Bab 13

301 54 5
                                    

Kelas terakhir hari ini sampai ke penghujungnya. Bilik muzik dipenuhi kekosongan. Tinggal aku bersendirian seperti hari-hari sebelumnya di mana aku menjadi yang pertama tiba dan yang terakhir meninggalkan.

Beg aku sandang. Langkah lemah ku atur ke belakang kelas di mana hadiah dan surat yang ditinggalkan oleh sekumpulan 'peminat rahsia' berada. Surat dan hadiah bersaiz kecil aku sumbat ke dalam beg dan sisanya pula aku angkut keluar bersamaku.

"Aina." Panggil seseorang.

Aku memusingkan badan agar dapat melihat gerangan yang memanggil namaku. Seorang jejaka dalam lingkungan umurku hadir dalam pandangan. Kotak berisi coklat berbentuk hati dalam tangannya.

"For you." Dia tersipu malu seraya menghulurkan hadiahnya.

"Oh. T-Thank you."

Dia mengangguk perlahan. Posisi kaca mata dia perbetulkan. Sempat menghadiahkan flying kiss buatku sebelum berlari pergi.

"Dah gila agaknya."

Menolak imej mengerikan tadi ke tepi, aku meneruskan langkah. Meninggalkan bangunan fakulti dengan kudrat yang ada untuk menstabilkan kotak-kotak hadiah di tangan.

"Aina."

Aku mengetap bibir. Mata secara automatik terpejam rapat. Memanjatkan doa agar mentaliti juga kekal stabil sepanjang pengajianku di sini.

Kalau tak bagi hadiah, tak boleh ke? Apa diorang ingat aku ni sotong ke, banyak tangan boleh angkut semua hadiah ni?

"Boleh tak kalau letak je kat atas?" Pintaku.

Eh, dia boleh gelak pula?

Alih-alih, satu demi satu kotak yang aku susun bertingkat dialihkan. Cahaya matahari yang dihadangi menara hadiah kini menyinariku. Menyilaukan pandangan buat seketika. Namun apabila penglihatan kembali jelas, Daenish berdiri di hadapan.

"Banyaknya hadiah. Ramai juga peminat awak." Usiknya sambil meneliti hadiahku yang kini berada dalam pegangannya.

"Er... tak adalah banyak mana."

"Ini tak banyak?" Alisnya terangkat. "Hari lain lagi banyak ke?"

Aku membalas dengan sengihan. Kalau mengaku, takut riak pula.

"Wow!" Daenish tertawa. "By the way, awak nak pergi mana?"

"Tu, pondok kat depan tu je."

"Oh. Tunggu Aiman ke?"

Aku mengangguk. Tanpa berkata apa lagi, Daenish terus membawa kotak hadiah ke pondok yang aku tuding tadi. Dia meletakkan semuanya dengan berhati-hati sebelum melabuhkan punggung pada meja, duduk bersebelahan hadiah. Aku menghampirinya dan duduk pada bangku yang disediakan.

"Mana girlfriend awak, Ada?" Tanyaku, sekadar berbasa-basi.

"Actually, saya datang ni sebab nak bincang pasal tu."

Uisy, serius semacam je.

"She's not my girlfriend. Dia sepupu saya je." Kepala yang tak gatal digaru.

"Kenapa awak tipu?"

"Sebab—" Daenish mencebik. "Sebab awaklah!"

Eh, aku pula?

Stalker-IshWhere stories live. Discover now