Számos blogon olvastam már hasonló témában eszmefuttatást, gondoltam, én is megírom erről a témáról a véleményem.
A jó és rossz író közötti különbségnek kevés köze van a készséghez vagy személyes kompetenciákhoz. Sokkal inkább szól a kitartásról, a befektetett munkáról, gyakorlásról. A rossz írók az első visszautasítások, rossz vélemények, kudarcok után abbahagyják az írást. A jó írók folytatják és nem teszik le a bokszkesztyűt.
Amit a jó írók csinálnak
A jó írók gyakorolnak, írnak, javítanak, olvasnak, tanulnak, gyakorolnak, írnak... Persze, ez időigényes, de maga az írás folyamata nem csak annyiból áll, hogy néhány hét, hónap alatt kiizzadjuk magunkból az írást, aztán csókolom. Hiszen a munka nagy része még csak azután jön: a javítás, csiszolás.
A jó írók állják a kritikát, meghallgatják mások véleményét, anélkül, hogy besértődnének, magukba fordulnának, pocskondiáznának. A jó írók minden véleményt, tanácsot megköszönnek, még akkor is ha negatív, és ha az írás azon részét illeti, amit a legjobbnak tartanak. A jó írók kamatoztatják a tanácsokat, nem pedig anyáznak és bedepresszióznak.
Az írás nem csak arról szól, hogy leírjuk a fejünkben megfogalmazódott történetet, hanem sokszor arról, hogy heteken, hónapokon vagy akár éveken keresztül is addig csiszoljuk, amíg jobb nem lesz. Persze sosem lesz olyan, hogy "kész". Akármennyire is próbáljuk, sosem készül el véglegesen, mindig lesz benne olyan rész, ami javításra szorul. De egy jó író akkor sem adja fel.
A jó író képes erre, és hisz abban, amit csinál. Lehet, hogy valakinél csak egy hobbi, egy klassz időtöltés, amibe elmenekül az élet zajától, a stressz elől, de lehet, hogy valaki egy hivatásként gondol rá. Mindegy mit jelent számukra az írás, akkor is teljes szívvel lélekkel csinálják.
A jó írók maximalisták. Megtanulják kezelni a kritikát, hasznosítani a másoktól kapott tanácsokat. Megtanulják magukba szívni a tudást, amit másoktól, máshonnan kapnak. Úgy szívják magukba a tudást, tapasztalatokat, mint egy szivacs a vizet, amit a mosogató szélén hagytak.
Amit egy rossz író nem csinál
A rossz író nem érti, hogy mitől válik rossz íróvá. Azt feltételezi, hogy a munkája tökéletes, hibátlan, az írásban elért egy olyan szintet, amit csak ő tud megugrani. A legtöbb kedves kritikára is agresszívan reagálnak, gyakran magukba gubóznak és arroganciával válaszolnak az őket "támadóknak". A legtöbb esetben minimális időt szánnak a szerkesztésre, hiszen az ő írásuk úgy jó, ahogy van. A legtöbben zseniknek tartják magukat, az adott zsánerben egyedülállónak hiszik az írást.
De valójában mindez csak lustaság és félelem miatt van így. Iszonyodnak a fölösleges munkától, számukra a szerkesztés csak megbontaná az amúgy tökéletes művet. Leginkább csak a pozitív véleményekre hallgatnak, a negatív véleményekre szinte áhítoznak, hogy belekössenek másokba. A rossz író ennek köszönhetően semmit sem fog fejlődni. Bár ennek ellenkezőjét hiszi, de megreked egy nagyon alacsony szinten.
Hogyan változtathatunk?
A rossz írók a legtöbb esetben nem látják be a hibáikat. Néhányukra (nagyon kevés százalékukra) tudunk hatni észérvekkel, és az is előfordul, hogy több éves elutasítások sorozata kell, hogy elgondolkodjanak a változáson. Csak akkor gondolnak bele, hogy a sok elutasítást, negatív véleményt talán nem véletlenül kapják.
A jó író szerény. Függetlenül attól, hogy mennyire tehetséges, nem veri nagy dobra az eredményeit, mindig szeret tanulni. Nem számít, hogy milyen nehezen jut el a végső sikerig, a végeredmény a fontos. Mindig nyitott az újdonságokra, mások véleményére. Nem számít, hogy nem mindig ismerik el az írásait, akkor sem hagyja abba. A végén ő lesz a jobb, ő fog kiemelkedni, ő fog lehetőséget kapni publikálásra.
Csirip!
További írások, írástechnikai anyagok, könyvkritikák: https://cassyblacksmith.wordpress.com
Ha tetszett, iratkozz fel az e-mail címeddel, hogy első kézből kapj értesítést!
JE LEEST
Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?
TienerfictieMivel írástechnikáról nagyon kevés magyar anyag elérhető az interneten, és sok kezdő szerző tanácsra szorul írás során, ezért itt saját véleményeimet, írástechnikai cikkeket, írással kapcsolatos anyagokat, tippeket, tanácsokat olvashattok, amik beta...