Musim Bunga
Enam panggilan tak dijawab. Jariku lelah mendail nombor yang sama berkali-kali hanya untuk mendengar deringan dan suara operator wanita yang memintaku untuk meninggalkan mel suara untuknya.
Aina: Ish busy ke?
Mesej juga tak dibalas. Waktu tempatan Quebec, Kanada 9pm sementara Malaysia pula 9am. Waktu begini, selalunya dia sudah berada di kampus.
Mula rasa tak sedap hati, aku mendail sepuluh digit rakan baiknya, Aiman Wong. Mungkin Aiman tahu Daenish di mana, berbuat apa dan mengapa panggilanku satu pun tak dijawab.
"Aiman!"
"Waalaikumussalam." Balasnya sinis.
"Daenish dengan kau ke?"
"Nope." Balasnya ringkas. "Kenapa? Boyfriend kau hilang ke?"
"Dia... tak jawab call aku."
"Oh." Aiman diam sejenak. "Aku kat kafeteria ni. Tak nampak dia pun. Masih kat rumah kut."
Takkanlah dia masih lena lagi? Kelas dia start pukul sepuluh pagi kut. Dahlah lecturer dia garang.
"Oh. Tak apalah. Kalau kau jumpa dia nanti, suruh dia call aku."
"Hm."
"Bye, assalamualaikum."
Panggilan tamat begitu saja. Tiba-tiba, pintu restoran dibuka dan seorang jejaka melangkah keluar. Pandangan kami bertaut. Laju-laju dia menyembunyikan sebatang rokok yang belum dinyalakan.
"Aina."
Aku menghadiahkan senyuman. Dari kawan lama kepada kawan lama yang sudah lama tak berjumpa meskipun sering berada di bandar yang sama.
"Hai, Afiq." Sapaku. "You still merokok ke?"
"Er..." Afiq menggaru kepalanya. "Kadang-kadang." Jawabnya.
"Oh."
"Eh, kenapa tercegat kat luar? We've been waiting for you."
Aku mengangguk faham dan mengikutinya masuk semula ke dalam restoran. Di pertengahan musim bunga yang indah, rakan sekolah menengahku memutuskan untuk membuat reunion dan Afiq juga salah satu daripada yang diundang malam ini.
Aku tiada sebab untuk menolak dan memandangkan jadualku agak kosong kebelakangan ini, aku pun setuju untuk memenuhi undangan mereka. Seronok juga mengenang masa lalu bersama kawan lama.
"Wait no! That was your idea!"
"No. My idea was to lick the pole, not stick your pee-pee on the pole!" Jelas Afiq, mempertahankan dirinya.
"Same thing!"
"How is that—"
Telefonku berdering nyaring. Nama Daenish tertera sebagai nama pemanggil. Aku lantas meminta diri untuk keluar sebentar dan mereka meneruskan perbualan mereka.
"Hello Ish?"
"Aina..." Suaranya serak. "Sorry. Saya tertidur lepas Subuh tadi."
"Oh. It's okay."
"Aina!" Afiq keluar menjengukku. "Dessert is here."
Aku menuding telefon yang aku rapatkan ke telinga. Afiq mengangguk faham dan masuk semula ke dalam.
YOU ARE READING
Stalker-Ish
Teen FictionKecantikan dijadikan kayu ukur nilai sesuatu atau seseorang. Semakin indah rupa, semakin tinggi nilainya dan semakin ramai yang mengejar, berfantasi menjadikannya hak milik sendiri. Namun bagi Aina, kecantikan hanyalah satu sumpahan. Aina Arissa, ga...