Írástechnika - Közös írói félelmek, avagy nem vagy flúgos

635 64 3
                                    

Ha úgy vesszük, az írás egy trükkös üzlet. Teljes erőbedobással, szenvedéllyel dolgozunk, törekszünk arra, hogy minél jobbak legyünk, miközben túl kell tennünk magunkat az esetleges negatív kritikákon és görcsösen törekszünk arra, hogy bejussunk egy pályázatra, vagy nyerjünk egy novellázó versenyen. Aztán jönnek az újabb csalódások, újabb pofonok, miközben teljesen a padlón vagyunk.

Elárulok egy titkot: nem vagy flúgos. Nem csak te érzed így magad, hanem mindenki, aki valamilyen szinten írással foglalkozik.

Gondolom, ha rátaláltál a blogomra és az írástechnikai bejegyzéseimre, akkor valamilyen szinten érdekel az írás, vagy foglalkoztat a gondolat, hogy milyen lenne könyvet kiadni. Ha hiszed, ha nem, sok bestseller író is küszködik ugyanazokkal a gondokkal, amikkel te. Néha elkeseredettséget, félelmet, letargiát érez, még annak ellenére, hogy akár három-négy könyv is áll a háta mögött. A minap olvastam egy interjút John Greennel, a Csillagainkban a hiba és a Papírvárosok szerzőjétől, aki köztudottan néhány nagyon sikeres könyvön van már túl, ebből ez iménti kettőt meg is filmesítettek, és az Alaszka nyomában kapcsán szintén röppentek fel olyan hírek, hogy már a szereplőgárdát válogatják hozzá.

Ennek ellenére John Green saját maga vallotta be egy Youtube videóban is, hogy mekkora nyomást érez most magán, és beszélt arról, hogy milyen érzés valójában bestseller szerzőnek lenni. A videó nagyon jó, aki tud angolul, , de néhány fontos dolgot én is kiemelnék belőle.

John Green elmondja, hogy bár kiadott néhány sikeres young adult könyvet, nem érzi úgy, hogy képes lenne ismét olyan minőségű könyvet letenni, mint a Csillagainkban a hiba - az író úgy tartja, hogy ennél jobb sztori nem pattanhat ki a fejéből. Ha még valaki nem olvasta a könyvet és nem is hallott róla, annak annyit kell róla tudni, hogy 2012-ben jelent meg Amerikában és nagyon hamar kasszasiker lett belőle, a filmipar is egyből lecsapott a két beteg főszereplőről szóló megható történetre. Tudniillik, hogy a Csillagainkban a hiba egyébként Green utolsó kiadott regénye, a többi ismert könyvei, mint az Alaszka nyomában (2005), Katherine a köbön (2006), a Papírvárosok (2008), Will & Will (2010) korábban jelentek meg. Green egyébként azóta próbálkozott újabb regényekkel, történetkezdeményekkel, de azok rendszerint a kukában kötöttek ki, mert nem tartotta elég jónak, úgy érezte, hogy azok fel sem érhetnek a Csillagainkban a hiba sztorihoz, ezért rendszerint félbehagyta.

Tulajdonképpen ez a videó gondolkodtatott el, hogy megírjam azt a bejegyzést, mert gondolom, hogy nem csak Green, vagy nem csak én érzem úgy néha, hogy teljesen fölöslegesen foglalkozom írással, és valószínűleg nem csak én (mi) szenvedünk ugyanattól a félelmektől. Remélem, hogy ez másoknak is segít majd túllépni a lehangoltságon.

Az írói félelmek normálisak

Úgy gondolod, hogy egyedül vagy a félelmeiddel? Hogy néha tehetetlennek, őrültnek érzed magad? Néha elkeseredsz, ha valami nem sikerül? Hát, elmondom, hogy nem vagy egyedül ezzel. Íme néhány bizonyíték:

Az írás a skizofrénia egy társadalmilag elfogadott formája." - E.L. Doctorow

"Az író az egy olyan személy, aki számára az írás sokkal nehezebben megy, mint mások számára." - Thomas Mann

"Ha az írás nehéznek tűnik, akkor az azért van, mert az is. Az egyik legnehezebb dolog, amit emberek csinálnak." - William Zinsser

"Kezdetben könnyen megy az írás, mint a gázolás a patakban, de egyszerre csak azt vesszük észre, hogy elveszett a föld a lábaink alól, és az úgy ragad magával, hogy alig tudunk partra vergődni." - Arthur Conan Doyle

Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Where stories live. Discover now