Írástechnika - Nézőpontok

2.5K 127 6
                                    

A nézőpont helyes kiválasztása nem könnyű feladat, hiszen nem mindegy, hogy ki az, aki a történetet elmeséli. A nézőpont megválasztása a prózaírás legfontosabb része, hiszen az hatással van a szöveg többi részére is, például a téma kijelölésére és az elbeszélés hangnemére.

E/1 - Egyes szám első személy - Én

Egyes szám első személyben a történetet a főszereplő saját maga meséli el. Az olvasó az ő szemén keresztül látja az eseményeket, tisztában van a gondolataival, az érzéseivel. Az olvasó azt érzékeli, amit a narrátor.

Ennek a nézőpontnak az előnye az intimitás, a bensőséges kapcsolat. A szerző megszünteti a távolságot az olvasó és a történet között, az olvasó jobban azonosulni tud a főhőssel, azzal, hogy a bőrébe bújhat. Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy egyúttal nagy kihívást is jelent ebben a "módban" írni. A szerző a narrátor bőrébe bújik, csupán egyetlen megfigyelőre hagyatkozhat, nincsen egyetemes tudása, nem ismeri további szereplők gondolatait, akaratait, érzéseit. Ennél a módnál nem kalandozhatunk messzire. Ráadásul az egyes szám első személyű narrátor értelmi képességei is behatárolnak minket. Például, ha főhősünk egy tizenéves tinédzser, biztos, hogy nem írhatjuk le hitelesen egy atomreaktor működését, ugyanúgy, ahogy egy ötéves kisfiú sem foglalhat állást szülei válásával kapcsolatban csak a saját értelmi szintjén.

Néhány E/1-ben írt történet: Twilight-Alkonyat, A szürke ötven árnyalata, Copperfield Dávid, Moby Dick, Az éhezők viadala

E/1 - Egyes szám első személy, több nézőpontú

A fantasy irodalomban egyre kedveltebbek a több nézőpontú elbeszélések, hiszen a lehetőségeink, eszközeink nőttek az egyes szám első személyű elbeszélőhöz képest. Akkor érdemes ezt a módot választani, ha a választott karakterek eltérőek, mások a gondolataik és eltérő perspektívával rendelkeznek.
Az olvasó a különböző karakterek meséjéből vázolja fel a történetet, ami nem hagyja ellustulni.

E/1- több nézőpontos könyvek: Alkonyat-Hajnalhasadás, Tökéletes Kémia, Veszedelmes viszonyok, Trainspotting-Vonatles

E/1 - Egyes szám első személyű mellékszereplő, mint elbeszélő

Bár legtöbb E/1 első személyű elbeszélésben maga a főhős az elbeszélő, nagyon ritkán történik olyan, hogy egy mellékszereplő szemén keresztül látjuk az eseményeket, aki maga is megjelenik a történet folyamán. Ebben az esetben egy tudatos "személy" (a legtöbb esetben egy élő ember) kerül bemutatásra, mint narrátor.
Az író azért választja ezt az elbeszélő módon, hogy a története egy független, megbízható személy szemén keresztül láthassa, mert a főszereplő nem képes felmérni tetteinek következményét és a főhős személye jelentős nyomást gyakorolna a körülményekre.
Fontos, hogy a történetnek mégis a főhősről kell szólnia, a narrátor, mint csak megfigyelő vesz részt és a háttérből szemléli az eseményeket.

Egyik legjellegzetesebb példája Nick Carraway alakja A nagy Gatsbyből vagy Doctor Watson, aki Sherlock Holmes kalandjait meséli el.

E/1 - Egyes szám első személy megbízhatatlan narrátor

Igaz az az állítás, hogy tulajdonképpen minden egyes szám első személyű narrátor megbízhatatlan, hiszen csak azokat az információkat kapjuk, amit a főhős jónak lát megosztani, ami nem minden esetben egyezhet meg az igazsággal.

Mégis ezt a módot akkor szoktál alkalmazni a szerzők, ha direkt akarják az olvasóval elhitetni, hogy a narrátor nem éppen megbízható vagy szeretnék elfedni az igazságot például egy krimi esetében. Jó példa erre Edgar Allan Poe Az áruló szív elbeszélése, ahol tudjuk, hogy a narrátor őrült, akármennyire is szeretne meggyőzni minket az ellenkezőjéről.

Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Where stories live. Discover now