Írástechnikai tudnivalók - Cselekmény

2.5K 135 2
                                    

Nézzük először mi is az a cselekmény.

"Egymást követő események filmben, könyvben vagy színdarabban. Az összes esemény, ami egy regény, színdarab, film fő történetét alkotja.
A cselekmény az események azon sorrendje, mely a legfőbb drámai kérdés megválaszolásához segít bennünket."

Cselekmény vs. élet

Lehet, hogy az élet néha tragikus. Megindító vagy eseményekkel teli. De az életnek általában nincs cselekménye. Reggel felkelünk, megreggelizünk, munkába/iskolába megyünk, emberekkel találkozunk, ismerkedünk. Ezeknek az eseményeknek a többsége véletlenszerű vagy szokásos, ellenben egy jó novella vagy regény cselekményével.

Az élet csak lehet olyan, mint egy történet cselekménye, de ki kell hagynunk az unalmas részeket. A jól megírt prózai szöveg rendelkezik az események lebilincselő és értelmes sorozatával. Egyik érdekfeszítő esemény követi a másikat, a helyzet fokozódik, a feszültség nő és el sem tudjuk képzelni, hogy milyen végkifejletbe torkollik.
A cselekmény működése elméletben nagyon egyszerű. A cselekmény tatja össze és mozgatja a szereplőket, tartja össze a helyszíneket és alkot egy összefüggő világot. A próza nem szólhat millió egy dologról, kizárólag egyről.

Drámai kérdés. Miről szól?

A történet legfontosabb kérdése általában egyetlen eldöntendő kérdés, amit a történet végére meg kell válaszolnunk. Egymásra talál-e Ellie és Bryan? Eva végül legyőzi-e a rákot? Anthony sikeresen lediplomázik és családot alapít?
Ha már egyszer feltettük a kérdést, akkor érdemes hangsúlyozni, hogy különböző válaszok lehetnek. Az "igen", a "nem" és a "lehet" is teljesen elfogadható válasz.
Érdemes általában észben tartani, hogy az olvasók csalódottak, ha a válasz deus ex machina, vagyis valamilyen isteni közbeavatkozás miatt alakult ki.

Célok

A történetet egyetlen kérdés vezérli, a kérdés pedig azért merül fel, mert a szereplőnk vágyik valamire. Ezt a vágyat hívjuk célnak. A főszereplő célja az, hogy a feltett kérdésre választ kapjon.
A cél lehet tudatos, ilyenkor a szerelő tisztában van vele, hogy mit is szeretne, vagy tudattalan: úgy is vezérelheti a főhős cselekedeteit, ha nincs is tudatában, mit szeretne elérni.

Konfliktus

A főhős céljai más szereplők, a társadalom akaratába ütközhetnek, tehát akadályok gördülhetnek a szereplő elé. A cselekmény alakulása az akadályok függvénye.
A konfliktus számtalan alakban megjelenhet, például az antagonistákban vagy olyan más alakokban, akik megpróbálják megakadályozni, hogy a főhős elérje célját, de az akadályok kereshetőek a társadalmi viszonyokban, a természetben, az isteni közbeavatkozásban vagy más külső forrásban.

Más akadályok belső eredetűek. Például férfi főszereplőnknek fogalma sincs, hogyan találjon rá élete szerelmére. Ebben az esetben a konfliktus a főhősön belül zajlik, vágyai és félelmei, a vágyak eléréséhez szükséges tulajdonságok megléte és hiánya között. Az igazán mély történetek konfliktusai egy része a szereplőn belül zajlik.

---------------------

Ha tetszett, iratkozz fel az e-mail címeddel, hogy első kézből kapj értesítést!

További írások, írástechnikai anyagok, könyvkritikák: https://cassyblacksmith.wordpress.com

Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Donde viven las historias. Descúbrelo ahora