Az írás folyamata - Hogyan csinálják mások?

1.4K 91 1
                                    

Szeretek olyan cikkeket vagy önéletrajzi információkat olvasni írókról, amik betekintést nyújtanak egy kicsit a magánéletükbe. Jó arról olvasni, hogy egy felkapott, bestseller író is küzd bizonyos írói válságoktól, jó arról hallani, hogy milyen folyamatok mennek végbe, amíg megszületik tőle egy regény.

Mindenkit más inspirál. Mindenki mást szeret csinálni írás közben. Van, aki a való életből merít, van aki álmokból. Senki sem egyforma, ahogy senki sem ugyanúgy ír.

Nyilván, mindenki, aki írásra adja a fejét, az a terve, hogy egykor ő is olyan nagyot szeretne alkotni, mint mondjuk Tolkien, Stephen King vagy más példaképnek tartott író. De hogyan vehetnénk fel velük a versenyt?
A híres írók életrajzának olvasása közben elbizonytalanodhat az ember. Hogyan vehetjük fel a bokszkesztyűt Hemingwayjel, aki egzotikus helyeken vállalt katonai szolgálatot és az alatt az időszak alatt fogant legtöbb regényötlete? Csak akkor lehetünk sikeresek, ha katonaiskolában történt éveinket írjuk le, mint Salinger? Tényleg akkor születhet világsikerű könyvünk, ha magunk is alkohol- és drogproblémákkal küzdünk, mint Bukowski, Kerouac vagy King?

Mindig is érdekelt, hogy mások hogyan dolgoznak, és hogy ki mire esküszik. Rowling kávézókban ült, Hemingway állva írt, míg Po Bronson a mellékhelyiségben. Van, aki álmait jegyzeteli le, van aki hangosan bömbölteti a rockzenét. Van, aki verseket olvas, van aki el nem tudja viselni, ha valaki zajong mellette. Egyesek magukra zárják a dolgozószoba ajtaját, van, aki még mindig írógéppel vagy papírra ír.

Nincsen rögzített szabály arra, hogyan kell írni. Írj úgy, ahogy jól esik. Ha neked a vonaton van időd előkapni egy jegyzetfüzetet, akkor tégy úgy. Ha csak lágy komolyzene mellett vagy képes kikapcsolódni, akkor zárkózz be. Hadd mondjam el még egyszer: nincs kőbe véset módja annak, hogyan kell megírni egy regényt. Ne hagyd, hogy bárki megmondja, mit csinálsz rosszul, és ne hagyd befolyásolni magad.

Nem kell másolnod másokat! Nem kell kényszeríted magad, hogy vázlatot írj, ha nem akarsz. Nem kell minden nap írnod, ha nincs időd. Ha csak a gyerekek lefekvése után tudod elengedni magad, akkor tégy úgy. Nem kell, hogy gyötrelmes rabszolgamunkaként gondolj az írásra. Haladj a saját tempódban, még ha azt is jelenti, hogy heti egyszer tudsz gép elé kerülni. Ne hagyd, hogy mások irányítsák az írási stílusod, vagy ha olyan érzést keltenek benned, hogy rossz, amit csinálsz. Az írás nem mindig leányálom. Ezt sokan nem értik meg, főleg azok a családtagok, barátok, akiket hanyagolni fogsz az írás miatt. Ne foglalkozz velük. Ha téged az írás köt le és boldogabb vagy tőle, akkor csináld azt!

Amíg haladsz a regénnyel, akkor jól csinálod.

¯\_(ツ)_/¯

Ha tetszett, iratkozz fel az e-mail címeddel, hogy első kézből kapj értesítést!

Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Donde viven las historias. Descúbrelo ahora