Szereplők és neveik

3.5K 240 29
                                    

A szereplők egyéniségéhez szorosan kapcsolódik a nevük is. Ne gondoljuk azt, hogy a név magától értetődő, hiszen valahogyan illenie kell az ábrázolt karakterhez.
A nevekkel nagyon sokan bajban vannak. Milyen egy jó név? Ki tudja. De ha már írásra adjuk a fejünket, akkor ezzel legalább annyit kell foglalkoznunk, mint magával a karakterek megismerésével.

Holden Caulfield, Harry Potter, Hamlet, Hannibal Lechter, Gregor Samsa, Mary Poppins, Sherlock Holmes, Zsákos Frodó, Csipkerózsika... és a lista folytatódik tovább. Nem csak a karakter, de maga a név is a tudatunkba vésődhet.

- A nevem Bond. James Bond.

Ki az, aki elfelejtene egy ilyen fickót? Szóval, honnan jönnek ezek a nevek?

Általános névadási szabályok

- Az első számú szabály, hogy érdemes elkerülni az olyan neveket, amik teljesen hétköznapiak és semmit sem mondanak a karakterekről. Ilyen például a Jack Smith, Jane Jones, Joe Black stb. Többnyire azokat az elterjedt neveket soroljuk ide, amik mára tucatnévvé váltak, ugyanúgy, ahogy a hazánkban a Kis, Nagy, Kovács, Fekete vezetéknevek vagy a József, Mária, Péter, Zsuzsanna keresztnevek. Legyen egy kis fantáziánk, rugaszkodjunk el a megszokottól vagy a könnyebbik úttól. Amíg saját gyerekünk esetében sem szeretnénk, hogy ő legyen a ötszáznegyvenedik Kovács Béla, addig a karaktereinkkel is bánjunk bőkezűen. Lehet, hogy nehéz szülés lesz, de érdemes rászánni az időt!

- Fontos észben tartani, hogy a szereplők nevei se hasonlítsanak egymásra. Az olvasó jó eséllyel fogja összekeverni Kate-et, Kevint, Katlynn-t vagy Karlt. Még akkor is szelektáljunk, ha valamilyen oknál fogva ragaszkodnánk ezekhez a nevekhez.

- A név legyen hangzatos és könnyen megjegyezhető. Az olvasó még harmadszori nekifutásra se fogja tudni kiolvasni a Kwryntyna nevet. Ne nehezítsük meg olvasóink dolgát!

- Jó ötlet, ha a nevek választása előtt tanulmányozzuk annak jelentését, eredetét, hiszen úgy könnyebben tudunk neveket társítani karaktereinkhez. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy szereplőnket ne hívják Joe-nak, ha egyszer arab, sokkal jobb választás, ha az Ali vagy Hassan nevet adjuk neki.

- Ne féljünk beceneveket használni. Néhány központi karaktert sokkal jobban megismerhetünk, ha valamilyen egyedi jelzőt társítunk hozzá, úgy mint Irvine Welsh Trainspotting című könyvében, ahol a legtöbb szereplő becenévvel jelenik meg (Renton, Beteg Srác, Spud stb.).

- Miután nagy nehezen ráleltünk a legmegfelelőbb névre nem árt az interneten rákeresni, így kikerüljük azt a hibát, hogy egy olyan nevet használnák, amit egyébként egy általunk ismeretlen, de külföldön híres politikus vagy színész visel.

Néhány segítség:

- örök érvényű szabály, hogy "a Google a barátunk". Ne feledkezzünk meg írás közben sem, hogy a legnagyobb gyűjteményeket az interneten érhetjük el. Rengeteg nemzet népszerű névlistáját sorolják fel nekünk, pár kattintással meg is találhatjuk kedvencünket

- ha még mindig bajban lennénk és egyáltalán nem leltünk rá a legtalálóbb névre, akkor használhatunk névgenerátorokat. Rengeteg fantasy vagy sci-fi karakter névgenerátor érhető el, amik megkönnyítik a dolgunkat.

- egyedi neveket hozhatunk létre, ha például más nemzetek nevei között keresgélünk és két nekünk tetszőt összemixelünk. Biztos, hogy olyat máshol nem találunk!

Néha a szereplőknek nincs nevük, ez általában a novellákra igaz, ahol egyszerűen csak "férfiként" vagy "lányként" emlegetik a karaktereket. Ezekben az esetekben szándékos a karakterek anonimitása, ám azonban ezzel is csínján kell bánni.

Ne feledjük: a név olyan, mint a csomagolás az ajándék esetében. Sejteti, hogy mi van a felszín alatt.

--------------------

Ha tetszett, iratkozz fel az e-mail címeddel, hogy ne maradj le a frissítésekről!

További írástechnikai anyagok:

https://cassyblacksmith.wordpress.com/

Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang