Írástechnika - Mutasd és ne mondd!

1K 79 9
                                    

Aki egy kicsit is írással akar foglalkozni, vagy szeret írogatni, az biztosan utánanézett már pár írástechnikai tippnek/szabálynak, ezek közül az egyik leggyakrabban ismételt a: mutasd és ne mondd. Én személy szerint már falra mászom tőle. Ti?

Viccet félretéve egyébként egy nagyon hasznos tanács, mert teljesen másképp mutat az írás, ha ezeket a hibákat kijavítod benne. Azért gondoltam írni róla pár sort, mert én is számtalanszor olvastam ezt a tanácsot (gyakran magam is hibázom írás folyamán), és egyfajta tanulásként próbáltam összeszedni, hogy mire érdemes odafigyelni.

Bizonyára sokak fejében vannak még régi emlékek azokról az iskolás évekről, amikor kötelezően kellett verseket magolnunk. Naná. Egészen biztosan, ha nem is egy egész verset, de egy-egy sort fel tudunk idézni valamelyikből. Személyes 2 kedvencem:

Kertem nárciszokkal
Végig űltetéd;
Csörgő patakokkal
Fáim éltetéd;
Rám ezer virággal
Szórtad a tavaszt
S égi boldogsággal
Fűszerezted azt.

illetve

A holdra tajték zúdúl, az égen
sötétzöld sávot von a méreg.
Cigarettát sodrok magamnak,
lassan, gondosan. Élek.

Az első egy Csokonai Vitéz Mihály, a második egy Radnóti Miklós idézet. Ezzel csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy a versek esetében élénk, színes hasonlatokról, megszemélyesítésekről, metaforákról, alliterációkról és egyéb költői képekről beszélünk, amik annyira megragadnak a fejben, hogy akár tíz-húsz év múltán is fel tudjuk idézni a sorokat. Ugyanez a teendő a prózai műfajoknál is, hiszen szeretnénk, ha a történetünk nagyon sok embert megfogna, nem igaz?

Az elmúlt években sokaknak segítettem bétázni a kéziratukat és általánosságban elmondhatom, hogy a kezdő, fiatal íróknál ez az első szabály, amire felhívom a figyelmüket. Nem csak azért, mert mindenki folyton ezt mondogatja, hanem a kezdő írók tényleg ezt a hibát követik el legtöbbször, ez szinte már az első oldalon kiderül.

Olyan sokszor emlegetik ezt a tanácsot, hogy még külön angol nyelvű is van, és amerikai írói képzéseken külön kurzusokat is tartanak ebben a témában.

A legjobban talán Anton Checkhov magyarázta el, hogy mi is a szabály lényege, ezért mindenképpen őt idézem: "Nem mondd, hogy világít a hold; mutasd meg a törött üvegen megcsillanó fényt."

Az egészhez azt tudnám hasonlítani, amikor párkapcsolati tanácsadáson az az első, amit megtanítanak, hogy ne csak azt mondd a párodnak, hogy szereted, hanem mutasd meg, hogy mennyire szereted őt. Apró kedvességekkel, gesztusokkal megpróbálod felvidítani, megdicséred az új frizuráját stb.

Nagyon jó példa rá (tudom, hogy nem annyira illik ide, de csak azért is megemlítenem...) a Tűzálló c. film és a forgatókönyv alapján készült könyv, ami arról szól, hogy egy férj hogyan próbálja meg újból bebizonyítani a feleségének, hogy szereti őt, és hogy mennyi mindent tűr el, miután a házasságuk megromlott. A főszereplő is számtalan dolgot tesz, virágot vesz a feleségének, kitakarítja az autóját, megdicséri az új ruháját, elviszi lemosatni a kocsiját, meglepi őt a munkahelyén és még számos ehhez hasonló dolgot, miközben a feleség egyébként elég undok és elutasító, de a végén minden helyrejön a kapcsolatukban.

Szóval, csak ezzel akartam érzékeltetni, hogy mit jelent ez a szabály, és ha még mindig nem lenne tiszta, mutatok pár konkrét saját példát is:

1Mondod: Marcsi fáradt volt.

1Mutatod: Marcsi megdörzsölte a szemét és nagyokat ásított. 

Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Where stories live. Discover now