Biztosan számtalanszor megfordult a fejünkben, hogy összehasonlítsuk saját írósunkat más bestsellerekkel. Hiába tagadnánk, valljuk be, így van. Mit figyel ilyenkor az ember?
- Az én regényem van-e olyan érdekes/fordulatos/eseménydús/izgalmas, mint a másik?
- Van-e valami, amiben jobb vagyok, mint ő?
- Az én történetem jobb helyeken játszódik?
- Szebb leíró részek vannak benne?
- Választékosabban fogalmazok?
- Szerethetőbbek és elég erősek a karakterek?
- És vajon egyediek?
Hiába gondolnánk azt, hogy a történetünk, az alapszituáció és a karakterek nagyon egyediek, ha jobban megvizsgáljuk, mégis lesznek hasonlóságok. Erről nem tehetünk. Ha valaki sokat olvas az írás mellett, akarva-akaratlanul is a jól bevált normák felé kacsingat. Hiába próbáljuk meg levetkőzni a kliséket és egyedi szereplőket gyúrni, higgyük el, nem lesz könnyű.
A következő felsorolásban megfigyelhetjük azt a 15 (klisé) karaktertípust, amiből legalább egy biztosan szerepel a történeteinkben.
1) Antagonista: A tipikus rossz fiú, aki személyiségében jócskán eltér a főhősünktől, és aki a történet során megpróbálja megakadályozni, hogy a főhős eljusson a végkifejletig. Az antihősnek rendszerint azokat a negatív tulajdonságokat adjuk, ami főhősünkből hiányzik, vagy teljesen ellentétes, rossz tulajdonságokkal vértezzük fel. A legfontosabb jellemzője, hogy általában gyűlöli a főhőst és mindent elkövet annak érdekében, hogy keresztülhúzza annak számításait. Az antagonista jellemvonásainak legalább olyan erős lábakon kell állnia, mint főhősünknek. (Tipikus szereplője a detektív regényeknek.)
2) Szórakozott professzor/ kicsit furcsa lángelme: Ez a karakter általában arra hivatott, hogy valamilyen úton-módon segítse főhősünket. Általában bugyutának írjuk le, aki nem keresi más társaságát, legfeljebb csak aranyhörcsöge/kísérleti csimpánza/aranyhala társaságában érzi jól magát, mégis egy-egy képtelen ötletével akár képes megmenteni főhősünket.
3) Boy/girl next door - Fiú/lány a szomszédból: Általában, mint főhősünk szomszédja, barátja, iskolatársa, ismerőse jelenik meg a történetben, akinek előszeretettel osztunk fontos szerepet, persze ami a történet elején még rejtve marad. Sok detektív regényben ezek közül a karakterek közül kerülnek ki a gyilkosok, rossz fiúk, romantikus regényekben a főhősnő gyakran szeret bele a "szomszédsrácba", akire ezidáig nem is figyelt fel.
4) Mókamester: Ez a szereplő arra hivatott, hogy vicces beszólásaival, tetteivel néha megnevettessenek minket. Az egyetlen olyan személy, akinek szabad kigúnyolnia főszereplőnket, beszólásaiba néha gúny, vagy erős kritika is vegyül, ám még ekkor is tréfaként fogjuk fel. (Ilyen tipikus karakter a Harry Potter Fred és George Weasley-e, akik még akkor is bolondoznak, amikor George elveszti a fülét a Halál ereklyéiben. )
5) Bajba esett lány: A tehetetlen fiatal leányzó, aki igényli társai, főszereplőnk segítségét, figyelmét, és egymaga nem képes komoly döntéseket hozni. A karakter gyenge és esetlen, mégis sokszor ragaszkodunk hozzá, magunk gyengeségeit felismerve benne.
6) Everyman /Bárki: Átlagos szereplőkről van szó, akik a történet során megmutatják, milyen tökösek/rátermettek. Gyakran főhősként is megjelennek ilyen karakterek, de nem szabad elfeledni, hogy mindamellett, hogy teljesen átlagosnak festjük le, mégis kellenek olyan egyedi jellemzők, amik lehet, hogy a való életben nem mondanak sokat, de a karaktert mégis egyedivé teszik. (Gondoljunk csak az Alkonyat saga Bellájára, aki nem sokban tűnik ki az átlag lányok sorából, mégis ha részletesebb jellemzést írunk róla, azonnal tudjuk kiről van szó.)
7) Femme fatale: Az a titokzatos, csábító nőszemély, aki elcsavarja főhősünk fejét. Ez a fajta karakter teljes mértékben megbabonázza és irányítja a szereplőket, nem egyszer gonosz szándékkal. A szó szoros értelmében képes bárkit megbabonázni, ezért ma is gyakran úgy írják le ezt a karaktert, mint egy varázslónőt, csábítót, vámpírt, boszorkányt, vagy a démont, akinek hatalma van a férfiak felett. Már az ókori mitológiában is találhatunk utalást hasonló nőkre, mint például a szirének, a Szfinx, Aphrodité, de ide sorolható a bibliai Salome, Delila és Jezabel is.
8) A rosszból lett jó kislány: Szintén hagyományosan női alak, aki a történet elején gonosz, a végére viszont megváltozik. A karakter általában egy jó példa az iróniára: egy látszólag erkölcstelen nő, aki bemutatja azokat az erényeket, amik hiányoznak a többiekből. Ez a karakter gyakran kulcsfontosságú, gyakran jelenik meg egy antagonista segítőjeként, mint aki később jó útra tér. A Julia Roberts és Richard Gere főszereplésével készült Micsoda nő c. film női karaktere tipikus példa rá.
9) Kóbor lovag: Ez a karakter fontosnak tartja az erényeket, harcol a gonosz ellen, és útja során többfelé is elkalandozik, különböző bonyodalmakba keveredve. Ilyen egyértelmű főhős Don Quijote, de az Artúr mondakör Lancelotja, Percivalja és maga Batman is.
10) Manic Pixie Dream Girl (MPDG): Ezt a kifejezést Nathan Rabin filmkritikus alkotta meg, miután megnézte Kirsten Dunst szereplésével az Elizabethtown c. filmet. A karaktert úgy jellemezte, hogy "pezsgő, sekélyes karakter, amit egy olyan író-rendező páros érzékeny képzelete hozott létre, akik arra törekszenek, hogy megtanítsák a merengő, mély érzésű fiatalembereknek, milyen szép az élet, mennyi titkot és kalandot tartogat". Ez is olyan archetípus, akinek státusza másodlagos, és nincs belső élete. (Ilyen Sandra Bullock a Mint a hurrikán-ban, vagy Zooey Deschanel Az igenember-ben.) Könyvek terén: Matthew Quick Napos oldal c. regényében Tiffany.
11) Nerd/Geek: Tipikusan az a személy, akit nem kedvelnek sokan, aki túlságosan intellektuális, megszállott egy téma iránt. Csöppet sem vonzóak, halk szavúak, legtöbb esetben szemüveges-fogszabályzós-pattanásos egyének. A Nerdek előszeretettel érdeklődnek a számítógép/számítógépes játékok, a tudomány, a technológia, a képregények, szerepjátékok iránt. Nem ritkán esnek csúfolódás, heccelés áldozatául, mégsem állnak ki saját magukért.
12) Sidekick/Csatlós: A egy állandó jellegű társ vagy "fegyverhordozó", aki segédkezik egy nála magasabb pozícióban lévő "vezérnek" vagy "tanítónak". Tulajdonképpen a főhős jobbkeze, aki általában tartalmazza azokat a tulajdonságokat, amit a főszereplő nem. Néhány ilyen sidekick: Dr. Watson, Ron Weasley, Csavardi Samu, Sancho Panza.
13) Tomboy/Fiús lány: Az a lány karakter, akit fiús jellemvonásokkal illetünk. Általában alacsony, sportos testalkattal, rövid hajjal rendelkeznek, nem emelik ki női vonalaikat és inkább érdeklődnek a "fiús" dolgok iránt: mint a foci, a számítógép, sörözés, extrém sportok. Ezeket a szereplőket nem is tekintik nőnek, sokkal inkább havernak. Ilyen karakter Harper Lee Scout Finch-e, vagy Katniss Everdeen az Éhezők viadalából. A valóságban: ,
14) Tortured artist/A megkínzott művész: Ő az, aki folyamatosan gyötrődik a történet során, akit mások nem értenek meg. Elhivatottsággal gondol a művészetekre, de legtöbben félreértik őt. Megszállottnak vagy hóbortosnak gondolják. Gyakran befelé fordulnak, depressziósak. A valóságban: Beethoven, van Gogh, Virginia Wolf, Charles Bukowski, Philip K. Dick, Ernest Hemingway, Franz Kafka.
15) A bölcs: A mentor, segítő, tanító karakter szinte minden könyvben megjelenik. Ő az, aki bölcsességét átruházza tanítványára, akinek feladata elindítania főhősünket a kijelölt útján és visszaterelni, ha az eltévelyegne. Ilyen karakterek: Dumbledore, Merlin, Gandalf, Yoda és Obi-Wan Kenobi.
(^-^*)/
Ha tetszett, iratkozz fel az e-mail címeddel, hogy első kézből kapj értesítést!
https://cassyblacksmith.wordpress.com
أنت تقرأ
Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?
أدب المراهقينMivel írástechnikáról nagyon kevés magyar anyag elérhető az interneten, és sok kezdő szerző tanácsra szorul írás során, ezért itt saját véleményeimet, írástechnikai cikkeket, írással kapcsolatos anyagokat, tippeket, tanácsokat olvashattok, amik beta...