"Good morning!" Aku menggeliat sambil memasuki ruang makan untuk sarapan pagi. "AHH!"
Aiman tersentak. Roti bakar bersalut mentega di tangan hampir terlepas dari genggaman. Kepala dia gelengkan.
"Kalaulah classmates aku tahu betapa hodohnya muka kau bila bangun tidur..." Tuturnya, mengejekku.
Alah, perempuan mana je yang bangun tidur, muka auto macam Cinderella? Cuba cakap kat aku. Tak ada, bang! Semua bangun tidur, confirm liur kering kat tepi bibir, rambut terpacak sana sini!
"Kau buat apa kat sini? Awal pagi lagi dah masuk rumah orang."
"Nah!" Dia menyuakan nasi lemak berbalut daun pisang.
"Nasi lemak?!"
"Hm." Angguknya sebelum mencapai sekeping lagi roti bakar. "Kesian juga kat kau. Kau baru je sampai Malaysia, tapi aku pula sibuk memanjang tak dapat nak lepak dengan kau."
"Kau ni macam tahu-tahu je aku craving nasi lemak."
Aku melabuhkan punggung. Lipatan daun pisang aku buka, mendedahkan juadah kegemaran rakyat Malaysia. Kaki aku tarik, duduk bersila di atas kerusi. Dengan ucapan bismilah, sesuap nasi masuk ke mulut.
Ya Allah, syurga!
"Kalau craving sangat, kenapa tak minta tunang kesayangan kau tu belikan?"
Kunyahanku menjadi perlahan. Isy, dia ni! Awal pagi lagi dah rosakkan angin aku!
"Aira mana? Kenapa tak ajak sekali breakfast kat sini?"
"Sekolah."
"Oh. Lain kali ajaklah dia sekali."
"Boleh je tapi kau sanggup ke bangun sebelum pukul lapan pagi?" Sindirnya.
Aku membalas dengan sengihan. Nak bercakap, mulut penuh dengan nasi. Sengih jelah.
"By the way, kau kata ada benda nak bagitahu aku. Apa dia?" Soal Aiman sambil menyalut jem strawberi dan mentega pada roti bakarnya.
"Kalau aku cakap, kau jangan gelak tau."
Dia memandangku curiga tetapi tetap akur.
"These days, aku rasa tak sedap hatilah. Aku rasa macam... someone is stalking me."
Aiman meletakkan rotinya ke bawah.
"Senior aku cakap, he might be a student."
Aiman meneguk segelas susu. Otak geliga sedang giat mencari jawapan.
"Since when?"
"Since first day aku kat sini. First dia tegur aku kat airport tapi aku tak fikir sangat pasal tu. Then kau ingat tak malam kita pergi skateboard park tu? I saw him. Then last week, masa orentasi, I saw him again. Aku kejar dia—"
"Kenapa kau kejar dia?" Dahi Aiman berkerut. "Kau dah tahu dia ada niat tak baik, kau pergi kejar buat apa? Sengaja nak tempah maut?" Omelnya, memarahiku.
Aku menjuihkan bibir. Mengunyah nasi lemak, berdiam diri. Kalau Aiman dah bersuara, aku rasa macam nak jadi halimunan je. Dia punya bebel tu, mama pun kalah!
"Kau tahu tak nama dia siapa?"
Aku mengangguk laju tetapi memerlukan waktu untuk mengingati semula nama lelaki itu.
"Kalau tak silap, nama dia... Daenish."
Riak wajah Aiman berubah serta-merta. "Daenish?"
"Kau kenal ke?"
"Er..." Aiman menggaru kepalanya. "Tak."
"Oh... okay."
Mencurigakan.
+
Buku di tangan aku dakap lebih erat. Menyedari ramai yang memerhatikanku sepanjang perjalanan menuju ke kelas. Bukan mengagumi, tetapi sinis.
Keadaan riuh-rendah di dalam Bilik Kuliah 3 memperlahankan langkahku. Rakan sekelas mengerumuni meja yang yang sering aku duduki. Setelah melihatku, mereka bergegas ke tempat masing-masing.
Aku berpura tidak menyedari kelakuan aneh mereka. Tetap tersenyum meskipun merasa kurang senang. Namun setelah melihat longgokkan hadiah di atas meja dan lantai, senyuman pudar.
"Morning Aina." Sapa gadis yang duduk di sebelahku, yang namanya tak pernah aku ambil tahu.
Aku sekadar mengangguk mendengar sapaannya.
"Banyaknya hadiah. Peminat you bagi ke?" Soalnya.
Aku meletakkan beg ke atas meja. Mengalihkan hadiah di atas meja ke lantai lalu melabuhkan punggung. Dengan sengaja soalan gadis itu aku tak hiraukan.
"Tak payahlah nak sombong sangat." Sindirnya dengan gigi diketap.
Aku mengunci bibir. Sudah lali dengan komen seperti itu. Mujurlah pensyarah muncul sebelum lebih banyak soalan dan komen sinis diajukan kepadaku dan kelas dimulai seperti biasa. Bezanya sepanjang dua jam itu, fikiranku melayang. Fokus entah ke mana.
"Aina? Aina?"
Petikan jari mengejutkanku. Aku menoleh ke kiri dan kanan, mendapati mereka yang lain telah lama menghilangkan diri. Pandangan aku talakan ke arah pensyarah di hadapan kelas yang sedang tersenyum kecil seraya memandangku.
"Are you okay? You macam tak fokus je masa I mengajar tadi."
Aku meneguk liur. "S-Sorry miss. S-Saya..."
"Relax. I bukannya nak marah you. I'm just asking. Are you okay?" Dia mengerling hadiah-hadiah yang aku letakkan di atas lantai bilik kuliah. "I don't have the power to stop those boys from giving you love letters and whatnot because it's not really langgar peraturan, tapi I boleh tolong buangkan. Itupun kalau you naklah." Tambahnya.
Gurauan kecil yang datang daripada pensyarah garang itu mengundang tawa kecilku. Bagus juga tawaran dia. Tapi membazir pula kalau aku buang hadiah-hadiah ni macam tu je sedangkan semua masih boleh dipakai. Kan lebih elok kalau aku bagi orang lain.
"Thank you miss."
Dia mengangguk. "You're welcome. Anyway, I dah lambat dah ni." Beg tangan dia capai. "Jangan lupa tutup pintu tau? See you next Monday."
Aku mengangguk laju. Bunyi kasut tumit tinggi bergema di koridor luar dan pintu Bilik Kuliah 3 tertutup rapat semula. Serentak dengan itu, telefonku bergetar.
Afiq: Sayang
Afiq: I bosan ni. Kita keluar jom?
Keluhan sinis terlepas.
"Eloklah tu. Cari aku bila bosan je."
YOU ARE READING
Stalker-Ish
Teen FictionKecantikan dijadikan kayu ukur nilai sesuatu atau seseorang. Semakin indah rupa, semakin tinggi nilainya dan semakin ramai yang mengejar, berfantasi menjadikannya hak milik sendiri. Namun bagi Aina, kecantikan hanyalah satu sumpahan. Aina Arissa, ga...