Írástechnika - Az írás aranyszabályai Colson Whiteheadtől

536 51 4
                                    

Colson Whitehead amerikai író, aki 1999 óta aktív, The Intuitionist címmel jött ki első könyve, amit több sikerkönyv is követett. 2016-ban megjelenő The Underground Railroad regényével Pulitzer-díjat nyert el, A ​föld alatti vasút címmel 2017. novemberében nálunk is megjelent. Nemrégiben a New York Timesban találtam tőle egy cikket, ami szerintem sokunknak hasznos lehet.

#1 Szabály – Mutasd és mondd. A legtöbb ember mindig azt szajkózza, hogy "Mutasd, ne mondd", de én a Mutasd és mondd elve mellett szavazok.

#2 Szabály – Ne keresd a témát, hagyd, hogy a téma találjon meg téged. Nem futhatsz az ötletek után. Mit gondolsz, honnan jött Capote ötlete a "Hidegvérrel" című regényéhez? Csak egy átlagos nap volt, amikor kezébe vette az újságot, hogy elolvassa a horoszkópját és egyszer csak ott volt – a Sors. Függetlenül attól, hogy ez egy többszörös gyilkosság története, vagy egy elszalasztott Everest expedíció, esetleg egy sokszínű énekes család menekülése a nácik elől, nem állhatsz ellen neki. Ez olyan, mint találkozás a nagy szerelemmel, ez lesz az állandó társad, és nem hagy majd nyugodni.

#3 Szabály – Írj arról, amit ismersz. Saul Bellow egyszer azt mondta: "A regény az önéletrajz kibővített változata." Más szóval, a regény lehetőség arra, hogy visszavágj azoknak, akik bántottak. Amikor az emberek elolvassák a könyveimet, és azt mondom nekik, hogy néhány eleme a valóságban is megtörtént, meglepődnek. Miért ne használhatnál fel bizonyos dolgokat, amik a valóságban is megtörténtek?

#4 Szabály – Soha ne használj három szót, ha egy is megteszi. Legyél tömör. Tanuld meg, hogyan "öld meg kedveseidet", ha arra van szükség.

#5 Szabály – Vezess álomnaplót.

#6 Szabály – Amit nem mondasz ki, az legalább annyira fontos, mint amit igen. Számos klasszikus novellában az igazi akció a csendben történik. Próbálj fókuszálni a ki nem mondott dolgokra. Néhány "olyan mint az élet" gyakorlat segíteni fog ebben. A következő alkalommal, amikor a párod hazaér, hagyd figyelmen kívül a létezését 30 percig, majd morogd az orrod alatt, "Ennyi!", és hajts el onnan. Jegyezd fel a reakcióit. Legközelebb, amikor a gyerekeid alváshoz készülődnek, szorosan öleld át őket, és ha nő vagy, akkor a kézfejeddel kend el a szádon a rúzst, vagy ha férfi, akkor kezdj el hevesen sírni, amíg azt nem mondják, "Rendben van, apa." Olyan, mintha csak színészkednél, de figyeld meg, hogy mit vált ez ki a környezetedből. Ha a megfelelő hatást érted el, jegyezd fel a testbeszédet, mimikát és hasznosítsd az írásaidban.

#7 Szabály – Az írói blokk eszköz – használd! Arra a kérdésre, hogy miért nem írtál az utóbbi időben, csak azt mondd: "Leblokkoltam." Mivel a legtöbb ember úgy gondolja, hogy az írás valami misztikus folyamat, ahol a karakterek "beszélnek veled", és hallod a fejedben a hangjukat, ha azt mondod, leblokkoltál, akkor az tökéletes indok, hogyha nem akarsz egy ideig az írással foglalkozni. A kreativitás istenei megáldanak minket, néha elhagynak, de kit nem? Az írói blokk olyan kifogás, minthogy "Nem találtunk bébiszittert", vagy "Elrontottam a gyomrom", mindenkivel megesik. Ha érzed, hogy nem megy a munka, akkor ne erőltesd.

#8 Szabály – Ez titok.

#9 Szabály – Kalandozz. Hemingway úgy írta a legjobb regényeit, miközben terepszemlén volt. Menj ki és nézd meg a világot. Nem fog megölni téged.

#10 – Átírás, átírás, átírás. Ezt nem lehet elégszer hangsúlyozni. A felülvizsgálat az, amikor kijavítunk valamit az írásban, amit már korábban meg kellett volna tennünk, de még sem csináltuk meg. Olyan ez, mintha két nappal később mosogatnád el az edényeket, nem pedig az evés után. Legyél biztos benne, hogy elég időt hagytál erre, ne sajnáld a belefektetett munkát. Ha 216-szor kell átírni valamit, akkor tedd ennyiszer.

#11 – Nincsenek szabályok. Ha mindenki leugrik egy hídról, te is megteszed? Nem. Nincsenek szabályok, kivéve azokat, amelyeket a Mutasd és Mond napjaid alatt megtudtál. Érezd jól magad. Ha nem akarnak veled barátkozni, akkor nem érdemes barátkozni velük. Legtöbbször csak légy önmagad.

Az író következő regényeit bátran ajánlom:

- A föld alatti vasút

- Zone one


Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Where stories live. Discover now