Az írás során mindenkinek meg kell küzdenie a saját démonjaival, mindenki mástól retteg, mindenkinek megvan a saját gyengesége, amin megpróbál sikeresen átvergődni.
Általános tévedés, hogy a legnehezebb találni egy jó főhőst, akit eléggé ismer az ember. Végigcsinálunk rengeteg karaktertesztet, ismerjük a főhősünk minden búját-bánatát, képességeit, gyengeségeit, erősségeit, tudjuk a reakcióit különböző helyzetekben. Viszont gyakran elfeledkezünk a "rosszfiúkról" (egyéb esetekben a "rosszlányokról"). Majdnem minden történetben van egy antagonista, aki megpróbálja keresztülhúzni főhősünk számításait, aki valahogy mindig azon ügyeskedik, hogy ártson a főhősnek/főhősnőnek, aki természetesen ezzel egyidejűleg fejlődik. De ne gondoljuk azt, hogy bárhonnan leakaszthatunk egy gazembert, és ne gondoljuk, hogy ő feleannyira sem érdekes vagy fontos, mint maga a főszereplő.
Íme néhány ikonikus példa: Dr. Hannibal Lecter, Tom Ripley, Szauron, Voldemort, a Fehér Boszorkány, Humbert Humbert... és így tovább. Ugye, ugye?
Azonban egy erős főgonoszt sem olyan könnyű feladat létrehozni. Most bemutatok néhány tippet, hogyan tehetsz szert olyan antagonistára, aki tényleg megállja a helyét a főhős mellett, és legalább annyira emlékezetes, mint maga a főszereplő.
Legalább annyit foglalkozz az antagonistával, mint a főhőssel
Ha elkészültünk a főszereplőnk karakterábrázolásával, karaktertesztjével és tényleg mindent tudunk már róla, akkor ugyanezt tegyük meg a főgonosszal is. Ne gondoljuk azt egy percig sem, hogy ő nem érdemel annyi figyelmet, mint akiért az olvasó végigizgul számtalan órát. Ne feledkezz meg arról sem, hogy a rosszfiú is legalább olyan fontos, őt legalább annyira ismerned kell, mint főszereplődet. Az előbb felsorolt gonosztevők nem csak egyszerűen megjelennek a történet során és valahogy bajt kevernek, hanem számtalan dolgot tudunk meg róluk is.
Ismertesd a rosszfiú történetét, miért olyan amilyen. Mutasd be a családját, a környezetet, ahol fölnőtt, hogy csalódott-e valamiben az élet során. Az olvasónak le kell tudnia vonni a következtetést, hogy miért olyan amilyen, a főgonosznak is kell egy motiváció, hogy miért akarja mindenáron megkeseríteni a főhősünk életét. Lehet ez egyszerű féltékenység, hatalomvágy, vagy sokkal mélyebb érzelmek. Ha elvégezted a karaktertesztet a rosszfiúval, nem muszáj mindent felhasználod a történet során, csak ami segít megérteni a tetteit.
Adj nekik megbocsátható indokot
Minden gazembernek kell egy olyan indok, ami megmagyarázza miért olyan, amilyen, és amiért egy kicsit megsajnáljuk. Ettől lesz igazán emberi. A saját gonosztevőid ne legyenek velejéig romlottak, ne csak mindent azért kövessenek el, mert CSAK. Ne csak azért, mert egy gonosznak ezt kell tennie. Igazából a gonosz "totális rossz" szerepe a gyerekmesékből alakult ki, ott teljesen elfogadható, hogy motiváció, háttértörténet nélkül olyanok, amilyenek. A Jancsi és Juliska mesében sem tudjuk meg, hogy az erdei boszorkány miért eszik gyerekeket, vagy hogy a magyar népmesékben a sárkány miért rabolja el mindig a királylányt.
Gondold át: Piton professzor a Lily iránt érzett szerelme és az elvesztése miatt olyan, amilyen, Voldamertot viszont a magányos gyerekkora miatt sajnáljuk meg egy kicsit. Emlékezz: minden gonosznak kell egy olyan tulajdonság, amitől valóságos és emberi lesz, ezzel egyidejűleg pedig hihetőek a cselekedetei.
Vajon mindig gonosz volt?
Ez egy nagyon jó kérdés és bátran gondolkozzunk el rajta. Senki sem születik gonosznak. Valakiből az élet hozza ki, egy váratlan esemény, ami átformálja a teljes értékrendjét, vagy elég, ha csalódik valamiben, valakiben.
Az élet számos inspirációval szolgál. Elég csak elolvasni az újságot, megnézi a híradót. Hány rémtettet, gyilkosságot látunk-hallunk? Érdemes megfigyelni és jegyzetelni, illetve továbbgondolni, hogy mi készteti az embereket a gonoszságra. Mi vihet rá egy férfit, hogy megerőszakoljon egy családanyát? Mi veszi rá a rablót, hogy betörjön egy idős házaspárhoz és lemészárolja őket? Mi készteti a könyvelőt, hogy milliókat sikkasszon a főnökétől? Miért fog valaki fegyvert legjobb barátjára/feleségére/gyerekeire? A főnök miért terrorizálja az alkalmazottat?
Íme néhány tipp és ötlet, hogyan hozzunk létre emlékezetes gonosztevőket:
- válassz ki egy modellt, aki majd az alapot szolgáltatja a rosszfiúnak. Lehet az egy átlagos ember, az egyik ismerősünk, híresség vagy hírhedt bűnöző. Vizsgáljuk meg az adott személy hibáit és gyengeségeit. Jöhet a karakterteszt: Mi a karakter neve? Hogyan néz ki? Mi folyik a fejében?... stb.
- adjunk neki egy rossz emlékekkel teli múltat: Milyen szörnyűségek történtek vele? Mi az, ami arra készteti, hogy gonosz legyen? Miben, kiben csalódott? Mi az az esemény, ami megváltoztatta a gondolkodását, életét?
- minél több kontrasztos személyiségjeggyel vértezzük fel, annál hihetőbb lesz. Vajon a gonosz mindig ilyen volt? Egyáltalán nincs benne pozitív tulajdonság? Gondoljunk az Amerikai pszicho Patrick Bateman-jére, Perselus Pitonra, A nagy Gatsby Tom Buchanan-jére, vagy a Copperfield Dávid Mr. Murdstone-jára.
- helyezzük a karaktert egy jelenetbe: szólaltassuk meg, figyeljük hogyan beszél. Magasztosan? Titkolódzva? Zagyvaságokat beszél, vagy talán megőrült, mint a Ragyogás Jack Torrance-e? Adjunk külön hangot a karakternek.
Ezek alapján bátran állj neki kísérletezni! :)
(^ _ ^)/
Ha tetszett, akkor iratkozz fel, hogy ne maradj le a frissítésekről.
https://cassyblacksmith.wordpress.com
Légy a patrónusom!Ha tetszik a munkásságom és hasznosnak találod a cikkeimet, akkor itt tudod támogatni a munkámat:https://www.patreon.com/cassyblacksmith
YOU ARE READING
Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?
Teen FictionMivel írástechnikáról nagyon kevés magyar anyag elérhető az interneten, és sok kezdő szerző tanácsra szorul írás során, ezért itt saját véleményeimet, írástechnikai cikkeket, írással kapcsolatos anyagokat, tippeket, tanácsokat olvashattok, amik beta...