Bab 27

265 48 4
                                    

Sehabisnya kelas, Aiman mengajakku ke sebuah kafe berdekatan kampus. Mengidam Caramel Macchiato katanya. Memandangkan hari ni dia supir aku, terpaksalah ikut kemahuan dia. Kalau tak, terpaksa panggil Grablah jawabnya.

Con Cafe? Macam pernah dengar je nama dia.

Pintu dia tolak dari luar. Hawa dingin menghembus perlahan ke wajah. Melawan haba panas negara tropika ini.

"Haa, masuklah! Tercegat kat pintu pula." Aku menolaknya dari belakang.

Aiman menoleh ke arahku dan berundur dari dalam kafe. Pintu kafe dia tutup semula. Panik tertulis di seluruh wajah yang menjadi idaman para gadis.

"Er, kita lepak kat tempat lain jelah!"

"Kenapa? Ada ex kau ke?" Sengaja aku mengusiknya.

"Bukanlah! Aku—aku rasa macam nak makan aiskrim."

Laa, tukar selera pula?

"Isy, makan jelah apa yang ada!" Aku menolaknya ke tepi dan masuk ke dalam kafe. "Dahlah kat luar tu panas. Banyak songeh pula." Jelingan aku hadiahkan untuknya yang mengikutiku.

Aiman menggeleng kepala. "Jangan menyesal."

Menyesal kenapa? Sebab tak makan aiskrim? Pfft, macam budak-budak!

"Aina."

"Eh, Daen!" Aiman mengangkat tangannya.

Aku menoleh ke belakang. Mencari empunya suara yang memanggil lembut namaku.

DAENISH?!

"Aku dah cakap dah, jangan menyesal." Bisik Aiman dengan gigi diketap.

Kan bagus kalau terus-terang cakap Daenish ada kat sini. Berkias bagai, macam manalah aku faham!

"Menyesal kenapa?" Aku memasang muka selamba dan memancing tatapan aneh dari Aiman.

Kalau nak keluar sekarang pun dah terlambat.

"Hai Daenish." Aku menghampirinya. "Seorang je ke?"

"Tadi dengan kawan tapi dia ada hal." Jelasnya.

"Oh." Aku mengangguk sambil memandang jejaka berbaju hijau gelap itu. "Boleh kitorang join?"

Daenish tersenyum kecil. Kerusi di sebelahnya dia tarik. Mempelawaku duduk semeja dengannya.

Dia... tak boleh dengar degupan jantung aku kan?

"Boleh tak?" Daenish tertawa melihatku yang cuba untuk memanjat kerusi separuh ketinggianku itu. Tangannya dipanjangkan tetapi ditahan daripada memegangku. "Nak tukar meja lain ke? Cari seat yang rendah—"

"Dah!" Aku menghembus nafas lega apabila berjaya menghenyakkan punggung tanpa perlu jatuh terduduk.

Daenish mengangguk, masih dengan tawanya. Walaupun aku sudah selamat duduk pada kerusi, tangan kirinya tak diturunkan. Terlalu berhati-hati agar dia dapat menyambutku seandainya aku hilang imbangan.

"Korang... dah okey ke?"

Aiman yang sejak tadi hanya memperhatikan interaksi kami akhirnya menghampiri.

"Kenapa pula tak okey?" Balasku.

Jangan gelabah, jangan gelabah, jangan gelabah.

"Oh." Aiman memandang kami penuh curiga. "Aku... pergi order air dulu. Aina kau nak apa?"

"Milk tea."

Aku menoleh ke arah Daenish. Matanya membulat. Sama-sama terkejut apabila kami memberikan jawapan yang sama dalam masa yang sama. Aiman menggelengkan kepala dan terus masuk ke dalam barisan.

Aku menghayun kaki ke depan dan belakang. Tak putus dari memandang Aiman yang tiba-tiba berlagak aneh. Sepanjang perkenalan kami, ini kali pertama aku melihatnya gementar sampaikan tak reti nak berdiri diam-diam. Kejap seluk poket, kejap raup rambut.

"Crush dia." Daenish bersuara.

Aku menalakan pandangan ke arah gadis berambut pendek yang mengambil pesanan di kaunter. Baru teringat Aiman pernah memperlihatkannya kepadaku. Cuma aku yang nyanyuk.

"Patutlah beriya nak lepak sini."

Aku terus menghayun kaki ke depan dan belakang. Penat juga duduk atas kerusi tinggi ni. Lenguh kaki asyik tergantung je.

Sreett!

Bunyi yang datang dari bawah meja itu membuatkan aku tunduk. Daenish menarik kerusi di hadapanku agar lebih dekat denganku. Aku merehatkan kaki pada kerusi itu.

Aku tercakap kuat-kuat ke?

"How was your midsem break?" Suara garau dan lunaknya menyapaku.

"Er... nothing much. Duduk kat rumah je. Awak?"

"Busy." Jawabnya tanpa mengeluh.

"Kerja?"

"Ha'ah."

"Oh."

Aiman cepatlah sikit. Aku dah nak mati dah ni, kekok gila!

Seolah mendengar bisikan hatiku, Aiman muncul dengan secawan Caramel Macchiato dan Milk Tea untukku. Dia cuba untuk menarik kerusi yang menjadi tempat kakiku bersandar. Aku menjegilkan mata. Mendengus kasar, dia terpaksa menarik kerusi meja sebelah.

Kekekeke

"Weh, handsomenya!"

Aku melirik ke arah meja di mana sekumpulan gadis berada.

"Yang mana? Baju hijau ke putih?"

"Dua-dualah!"

Amboi, terus nak dua-dua sekali?

Aku memandang dua orang jejaka itu. Kedua-duanya memekakkan telinga seakan sudah lali dengan pujian para gadis seperti mereka. Meneruskan perbualan mereka darihal perlawanan bola sepak semalam.

"Kau rasa, boyfriend dia mana satu?"

Boyfriend? Boyfriend aku?

"Sah dua-dua pun bukan boyfriend dia."

"Kenapa pula? Aku tengok dia cantik je."

"Sebab itulah aku cakap dua-dua pun bukan boyfriend dia. Kalau dah cantik macam tu, sah-sahlah semua lelaki dia nak."

Aku terdiam. Begitu terkesan dengan perbualan mereka sehinggakan aku tak sedar perbualan Aiman dan Daenish sudah lama mati. Aiman menatapku. Aku menggelengkan kepala. Menyuruh untuk diam dan tidak mencetuskan masalah.

Takkanlah aku nak biar dia mengamuk depan crush dia pula?

"Mulut tu, kalau tak reti nak jaga, baik stapler je. Tak adalah dosa mengalir free-free macam tu je."

Aku menoleh ke sisi. Daenish tunduk memandang secawan lattenya dengan senyuman sinis bermain di bibir. Hanya dengan satu ayat, mereka terdiam dan cepat-cepat meninggalkan kafe.

Daenish menoleh sedikit ke arahku. Kesinisannya berubah manis bak karamel. Entah mengapa diri ini terasa istimewa. Seolah-olah senyuman manis itu hanya untukku... walaupun bukan untuk selamanya.

+

Thank you for the 1k reads <3

Stalker-IshWhere stories live. Discover now