Következzék az egyik legnépszerűbb és legolvasottabb cikkem, amit más blogok is előszeretettel hivatkoznak meg.
Kezdőknek néhány szó a szinopszisról:
A szinopszis tulajdonképpen egy rövid áttekintő az írósodról, ami segítséget nyújt a kiadónak, hogy jobban megismerjék a könyvedet. Ez tulajdonképpen egy kivonat, amiben minden lényeges információt fel kell vázolnod a történetről. Hasznos a szinopszis megírása, mert ösztönöz a lényeglátásra, és te is átláthatod, ha valamilyen logikai hiba csúszott a kéziratba. A szinopszist rutinosabb írók előre elkészítik és a kísérőlevéllel együtt küldik a szerkesztőknek, akiknek nagy segítség már az elején kiszűrni az éretlen írásokat.
– Azt azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy a szinopszis nem vázlat. Sokan írnak úgy könyveket, hogy előtte készítenek egy vázlatot, egyrészt azért, hogy semmilyen általuk kigondolt jelenetet ne hagyjanak ki, másrészről, így kibukik, ha valamilyen rész vagy a végkifejlet logikátlan. A vázlat lehet jó kiindulási pont a szinopszis írásnál, de még véletlenül se küldjük el azt a kiadónak.
– A szinopszist érdemes ezzel a vázlattal indítanod, de kezdheted úgy is, hogy minden fejezetnek röviden leírod a tartalmát. Nem kellenek az apró részletek – pl. hogy a főhősünk kedvenc Nike cipőjében indult el szokásos reggeli futótávjára, amikor belebotlott élete szerelmébe. Elég azt megemlíteni, ami lényeges. Jelen esetben, hogy a főhős futás közben ütközött bele a Nagy Ő-be.
– Ha az egész történetet leírtad így, akkor jöhet a rövidítés. Igen! Tessék csak elővenni a piros ceruzát és a fölösleges részeket kihúzni. Ha a történet szempontjából érdektelen, hogy a főhősünk reggelente kávézni jár a munkahelye melletti presszóba és tulajdonképpen semmi sem történik, akkor kihúzható.
Lőrinczy Judit szavaival élve:"Borzasztó nehéz néhány ezer leütésben bemutatni egy akár 700 ezer karakteres történet lényegét. Pedig elvileg egy mondatban is össze kellene tudni foglalni, miről szól a regényünk. Ez az egy mondat pedig nem más, mint a premissza. Már csak azért is meg kell tudnunk fogalmazni, mert a szinopszis részben az írói ígéret, a regény központi kérdésének kibontása, ha úgy tetszik, de még nem valódi cselekményvázlat."
– A szinopszisban mindent le kell írni a történetből, ami változást jelent, ha a főhős sorsdöntő ponthoz ér, konfliktusba keveredik, vagy ha valamilyen váratlan esemény tovább lendíti a történetet. Mindig csak a fő cselekményszálat bontsuk ki és elejétől egészen a végéig ismertessük a történetet. A végét is le kell írnod, a csattanót is le kell lőnöd, nem szabad a szinopszisban függővéget hagyni, hiszen ez nem regény, hanem szigorúan tényszerű ismertető. Nem szabad vetíteni és köntörfalazni!Lehet, hogy elsőnek nagyon száraznak tűnhet, de ez pont így jó.
– Mindenképpen ismertessük a karaktereket. Itt a szerkesztő nem arra kíváncsi, hogy Joe-nak milyen színű haja és szeme van, hanem azokra az egyedi jellemvonásokra, amik érdekessé tehetik őt. Ennél a résznél ugyanis kiderül, hogy hihető és szerethető karaktereket hoztunk létre, akiért az olvasó körmét rágva izgul, vagy tipikus MarySue és GaryStu, unalmas karaktermásolatokat. (Ha valakinek nem lenne világos a MarySue/GaryStu kifejezés, akkor később bőven olvashat róla.)
– Jelezzük, hogy kinek a szemén keresztül látjuk az eseményeket. Ha E/1 személyben íródott, akkor jelöljük világosan, hogy ki a főszereplő, illetve azt is, ha több nézőpontos az írás.
– Ha E/1-ben írtuk az írást, akkor megengedett, hogy a szinopszis is így íródjon, de egyébként jelen időben és E/3 személyben célszerű írni.
– Annak ellenére, hogy a szinopszis unalmasnak és száraznak tűnik, meg kell csillogtatni benne írói tudásod. Igen, ez egy nehéz feladat, hogy a száraz szöveget, hogyan dobhatod fel, de éppen ezért kihívás. A szerkesztőnek lejön, mennyire választékosan írsz, milyen szavakat használsz, mekkora a szókincsed, és hogy átlátod-e a saját történeted vagy egy kész katyvasz az egész.
– Legyél logikus, ne ugrálj össze-vissza a cselekményben, különben a szerkesztő azt gondolhatja, hogy maga az írás is zavaros.
– Ha fantasy, sci-fi vagy történelmi regényt írtál, akkor mindenképpen szót kell ejteni a háttérvilágról. Mutasd be pár mondatban (maximum fél oldalban), hogy milyen a szereplőknek otthont adó világ, milyen korban játszódik stb. Ebben a részben is hamar kiderült, hogy az ötletek lopottak vagy nagyon hasonlít valamelyik jól ismert regényre. A kezdő írók nagyon gyakran éreznek motivációt egyes bestsellerek elolvasása után, hogy "márpedig ők is tudnak ilyet alkotni", és ebből a felindulásból gyorsan összehoznak egy ahhoz hasonló történetet. Gondolok itt arra, hogy mennyi vámpíros könyv született az Alkonyat óta, illetve jelentősen megnőtt a varázslóvilág szerepe az ifjúsági irodalomban az elmúlt tíz évben. Ha írunk a világunkról, akkor magunk is rájöhetünk, hogy mi az, ami nagyon hasonlít más regényekre. Nem érdemes másokat másolni, sokkal nagyobbat domboríthatunk, ha saját világot alkotunk.
– Törekedj arra, hogy a szinopszis tömör legyen! Nincs pontos előírás, hogy mennyinek kell lennie, de 1-2 oldalnál ne legyen hosszabb. Alapvető formázásokat is figyelembe kell venned: A szinopszis másfeles sortávolsággal, behúzott kezdősorokkal, 12-es Times New Roman betűstílusban íródjon.
Mint sok minden, a jó szinopszis írása is gyakorlást igényel, ezért nem árt, ha 2-3 másik verziót is írunk a regényünkhöz, így kiválaszthatjuk, ami legjobban sikerült. Mielőtt bárkinek is elküldenénk, mutassuk meg 1-2 ismerősnek, bétának.
(*_*)
Ha tetszett, iratkozz fel az e-mail címeddel, hogy első kézből kapj értesítést!
Ha kérdésed lenne, itt megtalálsz: https://cassyblacksmith.wordpress.com
YOU ARE READING
Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?
Teen FictionMivel írástechnikáról nagyon kevés magyar anyag elérhető az interneten, és sok kezdő szerző tanácsra szorul írás során, ezért itt saját véleményeimet, írástechnikai cikkeket, írással kapcsolatos anyagokat, tippeket, tanácsokat olvashattok, amik beta...