A párbeszédek megírásakor bizonyos alapvető konvenciókra kell figyelnünk, amit az olvasó igényelni fog olvasás közben.
Nézzük a legfontosabbakat:
1. A párbeszédeket mindig gondolatjellel kezdjük:
Harry hátrafordult, és megpillantotta a dolgozószobája ajtajában álló Lupin professzort. A tanár körülnézett a folyosón.
- Mit keresel itt? - kérdezte, egészen más hangnemben, mint korábban Frics. - Hol van Ron és Hermione?
- Roxmortsban - felelte színlelt közönnyel Harry.Sokan összetévesztik a kötőjelet (-) és a gondolatjelet (-) helytelenül. Érdemes odafigyelni a formázásra már a kézirat megírásánál, mert ezzel későbbiekben megkönnyítjük szerkesztőnk dolgát. A gondolatjelet a Ctrl billentyű és a Numpadnál lévő mínusz jel együttes lenyomásával hozhatjuk elő leggyorsabban.
2. Az újabb megszólalásokat új bekezdésben kezdjük, eltekintve attól, hogy milyen hosszúak.
Ron és Hermione gyors pillantást váltottak. - Öh...
- Mi van? Nézett rájuk Harry.
- Tudod... miután leestél róla, elragadta a szél - mondta habozva
Hermione.
- És?
- És nekiment... jaj, Harry, úgy sajnálom... nekiment a fúriafűznek.3. Az egyes megszólalásokat kössük a szereplőkhöz, ha az nem egyértelmű. Ha két ember dialógját olvassuk, akkor nem esik nehezünkre eldöntenünk, hogy ki beszél, de ha már hárman vagy többen is részt vesznek a jelenetben, akkor fel kell világosítanunk az olvasót, hogy ki az, aki éppen beszél. Ezzel megkönnyítjük az olvasók dolgát.
Harry büszkén felemelte a Tűzvillámot.
- Visszakaptam - szólt széles vigyorral.
- Látod, Hermione? - tárta szét a karját Ron. - Nem volt semmi baja!
- De lehetett volna! - replikázott a lány. - Harry most legalább nyugodt
lélekkel használhatja.
- Ez igaz - hagyta rá Harry. - De most jobb lesz, ha felviszem...
- Majd én! - ajánlkozott lelkesen Ron. - Úgyis be kell adnom Makesznak
a délcegítőt.4. Húzzuk ki a fölösleges határozószókat. Ha valamelyik szereplőnk dühös, akkor nem kell odatenni pluszba és magyarázni. Az olvasót ne nézzük butának.
Helytelen példa:
- NE NÉZZ HÜLYÉNEK!!! - ordította hangosan Jack.
5. Kerüljük a felkiáltó jelek túlzott használatát. Ezzel egyáltalán nem fokozzuk a feszültséget. Csak nagyon indokolt esetben megengedett. Ezzel együtt kerülendő a nagybetűk használata is.
6. A rossz darabolás megtöri a ritmust.
Helytelen példa:
- Elegem van - kiáltotta - már belőled!
Helyes alak:
- Elegem van már belőled! - kiáltotta.
7. Kerüljük a megszólítást. Egy korábbi helytelen példámmal élnék itt is:
- Homer, mondtam, hogy vidd ki a szemetet! - kelt ki magából Marge.
- Jól van, Marge, csak még megnézem a meccset.
- Félórával ezelőtt is ezt mondtad, Homer. Kezd elegem lenni!
- A fene egye meg! - morogta Homer és megvakarta a hasát.
- Hallottam, Homer!
- Oké, Marge. Megyek már!8. Kerüljük a töltelékszavakat. Néhány esetben megengedett, de nem célszerű minden egyes jelenetnél olyan szavakkal megakasztani az olvasót, mint az: öhm, khm, izé, nos, ühüm, ám stb.
~(˘▾˘)~
Ha tetszett, akkor maradj velem, iratkozz fel, hogy ne maradj le semmilyen frissítésről.
Ha pedig további érdekességekre vágysz, akkor látogasd meg a blogomat: https://cassyblacksmith.wordpress.com
YOU ARE READING
Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?
Teen FictionMivel írástechnikáról nagyon kevés magyar anyag elérhető az interneten, és sok kezdő szerző tanácsra szorul írás során, ezért itt saját véleményeimet, írástechnikai cikkeket, írással kapcsolatos anyagokat, tippeket, tanácsokat olvashattok, amik beta...