Írástechnika - 25 ötlet, honnan szerezz ihletet

1.2K 81 4
                                    

Már javában tart a NaNoWriMo, és kihirdették az Aranymosás pályázatot, de biztosan akad olyan, akinek néha segítségre van szüksége, vagy nem éppen úgy megy neki az írás, ahogy szeretné, ezért ezzel a rövid bejegyzéssel szeretnék segíteni.

Összeszedtem 25 (talán egy kicsit furcsa) helyet/lehetőséget, ahonnan ihletet kaphattok az íráshoz.

- TV-újság. Nos, igen, rögtön az első egy kicsit különösnek tűnik. Mindenki néz tévét és nagyon sokan járatják a műsorújságot. Bármennyire is hihetetlen, az egyes műsorajánlókban nem csak a filmek, sorozatrészek rövid leírását olvashatjuk, de néha megfelelő cselekményötletet, címet találhatunk egy-egy újabb fejezetnek.

- Üdvözlőlapok, online képeslapok. Érdemes szemezgetni a boltban található képeslapok között, mert számtalan vicces, romantikus idézetet, versikét is találhatunk, amiket (vagy egy kicsit átformált változatát) bátran felhasználhatjuk a történeteink során.

- Telefonkönyv/Szaknévsor. Akár hiszed, akár nem, a telefonkönyv és a Szaknévsor tele van kreativitással. Nemcsak fülbemászó cégneveket, szlogeneket találhatunk, de körbenézhetünk izgalmas, egyedi karakternevek után is.

- Újságcikkek. Legyen szó a helyi újságról, vagy ingyenes kiadványokról, sok fincsiséget találhatunk benne. A valós történetek jó kiindulási pontok lehetnek egy fikció megszületéséhez. Ezen kívül felhasználhatjuk a szalagcímeket, különösen a bulvárlapokban olvasni hihetetlenebbnél hihetetlenebb sztorikat.

- Dalszöveg. Ki mondta, hogy nem használhatod fel kedvenc zenéid dalszövegét? Legyen szó lírai, romantikus darabokról, szakítós zeneszámokról, balladákról. Érdemes nem csak a zene ritmusára, hanem a szövegre is figyelni.

- Mások / családtagok. Ha bajban vagy, semmi sem tiltja meg, hogy kikérd a véleményed a hozzátartozóidtól, barátaidtól, kollégáidtól. Nem muszáj nekik az egész sztorit elmesélned, elég ha csak egy kulcskérdésben, címjavaslatokban, helyszínekben kikéred a véleményüket.

- Biblia. Sehol máshol nem találsz ennél több helységnevet, karakternevet, jellemzést, leírást, erkölcsi tanulságokat, híres idézetet, inspiráló beszédet, csodákat. Elég, ha csak a Példabeszédekre vagy a Jelenések könyvére gondolunk.

- Tudományos fantasztikus magazinok. Ha sci-fit, dísztópiát és futurisztikus történeteket írunk, akkor nem árt, ha tisztában vagyunk a technikai fejlődésekkel, felfedezésekkel, új találmányokkal.

- Talkshow. Igaz, hogy hazánkban már kevésbé látni ilyen személyes témájú kibeszélőshowkat, de ha tudunk angolul, akkor nem árt ha belenézünk néhány amerikai vagy angol talkshowba. Olyanokat ajánlok, amik komoly és vicces témákat is boncolgatnak, mint pl.: The Dr. Keith Ablow Show, Late Night with Conan O'Brien, The Today Show, The Ellen DeGeneres Show, The View, The Queen Latifah Show, Dr. Phil, Piers Morgan's Life Stories.

- Klasszikusok. A "nagy" írások mindig inspirálják az elmét. Még akkor is, ha teljesen más típusú regényeket írsz, akkor is érdemes néha elővenni a régi klasszikusokat, de nem csak regényeket, hanem drámákat, verseket, elbeszéléseket, balladákat stb. egyaránt.

- Internet. Gondolom, nem is kell mondanom, hogy az internet mennyi új információt rejthet.

- Fényképek. Nem csak egy helyszínről, de lehetséges karakterekről, jelenetekről, természetfeletti lényekről találhatunk nagyszerű fotókat az interneten. Különösen a Pinterestet ajánlom, ahol külön "falakat" is hozhatsz létre, így később is mindig egy helyen lesznek az ötleteid.

Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Where stories live. Discover now