Bine
'Waarom heb je ja gezegd?' is het eerste wat Malik me vraagt.
We zijn deze nacht naar buiten geglipt om een deftig gesprek te voeren. Hij weet nog niet dat Senan ons heeft zitten afluisteren, nog over alles wat ik heb gelezen in zijn notities.
'Wie zou nu nee zeggen tegen zo'n aanbod?' kets ik terug.
'Van alle mensen die ik ken? Jij. Waarom denk je dat ik zo verrast ben? Ik dacht dat je geen ambities had.'
'Natuurlijk heb ik ja gezegd, Malik. Een kans zoals deze komt maar een keer. De enige reden dat ik nooit motivatie heb getoond is omdat het nutteloos was. Waarom zou ik mijn best doen voor iets als ik er nooit voor beloond wordt? Nu is het anders. Ik heb iets om naar te streven.'
'Oh,' zegt hij simpel. 'Wat is eigenlijk de reden dat we dit gesprek niet binnen voeren?'
'Senan heeft vandaag een kluis geopend. Hij heeft daar allerlei notities in gestopt. Een paar daarvan tonen aan dat hij ons afluistert.'
'Serieus? Dat is een verassing. Ik dacht dat hij een watje was.'
'Zo zou je niet denken moest je hem hebben gekend voor de Verbanning.'
Malik is zo vriendelijk om daar niet op in te gaan. Je mag zeggen wat je wilt over hem, maar Malik heeft tact – meestal dan toch.
'Is hij veel te weten gekomen?'
'Het valt mee,' antwoord ik. 'Zijn vermoedens over de Familie zijn gewoon bevestigd. Er is nog geen al te grote schade.'
'Dat is problematisch,' zegt Malik, 'maar nu we het weten kunnen we het in ons voordeel gebruiken.'
'Hoe wou je dat dan doen?'
'Als we hem direct de kop indrukken, dan kan het best zijn dat hij een andere manier vindt. We mogen dus vooral niet laten merken dat we hem door hebben. Op die manier kunnen we controleren welke informatie hij binnen krijgt en wat niet.
'Oké,' knik ik. 'Dat doen we.'
'Hoe zit het met onze uitdaging? Het Familiehoofd zei dat je haar informatie had gegeven. Wat was die informatie?'
'Naast notities over onze gesprekken en de Familie lagen er in de kluis ook een paar over een meisje. Het was vreemd. Als ik geen Familielid was zou ik denken dat hij het verzonnen heeft.'
'Wat stond er dan in?'
'Blijkbaar wordt dat meisje door iedereen genegeerd en niet op een menselijke manier. Alle mensen lopen rond haar heen, raken haar niet aan, merken haar niet op en kijken haar niet aan. Ze heeft wel een invloed op haar omgeving, maar mensen hebben niet door dat het van haar komt. Zelfs wij, Familieleden, zien haar zogezegd niet. Senan heeft neergeschreven dat wij twee met haar hebben ontbeten en daar niets van hebben gemerkt. Enkel de Bannelingen kunnen met haar communiceren, volgens Senan. Hij vermoedt dat zij iets met hun Verbanning te maken heeft.'
'Ah,' zegt Malik langzaam. 'Dat verklaart waarom het Familiehoofd zo enthousiast was toen ik vertelde wat ik vandaag heb geobserveerd.'
Ik kijk hem vragend aan.
'Er was vandaag iets vreemds aan de hand met Nessy. Ze ging plots naar de bib terwijl de huissleutel nog in het slot van het huis zat.'
'Misschien was ze vergeten dat ze de sleutel er al had ingedaan?'
Malik schudt zijn hoofd. 'Laat me uitspreken. In de bib heeft ze geen enkel boek aangeraakt. Ze zat de hele tijd tegen zichzelf te spreken, maar om de een of andere reden gleed mijn blik de hele tijd van haar af. Ik kon me ook al niet goed concentreren op haar woorden. Het was zeer bizar.'
'Denk je dat ze met dat meisje was waar Senan over schreef?'
'Na alles wat je me net hebt verteld geloof ik van wel. Het Familiehoofd zei ook al tegen me dat het "eindelijk begonnen is".'
'Eindelijk begonnen,' herhaal ik. Mijn hoofd draait op volle toeren. 'Het is duidelijk dat Senan gelijk heeft wat betreft zijn Verbanning en dat meisje. Er is een connectie.'
'Ja, Nessy en Senan zijn niet gewoon Verbannen vanwege een gebrek aan voeling met de Schaduwwereld. Er moet iets van magie in hen zitten. Alleen al het feit dat enkel zij het meisje kunnen zien toont dat aan.'
'Ik denk dat we als eerste stap wat meer over dat meisje te weten moeten komen. Ze is zeker geen mens. Ik had even de gedachte dat ze misschien een Spiegelaar is die hier per ongeluk terecht is gekomen, maar ik denk niet dat dat correct is. Ten eerste kunnen mensen en Spiegelaars niet uit hun eigen wereld. Ten tweede staat er in Senans notities dat het meisje eruit ziet als een normaal mens, maar Spiegelaars zijn een zwarte massa, zoals een schaduw of gas.'
'Dat laatste is niet echt een goed tegenargument,' zegt Malik. 'In de ogen van normale mensen zien Spiegelaars er ook uit zoals hen. Het zijn enkel wij, Familieleden, die hen zien zoals ze echt zijn.'
'Oké, maar dan nog. Als ze een Spiegelaar is dan zouden wij haar toch moeten kunnen zien?'
'Je zou denken van wel, maar ik heb nog nooit gehoord van een Spiegelaar die hier terecht is gekomen. We weten niet wat voor een gevolgen dat zou hebben. Het zou best kunnen dat wij die niet zouden opmerken.'
'Oké, stel dat ze een Spiegelaar is. Wat is dan de rol van de Bannelingen?' vraag ik.
'Wel, aangezien normale Familieleden de Spiegelaar niet zouden kunnen onderscheiden van een echt mens kan het best zijn dat de natuur ervoor zorgt dat er speciale Familieleden worden geboren die dat wel kunnen. De Bannelingen.'
'Is dat dan hun enige nut? De Spiegelaar kunnen aangapen?'
Malik haalt zijn schouders op. 'Weet ik veel. Het is slechts een theorie.'
'Eentje met veel gaten.'
'Hé, het is een begin. Ik vind persoonlijk dat het best plausibel klinkt. We zouden er misschien een betere vinden als we meer over de Schaduwwereld en Spiegelaars weten. Ik denk dat er misschien zelfs aanwijzingen staan in de geschiedenis van de Familie.'
'Geen slecht idee, maar met onze status gaan we niet veel kunnen bekijken in de archieven.' Ik heb nooit eerder het gevoel gehad dat ik te weinig wist over de andere wereld. Met mijn Verkennersstatus was het ook niet nodig om veel te weten. Nu voel ik me echter nogal bitter over het gebrek aan educatie.
'Ben je soms vergeten dat we een contract hebben getekend met het Familiehoofd?'
Het contract. Nadat ik mijn akkoord heb gegeven kreeg ik meteen een digitaal document toegestuurd dat ik moest tekenen. Stond daar iets in over een verandering in onze huidige status? Als ik het had gelezen zou ik het misschien weten.
'Ook al zijn we nog steeds Verkenners, we zijn nu ook potentiële Opvolgers van het Familiehoofd. In het contract staat dat we toegang krijgen tot alles in het archief. Er staat in dat dat het enige hulpmiddel is dat we krijgen.'
'Werkelijk? Is dat niet te makkelijk?'
'Ik neem aan dat het geheim van de Verbanningen niet in de archieven staat. Waarschijnlijk weet enkel het Familiehoofd dat.'
'Of misschien,' zeg ik grappend, 'wil het Familiehoofd zo graag dat we haar Opvolgers worden dat ze ons de antwoorden op een zilveren schaal aanbiedt.'
'Doe niet zo dom, Bine. Waarom zou het Familiehoofd dat doen?'
'Dat was ironisch bedoeld.'
'Hoe moet ik dat weten?' zegt Malik koppig. 'Ik dacht dat je het meende. Het is immers al onbegrijpelijk dat ze ons heeft uitgekozen. Het zou nog best kunnen.'
'Ik dacht dat je het een domme suggestie vond? Ben jij niet degene die naïef is?' Ik zeg dit wel, maar Malik heeft gelijk. Dat het Familiehoofd een contract met ons heeft getekend is al verwonderlijk. Wie weet waar ze toe in staat is?
'We zullen wel zien. Morgen maken we een afspraak met de archieven. Ik denk dat we nu beter naar huis kunnen gaan. Ik begin moe te worden.'
'Oké.'
JE LEEST
Het meisje waar niemand naar kijkt
FantasyGenegeerd worden is vreselijk. Het knaagt aan je, maakt je twijfelen over jezelf. Solène wordt genegeerd. Al haar hele leven lang. Het soort van negeren dat zij meemaakt is echter niet normaal. De mensen doen het niet expres, het is alsof ze niets a...