Abban egyetérthetünk, hogy hiteles, élő karaktereket nehéz alkotni, ezért ne is sajnáljuk az időt rá. Gondoljuk jó alaposan végig, hogyan fest karakterünk, mit is érdemes róla tudni, honnan származik és mi motiválja.
Az alábbi kérdések megválaszolásával érdemes kezdeni, persze senki se akadályozzon meg abban, hogy ennél részletesebben is kifejtsd, kicsoda a karaktered, de úgy gondolom, hogy ezekre a kérdésekre akkor is tudnod kell a választ, hogyha csak egy mellékszereplőről van szó.
Hol él a karaktered?
Michael Adams () regényíró és professzor úgy véli, hogy a helyszín a történet legfontosabb eleme. Hiszen az egész karakter életét, motivációját, felfogását, értékrendjét, vallását befolyásolja az, hogy merre él, vagy éppen, hogy milyen körülmények között él.
Milyen országban él a karaktered? Valós vagy egy kitalált jövőbeli kolónián? Egyedül vagy családdal lakik? Egy lakókocsiparkban vagy egy saját manhattani ingatlanban? Milyen körülmények között él ott? Nélkülöznie kell, lakótársakkal osztozik egy lakáson vagy saját tulajdonában van az ingatlan?
Honnan származik?
Hasonló az előző ponthoz, hiszen az is befolyásolja valaki életét, hogy honnan származik. Vajon egy erdő széli kis kunyhóban nevelkedett valamelyik déli amerikai kisvárosban, ahol a szülei tanították, vagy a legnevesebb bentlakásos iskolába járatták a szülei valamelyik nagyvárosban? Figyeljük meg, hogy ezen két eltérő környezetnek milyen pozitív és negatív hatásai lehetnek. Vajon az jobb eséllyel indul, aki bentlakásos iskolába járt vagy akit a szülei tanítottak? És mi van, ha valaki harmadik országból származik? Mennyiben más, ha valaki egy amish közösségben nőtt fel, mint egy arab országból érkezett?
Milyen idős a karaktered?
Bár ez nyilvánvaló kérdésnek tűnhet, fontos, hogy világos döntést hozzunk, mielőtt nekikezdenénk az írásnak, mert bár nem is gondolnánk, de sok mindent befolyásol valakinek a kora. Például a karakter mobiltelefont használ vagy még vezetékest? Elboldogul az internet világában, vagy nincs is számítógépe? Még mindig zsebpénzt kap a szüleitől vagy már saját magának kell boldogulnia? Ihat-e már alkoholt vagy még kiskorú?
Hogy hívják?
Erről azt hiszem, szintén nem beszélek sokat, mert már született két poszt is:
Hogyan néz ki?
A szereplők bemutatása alatt ne csak az alap jellemzőket értsük (magasság, szemszín, hajszín), hanem gondoljunk jellegzetes dolgokra: feltűnő anyajegyekre, hegekre, egy rosszul összeforrt orra, tetoválásokra, szemüvegre, bibircsókra, tündefülre, dongalábra stb.
Ugyanilyen fontos a ruházat, mert az is sokat elárul valakiről: márkás cuccok vagy turkálósak, testvérek kinőtt ruhái, egyenruhák, munkaruházat, kötött kardigánok, béna csokornyakkendő, waxolt cipő, öltöny-kosztüm, feslett bakancs, magassarkú, tornacsuka vagy inkább balerina stb. Vagy más nemzetek ruhadarabjai: szárik, dupatták, kurták, kimonók, csadorok, burkák, bekecsek stb.
Családi háttér?
Az ember értékrendjét, jellemét nagyban befolyásolja, hogy milyen volt a gyerekkora. Ha a szülei elváltak vagy nevelőotthonba került, és bántalmazták, akkor nagy valószínűséggel kanászodik el, nem fog hinni sem a szerelemben, erkölcsökben, sem a házasságban. Ha odafigyelnek a gyerekre, jó iskolába járatják, a szüleiről vesz példát, akkor elhivatottabb lesz. Az ilyenek gyakran szállnak be családi vállalkozásba, vagy folytatják szüleik pályáját, esetleg komolyabb siker után néznek (ügyvédek, politikusok, orvosok). Akinek kiegyensúlyozott gyerekkora volt, az vágyik is a szeretetre, a jó párkapcsolatra, ők a szüleiktől veszik a példát. Nem véletlenül jött ki számtalan kutatásban, hogy a börtönviselt erőszakos emberek, gyilkosok gyerekei hasonló útra térnek és bűnözők lesznek. Ez már kicsit pszichológiai kérdés, érdemes jobban elmélyülni a témában.
Mivel keresi a kenyerét?
Szintén meghatározó, hogy valaki mivel keresi a kenyerét, hiszen más és más ajtók nyílhatnak meg előtte, más fogja motiválni, más környezet veszi körbe, a munkatársak köre is teljesen eltérő. Gondoljunk csak bele, egy táncos, pincérnő, főállású anya teljesen másként látja a világot, mint mondjuk egy könyvelő, ügyvéd vagy politikus. Másképpen vélekednek arról, hogy mi a fontos az életben (megbecsült hely a világban, karrier, vagy a család, biztos anyagi háttér). Sőt, sok esetben ezen embereknek teljesen más lesz a szókincse is, más baráti társaságban mozognak.
Higgyétek el, megéri minél több időt fektetni a karakterek kidolgozásába, mert az olvasóknak így sokkal jobban átjönnek akár az apró utalások, információk, nem kell szájbarágósan elmagyarázni valakiről, hogy mégis milyen ember. Az olvasók felismerik majd ismerőseiket, családtagjaikat, vagy nem lehetetlen, akár saját magukat is a szereplőkben. Ha így van, akkor jól csináltuk!
--
Ha tetszett, nézz be a blogomra is: https://cassyblacksmith.wordpress.com/
YOU ARE READING
Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?
Teen FictionMivel írástechnikáról nagyon kevés magyar anyag elérhető az interneten, és sok kezdő szerző tanácsra szorul írás során, ezért itt saját véleményeimet, írástechnikai cikkeket, írással kapcsolatos anyagokat, tippeket, tanácsokat olvashattok, amik beta...