Stephen King manapság az egyik legtermékenyebb bestseller szerző, akit nagyon sokan szeretnek. Az elmúlt fél évszázadban több mint 70 horror, sci-fi és fantasy regényt tett az asztalra. Az évek alatt közel 300-350 millió példányban keltek el a könyvei és a filmipar is előszeretettel csap le a történeteire. Neki köszönhetjük például A remény rabjai, a Ragyogás, a Halálsoron, a Carrie című filmet, vagy a nemrégiben futó Búra alatt c. sorozatot.
16 évvel ezelőtt Stephen King kiadott egyfajta memoárt is (itthon Az írásról címmel jelent meg), ami szintén nagyon sok példányban kelt el. Ebben a könyvben tanácsai mellett tapasztalatait, az írói szakma viszontagságait is megosztja. Nagyon hasznos kis könyv, én is megszereztem.
Stephen King tipikusan egy olyan figura, akit vagy szeretnek, vagy utálnak az olvasók. Én ismerek olyan embert a környezetemben, aki kifejezetten utálja King valóságtól elrugaszkodó, néha már beteges gondolkodásmódját. Az ismerősi körünkben, ha megnézünk egy filmet, és abban vagy trancsíroznak, vagy valami képtelen dolog történik, akkor valaki mindig bedobja az ez olyan "kinges" volt mondatot. Ilyenkor én jókat nevetek.
No, de térjünk is a lényegre. Azt kijelenthetjük, hogy bár legyen akármilyen stílusa is Kingnek, valamit biztosan tud, hogy ennyi könyvet tett már le az asztalra. Szerintem érdemes megfogadni 8 tanácsát, hogyan válhatunk sikeres szerzővé.
#1 Csak az igazat
"Most következik a nagy kérdés: Miről fog írni? És az ugyanilyen nagy válasz: Bármiről, amiről akar. Tényleg, bármiről... amíg igazat ír. Az írásművészeti órákon az a mondás járja, hogy „arról írj, amit ismersz". Ami jól hangzik, de mi van, ha ön arról szeretne írni, hogy űrhajók fedeznek föl új bolygókat, vagy egy ember megöli a feleségét, azután pedig favágófejszével próbálja földarabolni a tetemet? Írjon, amiről akar, azután itassa át élettel, tegye azzal egyedivé, hogy átszűri rajta azt, amit ön tud az életről, a barátságról, a kapcsolatokról, a szexről és a munkáról. Különösen a munkáról."
#2 Ne használj nagy szavakat, ha a kicsi is megteszi
"A lehető legrosszabb, amit tehet, ha írásával fel akarja sallangozni a szókincset, hosszú szavakat keresve, mert egy kicsit restelli a rövideket. Olyan ez, mint estélyi ruhát adni a ház kutyuskájára."
#3 Használj egymondatos bekezdéseket
"Az irodalmi műnek nem a nyelvtani helyesség a célja, hanem az, hogy üdvözölje az olvasót, azután elmondjon neki egy történetet... és amikor csak mód nyílik rá, hagyja megfeledkezni arról, hogy egy történetet olvas. Az egymondatos bekezdések sokkal közelebb állnak a beszédhez, mint az íráshoz, és ez jó dolog. Az írás csábítás. A megfelelő beszéd része a csábításnak."
#4 Írj az ideális olvasódnak
"Valaki – ha agyonütnek, sem emlékszem, hogy ki - egyszer azt írta, minden regény egy levél, amelyet egy személynek címeztek. Ebben történetesen én is hiszek. Úgy vélem, minden regényírónak van egy ideális olvasója; egy történet közben az író időnként eltöpreng: „Vajon mit gondol majd ő, amikor ezt a részt olvassa?" Számomra ez az olvasó a feleségem, Tabitha. (...) Nevezze Ideális Olvasónak azt a személyt, akinek ír. Ő egész idő alatt ott lesz a dolgozószobában: testben, amikor ön újra kinyitja az ajtót, és beengedi a fényt, hogy rávilágítson álmának buborékjára, és lélekben az első változat néha gyötrelmes, de gyakran lelkesítő napjaiban, amikor az ajtó zárva van."
#5 Olvass sokat!
"Az olvasás az író életének alkotó központja. Én akárhova megyek, könyvet viszek magammal, és mindig találok alkalmat, hogy bele is olvashassak. A trükk abban áll, hogy az embernek meg kell tanulnia kis és nagy adagokban olvasni. A várószobákat egyenesen a könyvekre tervezték. De ugyanezt szolgálják a mozik előcsarnokai vetítés előtt, a hosszú és unalmas sorban állások, és mindenki kedvence, a vécé."
#6 Egyszerre csak egy szó
"Egy korai interjúban (azt hiszem, a Carrie reklámozására készült), egy rádiós műsorvezető megkérdezte tőlem, hogyan írok. A válaszomtól: „Egyszerre egy szót" – elállt a szava, és azt hiszem, azt próbálta eldönteni, hogy viccelek-e vagy sem. Nem vicceltem. Végső soron a dolgok mindig ilyen egyszerűek. Legyen az egyoldalas kroki, vagy olyan elbeszélő trilógia, mint A Gyűrűk Ura, a munka mindig abból áll, hogy egyszerre egy szót írunk le."
#7 Írj minden nap
"Ha egyszer nekilátok egy munkának, akkor nem hagyom abba, és nem is lassítok, csak ha nagyon muszáj. Ha nem írok mindennap, akkor a regényalakok megavasodnak az elmémben, egyre inkább regényalakoknak látszanak, és nem embereknek.(...) De igazság szerint mindennap írok, munkamánia ide, mócsing oda. Ebbe beleértendő a karácsony, július negyedike és a születésnapom is (az én koromban különben is az ember igyekszik elfeledkezni a rohadt születésnapjáról). És amikor nem dolgozom, akkor egyáltalán nem dolgozom, noha a teljes leállás időszakában rendszerint kínosan érzem magam, és rosszul alszom. Számomra az a kemény munka, ha nem dolgozhatok, és az írás a szórakozás."
#8 Írj azért, mert örömet okoz
"Sem most, sem soha nem dolgoztam pénzért. Igaz, jókora zsetont szakítottam le a munkámmal, de sohasem írtam le egyetlen szót sem úgy, hogy közben a pénzre gondoltam volna. Néhány munkámat szívességből írtam a barátaimnak – az ilyesminek kölcsönös segítség a neve –, de ezt még a legrosszabb esetben is csak cserekereskedelemnek lehet nevezni. Azért írtam, mert szerettem írni. Talán kifizettem a házon levő jelzálogkölcsönt, és taníttattam a gyerekeket, de ezek mellékesek. Az írás kedvéért írtam. Pusztán azért, mert örömöt okozott."
Remélem, hogy Stephen papa ezekkel a tanácsokkal sokaknak segít, hogy ők is elérhessék álmaikat. Ne felejtsétek el, hogy egy írónak mindig szüksége van fejlődni.
Zárásként Stephen papát idézem: "Az írás varázslat, éppen annyira az élet
vize, mint minden alkotó művészet. A víz ingyen van. Igyanak."Ha tetszett, iratkozz fel e-mail címeddel, hogy ne maradj le a frissítésekről!
https://cassyblacksmith.wordpress.com
Légy a patrónusom!Ha tetszik a munkásságom és hasznosnak találod a cikkeimet, akkor itt tudod támogatni a munkámat:https://www.patreon.com/cassyblacksmith
KAMU SEDANG MEMBACA
Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?
Fiksi RemajaMivel írástechnikáról nagyon kevés magyar anyag elérhető az interneten, és sok kezdő szerző tanácsra szorul írás során, ezért itt saját véleményeimet, írástechnikai cikkeket, írással kapcsolatos anyagokat, tippeket, tanácsokat olvashattok, amik beta...