Írás - Hogyan kezdjünk neki?

1.7K 113 3
                                    

Szóval, hogyan kell elkezdeni egy regényt?
Ugorjunk neki!

Csak viccelek. Valami olyasmi.

Az egyik ok, ami gyakran elriasztja az embereket a regényírástól, hogy kezdetben iszonyatos nagy vágyat éreznek, hogy leírják a fejükben megfogant ötletet, aztán rájönnek, hogy hatalmas feladat előtt állnak és inkább elrettennek. Lefagynak a puszta gondolatra is, hogy 500-700 ezer, vagy akár több ezer karaktert legépeljenek, és hogy ez mekkora munkát igényel. Ha bizonyára így gondoljuk, akkor nem is szívesen szeretnénk írással foglalkozni. Az írás olyanoknak való, akik egy kellemes időtöltésként vagy hobbiként tekintenek az írás folyamatára és annak gyümölcsére, egy kész kéziratra.

A legtöbb ember szereti a kezdetén átlátni a dolgokat és sokan azért nem kezdenek el egy ötletet, mert nem látják át a történet egészét. Meg kell, hogy nyugtassalak, J.K. Rowling, Stephenie Meyer, Tolkien, Salinger vagy G.R.R. Martin sem tudott előre minden mozzanatot minden egyes történethez, hanem ők is hagyták, hogy a cselekmény magától alakuljon, a szereplőik saját életet éljenek.

Nem kell, hogy mindent kitaláljunk, mielőtt elkezdenénk. Elég ha látjuk magunk előtt a szereplőnket, vagy egy cselekményt. Nem baj, ha későbbiekben ez csak egy aprócska jelenetig futja a papíron. Rengeteg időnk lesz, hogy tovább dolgozzunk a kéziraton. Ha megvan ez az apró szösszenet, amit elsőre sikerült leírnunk, vagy készen vagyunk főhősünk jellemrajzával, akkor tegyük félre egy kicsit pihenni. Kiindulásnak jó lesz.

Mielőtt elkezdenél egy regényt, két dolgot kell magadban tisztáznod: a hangot és a cselekményt.

Hogyan találhatjuk meg a hangunkat és a történet cselekményét?

Úgy kell dolgoznunk, akár csak a kőművesek: mindent a tervezéstől, majd az alapok lerakásától kezdünk. Természetesen vannak olyan írók, akik belecsapnak a lecsóba és éppen azt írják, amihez kedvük van, még ha később az lehet, hogy a történet vége lesz. A jó regényhez szükséges egy alapvető tervezés, hogy felvázoljuk magunkban, mi az, amit el szeretnénk az olvasónak mesélni. Jegyzeteljük le ezeket egy vázlatba. Minden apró részlet fontos lehet a későbbiekben.

A megfelelő hang megtalálásához nem kell más, mint megnyitnunk egy üres dokumentumot és az előttünk lévő vázlat alapján vagy csak ösztönösen el kell kezdenünk írni. A történet alakítani fogja önmagát, nem baj, ha csak egy oldalig jutunk, az már kiváló kiinduló pont lesz ahhoz, hogy felmérjük, ez lesz-e a tökéletes vagy sem.
Ne keseredj el, ha ez első rész nem sikerült valami jól. Hidd el, újra fogod írni. Nagyon sokszor! Sőt, számtalanszor. Ismerek olyan írót, aki több mint ötvenszer írta újra az első pár sort a regényében, mire úgy érezte, hogy az úgy helyes.

Ha kell, vizsgáljuk felül az első oldalakat, mutassuk meg kollégáknak, családtagoknak, barátoknak. Már ebből az akár 1-2 oldalból az olvasók leszűrik, hogy tetszik-e nekik a történet vagy elég érdekesnek tartják-e a folytatást. Ha nem, akkor újból nézzük át az oldalakat, mert valószínűleg probléma van vele. Ha elégedettek vagy izgatottak, akkor helyes úton járunk (ami természetesen nem jelenti azt, hogy nem kell a későbbiekben javítani).

Ha megvan a hang és a cselekmény kezdete, és azt egységesnek, logikusnak és elég lendületesnek látjuk, akkor folytathatjuk az írást. Ne gondolkozzunk, csak gépeljünk. Javítani ráérünk később is!

---

Ha tetszett, iratkozz fel az e-mail címeddel, hogy első kézből kapj értesítést!

Légy a patrónusom!Ha tetszik a munkásságom és hasznosnak találod a cikkeimet, akkor itt tudod támogatni a munkámat:https://www.patreon.com/cassyblacksmith

Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Where stories live. Discover now