Írástechnika - Mi az "énmárkaépítés" és miért van rá szükséged?

548 28 2
                                    

A múltkori kicsit szakmai cikk után, most ismét jöjjön egy, ami a marketinghez kapcsolódik. Jogosan merülhet fel benned már rögtön a következő néhány kérdés:

Mi is az az énmárka?Miért van szükségem énmárkaépítésre?Mi célt szolgál?Hogyan kell ügyesen használni?

Nyugi, mindegyikre válaszolni fogok. Az énmárkaépítés elég felkapott, szexi téma mostanság. Ugye, mindenki valamilyen módon vagy formában nyomot akar hagyni a világban. A festők festenek, a költők rímeket faragnak, a sportolók versenyekre járnak, a zenészek dallamokat kreálnak, az írók írnak.

Mindenki – még ha csak titkon is – azért csinálja, hogy elismerjék, felnézzenek rá, halljanak róla. Viszont nem elég csak valamiben jónak lenni, tenni kell róla, hogy az eredményeink, a munkánk gyümölcse sok emberhez eljusson. Többek között ebben segít az énmárkaépítés, vagyis a personal branding.

Szerencsére nem kell a semmiből indulni, már most egy márka vagy. Nem hiszel nekem? Keress csak rá nyugodtan a nevedre (vagy írói álnevedre) és tuti, hogy a Google az első találatok között kidobja a Facebook vagy LinkedIn profilod, blogod címét, e-mail címed, sőt, lehet, hogy még a telefonszámod is. Lehetséges, hogy megemlít téged egy helyi lap, hírportál, valaki más blogja, vagy szerepelsz egy youtube videón. Ezek mind az énmárka részei.

Ijesztő, igaz? Ne is foglalkozz vele, már csak ilyen világban élünk, ahol minden a nyilvánosság előtt folyik, és bárkiről könnyű kideríteni a legapróbb titkot is.

Amivel nekünk foglalkoznunk kell, hogyan használjuk az internetet énmárkaépítésre, mit szeretnénk, mit lássanak mások, miről ismerjenek meg minket.

Bár mostanában a personal branding elég felkapott téma, mégis régebbre nyúlik vissza. 10 évvel ezelőtt egy Tom Peters nevű szakember írt egy cikket, amiben arról beszél, hogy független a kortól, a pozíciótól, és független attól, hogy milyen üzletben, területen tevékenykedünk, mindenkinek meg kell értenie a márkaépítés fontosságát. Mi mindnyájan ügyvezetők vagyunk a saját egyszemélyes vállalkozásosunkban, ami nem csak magunkat, de eredményeinket, értékeinket, hitelességünket is közvetíti.

Bevallom, marketingszakemberként magam is csak néhány éve hallottam ezt a kifejezést. Eddig, ha márka- vagy image-építésről beszéltünk, akkor azt csak olyan cégek engedhették meg maguknak, akik több száz milliós, milliárdos árbevétellel rendelkeznek, és akik súlyos pénzeket fektetnek reklámokba. Hogyan versenyezhet ezzel egy olyan kisember – legyen az akár író, festő, szobrász, blogger -, és mit tehet?

És szerencsére ekkor jött a webkettő, a közösségi média, a Google, Youtube és még nagyon sok más applikáció, ami segítségét nyújt brandingben még az olyanoknak is, akik nem akarnák, hogy digitális lábnyomot hagyjanak. Egy friss AVG kutatás szerint, a két évnél fiatalabb gyerekek 92%-a már hagyott valamilyen digitális lábnyomot. A kérdés már csak az, te mikor kezded el tudatosan építeni a márkádat?

Íme néhány tipp, hogyan és miként érdemes belevágni.

Gondolj magadra márkaként

Legyél akár hobbi író, blogger, zenész, vlogger – vagy mondjuk úgy, művész -, fontos, hogy már az első netes megnyilvánulásodnál úgy tekints magadra, mint egy saját márka. Ugyanarról beszélünk, mintha az olyan márkákat emlegetnénk, mint az iPhone, a Nike, a BMW, annyi különbséggel, hogy egy adott személyről, azaz rólad szól az egész.

Ha belekezdesz az énmárkaépítésbe, akkor nem árt, ha az elején rákeresel a nevedre, nézz utána, hogy ugyanezen a néven tevékenykedik-e már valaki. Hiszen senkinek sem hiányzik, hogy összekeverjék egy olyan személlyel, aki már más (vagy ne adj isten, azonos) területen ért el eredményeket, vagy negatív, megosztó véleményen vannak róla az emberek (lásd Berki Krisztián). Ez senkinek sem tesz jót.

Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Where stories live. Discover now