Hogyan javítsunk az írási sebességen és a minőségen?

692 84 1
                                    

Vannak olyan írók, akiknek meg sem kottyan 1-2 hónap alatt írni egy regény. És itt most vonatkoztassunk el attól, hogy profi vagy kezdő íróról van szó. Míg vannak olyanok, akik évek óta – ne adj isten, valaki a fél életét azzal tölti hogy – ugyanazt az egy kéziratot ápolgatja. Becsülöm azokat az embereket, akik ilyen, vagy olyan módon publikálásra adják a fejüket, hiszen véleményem szerint mindenki arra született, hogy nyomot hagyjon a világban. Ki keservesen – vagy netán könnyedén – lepötyögött könyvet / könyveket bocsát a nagyközönségnek, ki szoborinstallációkat, festményeket, forgatókönyveket, Youtube videókat, gyöngyből fűzött karkötőket, kötött sapkákat tár mások elé. Mindegy mit, a lényeg: a végeredmény.

Mindenki másképp dolgozik egy adott műalkotáson, mindenkinek megvan a saját stílusa, munkatempója; mindenki saját maga osztja be az idejét. Korábban – meg kell jegyeznem elég beszűkülten – azt gondoltam, hogy csakis akkor válik valakiből jó író, hogyha évekig dolgozik ugyanazon az egy kéziraton, és csakis akkor születhet értékelhető mű, ha az írója lelkiismeretesen, lassan, megfontoltan dolgozik.

De tévedtem.

A jó író egyik ismérve, hogy megtanulja, hogyan kell gyorsan olyat írni, ami jó is. Legalábbis ez az, ami engem elgondolkodott, miután beneveztem az idei NaNoWriMora. Az elején elég hadilábon álltam a dologgal, folyton azt figyeltem, hogy mikor lesz már meg az előre kiszámolt napi elérendő karakterlimit. Ez volt az első alkalom, hogy becsületesen végigcsináltam, korábban tök hülyeségnek gondoltam: mi az máá, hogy valaki képes legyen 1 hónap alatt írni egy regényt, ami még értékelhető is? Pff!

Aztán egyre jobban érdekelt a téma, utánaolvastam, és kiderült, hogy nagyon sok híres és általam kedvelt író korábban a NaNoWriMoval kezdte, aminek a végeredménye bestseller regény lett. Persze, egy szép, szirupos, ideális világ lenne, hogyha minden nevezőt megfejelnek egy szerződéssel, de a lényeg nem ez.

Hanem az, hogy megtanultam: gyorsabban is képes vagyok könyvet írni.

Mire tanított még meg ez az egy hónap?

Az első lépés, hogy kiírjuk magunkból mindent. Minél gyorsabban végzünk a szöveggel, annál gyorsabban elkezdhetjük a javítást. Ugyanis tudjuk, hogy minden írás szerkesztéssel végződik, és ez az, ami az értékelhetetlen és vállalhatatlan katyvaszból később valódi kéziratot formál. Minél gyorsabban írsz, annál többet írsz. És minél többet írsz, annál jobb leszel.

Írj gyorsabban, hogy jobb legyél

Nem kell feltétlenül tolvsztoji mennyiségben gondolkodni, nem kell naponta letenned egy Háború és Békét, elég ha kicsiben gondolkodsz. Mindenkinek vannak más teendői az írás mellett, világos, hogy nem mindig van idő az írásra. De használd ki azokat a perceket, amit mondjuk más teljesen értelmetlen dologgal töltenél pl. Facebookozás, Candy Crush, vagy Youtube-on kismacskás videók nézegetése helyett inkább írj! Vezess blogot, írogass a vonaton hazafelé menet, elég, ha benevezel az Aranymosás 100 szavas játékaira, vagy csak úgy spontán írogatsz egy füzetbe. Teljesen mindegy. Ha minden nap írsz egy kicsit, máris jobb leszel, mint az emberek 97%-a.

Javíts később

Bevallom, nekem is egy nagy hibám volt, hogyha leírtam egy szöveget, vagy egy hosszabb bekezdést, akkor azonnal visszaolvastam. A NaNoWriMo arra is megtanított, hogy nincs idő visszanézni, csak gépelni, gépelni, gépelni kell, javítani ráérünk később is.

Teljesen fölösleges azonnal átnyálazni a szöveget, mert azt úgyis átnézed majd többször is, így megcsinálhatod később. Ne felejtsük el, hogy az írás három lépésből áll össze: ötletelés, papírra vetés és szerkesztés.

Szabj határidőket

Véleményem szerint, sokkal könnyebb úgy írni, hogyha valamilyen határidőhöz tartjuk magunkat. Legalábbis ezt vettem észre a NaNoWriMo és az Aranymosás pályázatra készülve is. Sokkal jobban nekifekszem az írásnak és elhatárolódom más dolgoktól, hogyha tudom, valamit időre kell megcsinálnom. Amerikában és külföldön bevett dolog, hogy a bestseller szerzőket határidőkhöz kötik, és megszabják nekik, hogy milyen gyakran kell letenniük egy könyvet. Tudják, hogy nem teketóriázhatnak sokat, mert akkor szerződést bontanak velük és jönnek a trónkövetelők. Később pedig kesereghetnek.

Ha nem is rendelkezel még szerződéssel, mindenesetre tűzz ki magadnak célokat, de olyanokat, amit képes leszel betartani. Fölösleges irreálisan magas gólokat megfogalmazni, hogyha heti csak 1000 szót tudsz legépelni.

Mindenesetre tartsd szem előtt, hogy minden ember más, minden alkotó másképp viszonyul a "munkájához", a folyamathoz, ami alatt elkészül egy mű. Ne akard hozzám, vagy másokhoz mérni magad, hanem állíts fel egyéni gólokat, olyanokat, amiket bátran teljesíteni tudsz. Az írás nem kényszer, hanem legyen kikapcsolódás, egy hobbi, ami végén megérik az a régen várt gyümölcs.

Ne maradj le a friss posztokról, iratkozz fel az e-mail címeddel, hogy első kézből kapj értesítést! :) 

Várlak téged vissza a kövi fejezetnél! ;)

https://cassyblacksmith.wordpress.com/

Légy a patrónusom!Ha tetszik a munkásságom és hasznosnak találod a cikkeimet, akkor itt tudod támogatni a munkámat:https://www.patreon.com/cassyblacksmith

Írástechnikai cikkek és tippek - Hogyan írjunk regényt?Where stories live. Discover now