ÍRÁSTECHNIKA - NÉHÁNY JÓ TANÁCS LEE CHILD-TÓL / INTERJÚ/

494 37 0
                                    

Lee Child neve biztosan nem ismeretlen a krimirajongók körében, de még talán az olyanoknak sem, akik nem szívesen olvasnak krimit, hiszen Lee Child Jack Reacher történeteivel vált ismertté, amiket még a filmipar is megfilmesített. Mivel magam is szeretem a történeteit, ezért ma tőle hoztam néhány tanácsot egy miniinterjú formájában.

#1 Mi a célod a Jack Reacher történetek írásával?

Semmi mást nem szeretnék, csak az olvasóknak igazán izgalmas történeteket írni. Azt hiszem, ezt egy kicsit nagyképű kimondani, de örülök, hogyha minél szélesebb közönség ismeri meg az írásaimat.

#2 Mi motivál az írásban?

Csakis az olvasók miatt írok. Nem érdekelnek a különböző elismerések vagy irodalmi díjak, csak az olvasóknak élményt adhassak. Szerencsére nagyon sok olvasóm van, de akkor egy kicsit megfordítanám a kérdést. Én is olvasok. Évente egy könyvet írok meg, de több százat is elolvasok. Sosem találhatsz olyan könyvet, ami 100%-osan megfelel, ezért hát írnod kell egyet.

#3 Gondoltál valaha arra, hogy más típusú könyveket írj?

Minden írónak van 99 ötlete, de az írás két elemből tevődik össze, az ötletelésből és abból, hogy az írás végre megszülessen, publikálják. Az első fele abból áll, hogy üldögélsz naphosszat a fotelben és meséket mondasz magadnak. Bizonyos mértékben az olvasók szolgái vagyunk, nem vagyok elég önálló ahhoz, hogy azt tegyem, amit szeretnék, amikor az olvasók egy másik Reacher könyvet akarnak.

#4 Igaz-e, hogy minden évben pontosan ugyanakkor kezdesz neki egy új regénynek?

Igen. Szeptemberben. Ekkor kezdem el a munkát. Az évnek bizonyos mértékű beosztásra van szüksége. Az írás is egy munka, aminek megvan a megfelelő napirendje, van eleje, be kell fejezni, van egy határidő. Meg kell csinálni. Az olvasóért csinálod, nem magadért.

#5 Miért pont szeptember 1-jén kezdted el?

Csakúgy megtörtént. Vettem három csomag papírt meg egy ceruzát és elkezdtem írni, mert meg kellett csinálnom. Az érdekes dolog az volt benne, hogyha megírtad a regényt, akkor utána el kell adnod a kiadónak és ez időbe telik. Hogyha évente egy könyvet szeretnék közzétenni, minden évben meg kell írnom egyet, és ez jobban motivál, marad idő mindenre. A harmadik könyvél tartottam, amikor megkaptam az első pozitív visszajelzést, és a lehetőséget, hogy a könyvemet publikálják.

#6 Ilyen sok publikált könyv után hiszel az írói blokkban?

Az író blokk rövidített kifejezés, ami azt jelenti, hogy nem érzed magad elég jól azon a napon, hogy írni tudj. Vagy az agyad nem elég fogékony arra, hogy a történettel tudj foglalkozni. Mindenki járt már úgy, hogy semmihez sem volt kedve, de ha mégis szeretnéd, akkor küzdhetsz ellene.

#7 Mi a véleményed az írás szabályainak megszegéséről?

Általában az írók, különösen a kezdő írók, nagyon idegesek és bizonytalanok. Az embereknek világos elképzeléseik vannak arról, hogy mit akarnak tenni, és vannak olyan szabályok – amelyek nem is igazán szabályok, csak tanácsok, és néha rossz tanácsok -, aminek kényszeresen meg akarnak felelni. A "mutasd ne mondd" szabály az egyik ilyen rossz tanács. Nem történik semmi, hogyha valamit egyszerű, deklaratív stílusban mesélsz el. A klasszikus háborús thrillert írók csak leültek és elmeséltek egy történetet, és az az elképzelés, hogy nem minél fordulatosabbra, kiszámíthatatlanra kell megírni egy történetet, arra kényszeríti az embereket, hogy az információkat nagyon furcsa módon továbbítsák, és ettől nem fog működni az írás. A könyvek csak akkor működnek, hogyha nagyon elevenek, egységesek és a megszokottól kicsit elrugaszkodnak.

#8 Vannak olyan képesítések, amik segítenek abban, hogy jobb thrillert írhassunk?

Biztosnak kell lenned benne, hogy eleget olvasol. Az egyetlen szükséges képesítés, hogy legyen elég időd az olvasásra. Ha egy ember leül olvasni, és azon veszi észre magát, hogy folytatja a szereplők életét a fejében, foglalkoztatni kezdi egy adott téma, akkor nincs más dolga, mint leülni és írni. Írj olyat, amiről úgy gondolod, hogy megfelelő thriller lenne!

Megjelent a januári Writing Magazine-ban.

Az író alábbi könyveit bátran ajánlom:

- Lee Child: Elvarázsolt dollárok- Lee Child: A pók hálójában- Lee Child: A titokzatos látogató


***

Légy a patrónusom!Ha tetszik a munkásságom és hasznosnak találod a cikkeimet, akkor itt tudod támogatni a munkámat: https://www.patreon.com/cassyblacksmith

Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang