengganggu tidur lenanya. iPhone 6+ dicapai, jam menunjukkan 6.30 a.m.

'lama sangat aku tidur.'

Iris bangun dari pembaringan lalu menuju ke bilik air untuk menyucikan diri. Nasib baiklah dia sedang cuti, kalau tidak memang dia kena qada' solat isyak.

Setelah selesai memilih pakaian yang sesuai, dia menuju ke dapur.

'hm, masak nasi lemak lah. Sekali-sekala tolong mama dengan Mak Mah.'

MISTER MEOW ©Where stories live. Discover now