Hol kutassunk ötletek után? - A fehér lap szindróma

1.1K 93 3
                                    

Bár kezdő írók kevésbé küszködnek a "fehér lap" szindrómával - rájuk jellemzőbb, hogy mindent azonnal le szeretnének írni -, de néhány év írás után az ember gyakran találkozik azzal a jelenséggel, hogy úgy érzi, kifogyott az ötletekből, nincs miről írni.

Én is gyakran küszködtem ezzel. Számtalanszor elterveztem, hogy márpedig én írni akarok, de a gép előtt gubbasztva valahogy nem jött az a bizonyos ihlet. Biztosan veletek is előfordult már.

Hogyan küzdjük le?

Szeretek más írók blogján csavarogni, jó olvasni olyan posztokat, ahol hasonló problémákkal küszködnek, mint én. Az ember ilyenkor nem is érzi magát olyan esetlennek és reménytelennek, ha azzal szembesül, ha az általa olvasott vagy példaképnek tartott szerző is néha falhoz vágná a billentyűzetet, amiért nem tud írásra koncentrálni vagy nem tudja, hogyan is kezdjen bele a következő fejezetbe / új történetbe.

A legfontosabb szabály ilyenkor, hogy hagyni kell az írást. Lehet, hogy könnyen megy, az is lehet, hogy fogcsikorgatva sikerül csak elvonszolnunk magunkat a számítógép elől, de meg kell tanulni ráhangolódni az olyan dolgokra, amik kikapcsolják az agyat.
Nem fog megharagudni senki azért, ha elmész a barátnőiddel plázázni, kávézni, senki nem fogja neked felróni, ha írás helyett inkább filmet nézel, vagy olvasol, hiszen ez mind-mind nagyszerű lehetőség, hogy új ötletek/jelenetek foganjanak meg benned.

Az utóbbi időszakokban számtalan új lehetőséget találtam, ahonnan ötleteket lehet meríteni.

- Régi könyvek, filmek, sorozatok: Néha nem is gondolnánk, de a legváratlanabb helyzetekben talál ránk a megoldás. Elég megnéznünk kedvenc sorozatunkat, filmünket, ahol egy-egy karakter, szituáció tovább lendítheti gondolatainkat. Ha sziporkázó párbeszédet szeretnék írni, akkor általában megnézek néhány Jóbarátok vagy Szívek szállodája részt, ha pedig valamilyen misztikus/thriller történetben gondolkodom, akkor tökéletesen megfelel néhány Döglött akták, CSI vagy Gyilkos elmék.

- Hírek, magazinok, újságok: Bevallom őszintén, hogy nem vagyok az a fajta ember, aki folyamatosan a híreket vagy az újságokat figyeli. Egyáltalán nem érdekel sem a politika, sem az, hogy milyen tragédiasorozat történt az elmúlt időszakban. Ugyanakkor (bár magam ellen beszélek), nem árt, ha néha beletekintünk egy-egy adásba vagy ha elolvasunk néhány cikket. Nézzünk csak körbe, hány furcsa vagy olyan eset történik, ami abszurditásával, hihetetlenségével akár teljes mértékben beleillene egy jól átgondolt sztoriba?

- Pinterest/Instagram: Bár csak nem régen találtam rá a két szolgáltatásra, de egyből levettek a lábamról. Aki vizuális típus, annak nagyszerű terep lehet, hogy nézelődjön, hiszen rengeteg inspiráló képet töltenek fel a felhasználók. Különösen kedvenceim, amikor kis idézeteket, verssorokat, dalszövegeket társítanak egy-egy képhez, ami mindig beindítja a fantáziám. Nekem abban szokott még segíteni, ha éppen egy karaktert szeretnék kidolgozni, aki teljes életnagyságban megjelenik a monitoron. Onnan mindig könnyű dolgom van tovább építeni.

- Zene, dalszöveg: Kedvenc előadóim mindig meglepnek engem néhány keresetlen szóval. Legyen az egy líraibb, romantikusabb vagy éppen egy pörgősebb rock zene. Ha jól tudunk angolul, akkor érdemes lefordítani az egyes dalszövegeket, nem is hinnénk, hogy milyen kincsekre lelhetünk.

A lényeg, hogy mindig nyitott füllel járjunk. Legyünk nyitottak az újdonságokra, meglátjuk, hogy nem is lesz olyan nehéz elkezdeni!

Sok sikert!

(∩_∩)

Ha tetszett, iratkozz fel az e-mail címeddel, hogy első kézből kapj értesítést!

Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Where stories live. Discover now