Scarlett O'Hara, Lizzie Bennett, Jane Eyre, Katniss Everdeen, Tris Prior... Mi a közös bennük? Az hogy, nincs olyan ember, aki ne hallotta volna a nevüket és történetesen olyan erős karakterekről van szó, akire mi is szívesen felnézünk.
Könyvírás folyamán fontos szempont, hogy az olvasó szimpatikusnak találja a főszereplőnket, és mindenképpen azonosulni tudjon, illetve tanuljon is tőle. Az olvasók egyre inkább azon könyves főszereplőket kedvelik, akik egyáltalán nem illenek a sztereotípiákba, mégis fontos, hogy a karakter hihető legyen. Már maga Jane Austen is tökéletesen hozta létre a Büszkeség és Balítélet (és egyébként többi könyvében is) határozott, makacs és büszke női főszereplőjét, akire nők millió néznek fel a mai napig is. Elizabeth Bennett tipikus példája azon karaktereknek, akikben nagyon jól keverednek női sztereotípiák és a domináns, negatív vonások vagy az olyanok, amit a társadalomáltalában nem várhat el egy női főhőstől.
Mielőtt elkezdenénk megformálni a főhősünket, érdemes megvizsgálni magát a történet cselekményét. Mindenképpen olyan jellemvonásokkal kell ellátnunk a karaktert, ami a történethez, témához, üzenethez is jól passzol.
Ma hoztam nektek néhány tippet, hogyan hozzunk létre erős, határozott, felejthetetlen badass karaktereket.
Nyugodtan vértezzük fel kissé szokatlan jellemvonásokkal a karaktereket, hiszen senki sem tökéletes. Főhősnőnk nyugodtan lehet manipulatív, önző, ravasz, teljesítmény-kereső, vagy bosszúálló. Vagy legyen nagyképű, nagyhangú, agresszív, ambiciózus, és magabiztos. Nem kell, hogy mindig tökéletes, finom, kedves, előzékeny és csendes legyen. A Mary Sue-k ideje lejárt!
Nem kell, hogy a főhős mindig helyesen cselekedjen. Ahogy mi magunk, úgy a könyvek főszereplői is követhetnek el hibákat, hozhatnak rossz döntéseket. Az is fontos, hogy az eseményeknek nem mindig kell úgy történnie, ahogy ideálisnak tűnik, a főhősöknek sem lehet mindig igazuk.
Nem kell, hogy karakterünk szuperhős legyen! Nem kell olyanra megformálnod a karaktert, hogy már szinte szuperhősnek tűnjön. Ha valami túl idillikus, az többnyire hamis. Az emberek nem fognak felnézni a karakteredre, ha olyanokat állítasz róla, ami egy csöppet sántít. A karakter ne tűnjön túl "plasztiknak".
Ne félj attól, hogy a főhősöd áldozattá váljon!Ahogy gyakran követünk el hibákat, úgy gyakran az élet is könyörtelenül elbánik velünk. Ugyan így a regényhősöknél, nyugodtan szőjünk a történetbe szörnyű hátteret (bántalmazott karaktereket; olyat, aki elvesztette a gyermekét, közeli hozzátartozóját; aki szegény körülmények között él és nélkülözött; akit megcsalt a férje), sokkal hitelesebbé válhatnak így.
Adjunk a főhősnek félelmeket. Kicsit furán hangozhat - hiszen hogyan alkossunk úgy erős főhőst, aki közben tart valamitől-, de vizsgáljuk csak meg az első bekezdésben felsorolt karaktereket. Ők mitől tartottak? Mik voltak a legnagyobb félelmeik? Attól, hogy még valaki tart valamitől még lehet erős személyiség, ráadásként a történetünkbe is beleépíthetjük, hogyan küzdi le a karakter a félelmeit.
Kerüljük a hasonló tulajdonságokat. Sose használjuk a saját életünket, jellemvonásainkat egy karakter megformálásában. Az írásban az a jó, hogy mindenben teljesen szabad kezet kapunk. A legtöbb kezdő író saját önmagát vagy egy javított változatát írja bele a történetbe. Ez azért nem jó, mert a történet folyamán sütni fog, hogy a saját személyes élmények, saját hitvallások és nézetek fogják formálni a főhőst, és az olvasó érezni fogja ezt. Nyugodtan adjunk más vágyakat, érzéseket, hitet, szenvedélyt a főhősünknek.
Ha tetszett, iratkozz fel az e-mail címeddel, hogy első kézből kapj értesítést!
https://cassyblacksmith.wordpress.com
BẠN ĐANG ĐỌC
Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?
Teen FictionMivel írástechnikáról nagyon kevés magyar anyag elérhető az interneten, és sok kezdő szerző tanácsra szorul írás során, ezért itt saját véleményeimet, írástechnikai cikkeket, írással kapcsolatos anyagokat, tippeket, tanácsokat olvashattok, amik beta...