Tudom, hogy a téli időszak sok ember életét meghatározza. Nem csak azért, mert hamarosan átléptünk az új évbe, hanem azért is, mert nemsokára zárul az Aranymosás pályázat is. Bízom benne, hogy ilyenkor nem csak én, hanem mások is felfokozott hangulatban vannak. Miután elküldtem a pályázatomat, sokáig csak néztem az e-mail fiókomat és azon gondolkodtam, hogy vajon biztosan jól csináltam-e mindent, biztosan eleget tettem azért, hogy az írásom végül bejusson.
Sokat görcsölök írás közben - ezzel gondolom nem mondok újat, aki ír, az szintén tudja, hogy mennyi stresszel jár egy történet megírása -, és gondoltam, most az egyszer úgy szeretnék átlépni az új évbe, hogy nem feszülök rá, hogy milyen is lett az írásom, hanem élvezem, hogy a 2018-as év mi mindent tartogathat számomra. Ilyenkor ugyanis fogadalmakat tesznek az emberek, hogy mi mindent szeretnének / vagy nem szeretnének csinálni a következő évben. Összeállítottam én is egy listát, ami nem csak magamnak, de talán másoknak is hasznos iránymutatás lesz.
1. Nem az eredmény a fontos
Eddig mindig azzal foglalkoztam, hogy az egyes írásaimmal később vajon milyen eredményeket érek el. Kevesen tudják, de már bátran elmondhatom, hogy egy másik írói álnéven van 4 megjelent e-bookom. Olyan írásokról van szó, amiket kedvtelésből írtam, azért hogy magam szórakoztassam vele, aztán úgy voltam vele, miért ne próbáljam meg magánkiadásban megjelentetni őket? Hiszen nem veszthetek vele semmit. Legfeljebb nem veszik. Ekkor döbbentem rá, hogy akadnak olyan olvasók, akik előbb-utóbb belefutnak a könyvembe, hallanak róla valaki mástól, olvasnak róla másik blogon, minden egyéb marketingkommunikáció nélkül is fogytak és folyamatosan fogynak. És ez jó tanulság volt a számomra. Nem csak azért, mert egy nagyobb közönség véleményét hallgathattam meg, de kisebb volt a buktató, mintha egy már megjelent könyvvel hasalok el.
Rájöttem, hogy nem az a fontos, hogy megjelenik-e egy újabb írásom, bejutok-e egy újabb pályázatra, vagy kitüntetett helyen fogok-e végezni egy versenyen. Sokkal inkább az a fontos, hogy ebben az évben mennyire voltam aktív, és hogy élveztem-e azt, amit csináltam. Korábbi években folyton csak azon güriztem, hogy minél több írást izzadjak ki magamból, mert persze a fejlődés az kell, és minél többet ír az ember, annál nagyobb a valószínűsége, hogy egy normális írást kiizzad magából. De aztán rájöttem, hogy sokkal fontosabb az, hogy szeressem, amit csinálok. Szeressek írni, és ne csak azért, mert muszáj, hanem élvezzem is azt, hiszen ez az, ami kikapcsol. Így ebben az évben az Aranymosásra nem új írással készültem, hanem egy olyannal, amit már 2 éve foltozgatok, javítgatok.
Ebben az évben ismét jelentkeztem a Preyer Hugo novellapályázatra, ami nem csak azért volt nagy lépés tőlem, mert egy elég neves pályázatról van szó, hanem azért, mert ide sci-fi írásokat várnak. Aki ismer, vagy olvassa a blogomat, az tudja, hogy mennyire távol áll tőlem a sci-fi. De aztán úgy voltam vele, miért ne próbálnám meg? Így született meg Az Örökítő című novellám után (amit tavaly küldtem be) a Tolvaj és Adományozó címmel újabb kettő, amik 31 és 35 pontot értek el. Lehettek volna akár 0 pontosak is, az írások ismét a középmezőnyben végeztek. Én már ezzel szörnyen elégedett vagyok.
Mindezzel csak annyit akartam elmondani, hogy nem az a fontos, hogy az írással milyen eredményeket érünk el. Vagy inkább mondjuk úgy, ez másodlagos. Fontos az, hogy élvezzük az írást, úgy gondoljunk rá, mint egy időtöltésre, ami segít kikapcsolni az agyunkat a 40 órás munkahét mellett. Nem kell mindent túl komolyan venni.
2. Próbálj ki új zsánert/stílust!
Az előbb említett Preyer novellapályázatkor fogalmazódott meg bennem, hogy lehet, mindvégig teljesen rossz zsánerben írtam. Lehet, hogy azért nem jutottam be soha pályázatokra, mert teljesen más stílust képviseltem, mint amiről azt hittem, otthonosan mozgok benne. Néha kell egy kis változatosság, nem árt senkinek, ha más zsánert, stílust is kipróbálunk. Elképzelhető, hogy nem krimivel, hanem mondjuk mesékkel fogunk eredményeket elérni, esetleg a fejünkben megszületett hőst nem egy csillagrombolóra, hanem mondjuk egy lovagregényben kellene elhelyeznünk. Próbáljatok szerencsét, írogassatok csak úgy, kedvtelésből. Vegyetek egy külön füzetet, és írjatok egyoldalas novellákat. Vagy ha ahhoz van kedvetek, írjatok verseket, dalszöveget, esetleg próbáljátok ki a slam poetryt.
3. Inspirálódj!
Időnként szükség van arra, hogy elengedjünk egy írást. Ilyenkor jól jön, hogyha kicsit inspirálódunk, pihenünk. Tegyük félre a tollat vagy a laptopot és irány egy kis kikapcsolódás, feltöltődés! Higgyétek el, sokkal könnyebben fog menni az írás, ha időnként megajándékozzátok magatokat kis apróságokkal. Nem kell feltétlen milliomosoknak lenni, és nem egy új kocsira vagy egzotikus nyaralásra gondolok, de néha az ember megérdemli, hogy beüljön moziba, színházba, elmenjen kirándulni, biciklizni, strandolni, beszélgetni, biliárdozni, bowlingozni, forró csokizni a barátaival, meghallgasson egy előadást, koncertet, megnézzen egy táncelőadást, kiállítást. Ne felejtsétek el, hogy az írás nem egy bejelentett munka, nem kell határidőkre kötelezően bemutatni semmit sem! Tanuljátok meg jól beosztani az életetek minden percét, és mindenképpen hagyjatok időt arra, hogy testileg, lelkileg is feltöltődjetek!
4. Vedd észre a lehetőségeket!
Néha a legjobb inspirációt az élet szolgáltatja. Hallgassátok végig, mit mondanak mások, mit mesélnek a barátaitok, rokonok, miről szólnak a hírek. Lehet, hogy eddig olyan témát választottatok, ami keveseket érdekel, vagy ami nem is passzol hozzátok. Nézzetek körül a világban, olvassatok, tanulmányozzatok, érdeklődjetek más emberek sorsa, életútja, hobbija iránt. Figyeljetek a környezetre, legyetek naprakészek hírekből, a mindennapi dolgokból, vagy csak hallgassátok meg, miről csevegnek egymást közt a gyerekek / tinédzserek / nyugdíjasok.
5. Találkozz más írókkal!
Rengeteg fórum létezik, ahol virtuálisan vagy akár személyesen is találkozhatsz hozzád hasonlókkal. Csatakozz Facebookon írós csoportokhoz, járj el írós előadásokra, könyvbemutatókra, vagy szervezz te magad egy írós találkozót! Vegyél részt körblogolásokban, jelentkezz bétázó csoportba. Meglátod, nagyon jó vitaindító kérdéseket, témákat lehet feldobni, hiszen minden író belefut ugyanabba a problémába, amibe te is, és kölcsönösen tudtok segíteni egymásnak.
Nos, az én írós újévi fogadalmam így néz ki. És a tiéd? :)
https://cassyblacksmith.wordpress.com
CZYTASZ
Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?
Dla nastolatkówMivel írástechnikáról nagyon kevés magyar anyag elérhető az interneten, és sok kezdő szerző tanácsra szorul írás során, ezért itt saját véleményeimet, írástechnikai cikkeket, írással kapcsolatos anyagokat, tippeket, tanácsokat olvashattok, amik beta...