"Ish!"
Dia tak berganjak dari tempatnya. Masih memandang ke arah yang sama. Panggilanku dibiarkan tak bersahut. Hanyut dalam fikiran sendiri.
Jam tangan aku tilik sebentar. Masih ada sejam sebelum penerbangan ke Quebec, Kanada berlepas. Memandangkan aku sudah mendaftar masuk, tak perlulah aku terburu-buru untuk masuk ke dalam balai pelepasan.
"Ish..." Aku mencuit bahunya.
"Hm?" Akhirnya dia menoleh.
"Tengok apa tu?"
Dia menuding ke suatu arah. Berdiri di sampingnya, lesung pipi comelnya itu kelihatan lebih jelas. Semakin senyumannya melebar, semakin dalam lesung pipinya.
"Ingat tak hari pertama kita jumpa?"
Oh. Tempat tu.
"Hm." Aku mengangguk meskipun dia tak memandangku. "Siapa sangkakan, a year later, I'm standing here with the man yang bagi saya nasihat, suruh saya tinggalkan tunang saya."
Daenish tertawa kecil. "Hm. Sometimes fate is weird like that."
Takdir yang aneh tapi ianya juga takdir yang membuat aku sangat bersyukur. Betullah kata orang. Kita hanya mampu merancang, tapi Allah ialah sebaik-baik perancang. Dia lebih tahu siapa yang aku perlukan.
"But now we have to part."
Aku memegang kedua lengannya. Memaksanya agar menghadapku. Bibir muncungnya itu menggeletek hatiku.
Memang sengajakan nak buat hati orang berbunga?
"Awak tak nak saya pergi ke?"
Daenish berfikir sejenak. Seolah sedang mempertimbangkannya tapi akhirnya dia mengeluh. Menggeleng kepala.
"I know this is important for you. Nak tak nak, saya kenalah fahamkan?"
"Betul."
"But still, mesti hidup saya bosan bila tak ada awak. Tak ada yang nak datang tengok saya main basketball, kacau saya kat tempat kerja, cucuk buntut kostum dinosaur saya."
"Hei!" Aku mencucuk lengannya.
"Okay, okay gurau! Gurau, gurau!" Dia tertawa, menepis seranganku. "Pokoknya, I'll miss you."
Aku mengetap bibir. Menahan senyum.
"Oh... itu pokoknya. Kalau daunnya?"
"Daunnya... I love you."
I-Isy!
"Mengada." Aku menjelingnya. "Don't worry too much about it. Pejam celik, habislah dua tahun tu and we'll be together again. Kejap jelah."
"Dua tahun tu kejap awak kata? Awak tahu tak sepanjang dua tahun tu, ada enam musim durian?"
Ya Allah! Musim durian jadi unit piawailah pulak!
"Meh sini phone awak!"
Daenish menyeluk poket celananya. Menyerahkan telefonnya tanpa banyak soal. Aku memasukkan empat digit yang menjadi kata laluannya.
Eh, kejap! 2462?
"Password awak... nama saya?"
"Baru tahu ke?" Balasnya selamba.
"Do you really like me that much?"
Daenish mengangguk laju. Tiada ragu-ragu untuk mengakuinya.
Aku menekan ikon kamera dan melaraskan telefonnya dengan wajah kami. Lengan t-shirtnya aku tarik agar lebih rapat. Alih-alih dia tertawa apabila wajahnya tak masuk dalam kamera tak kiralah setinggi mana aku menaikkan tanganku.
YOU ARE READING
Stalker-Ish
Teen FictionKecantikan dijadikan kayu ukur nilai sesuatu atau seseorang. Semakin indah rupa, semakin tinggi nilainya dan semakin ramai yang mengejar, berfantasi menjadikannya hak milik sendiri. Namun bagi Aina, kecantikan hanyalah satu sumpahan. Aina Arissa, ga...