"Awak ni..."
Dia mendongak. Mata membulat. Jelas dia mengenaliku.
"Er..." Dia meletakkan kotak ke bawah.
"Eh, eh! Jangan nak lari pula eh!" Aku meletakkan minuman di tangan ke atas rak.
Tanpa berlengah, aku menghampirinya dan tanpa memberi amaran, aku menarik topeng muka yang dia kenakan. Dia menundukkan wajahnya tetapi kekal tak berganjak dari tempatnya. Aku semakin merapatinya. Menutup jarak di antara kami dan...
Perfume dia... mint?
Langkahku terhenti. Menyedari sesuatu.
"Nama dia?"
"Daenish."
Selama ni dia...
"Nama awak siapa?" Soalku perlahan.
"Saya—"
"Daen!"
"Daen." Aku mencodak, memandangnya. "Daenish. Orang yang sama."
Dia meneguk liur. Melarikan pandangannya ke arah lain.
"So orang yang selamatkan saya is the same person as orang yang stalk saya?"
Akhirnya, dia berani menatapku. Ada kekeliruan di wajahnya. Alis tebalnya bertaup rapat.
"Sejak bila saya stalk awak?"
Eh, nak nafikan pula?
"Jangan ingat saya tak cam muka awaklah! Delivery guy kat airport, skatepark, technician Dewan Berlian, that's you!"
Dia tersenyum sinis. Menggelengkan kepala seakan-akan aku yang bersalah dalam situasi ini. Tapi ini bukan halusinasi. Aku tahu, dia orang yang sama.
"Saya stalk awak ke awak yang stalk saya?" Balasnya.
"Excuse me? Saya pula yang stalk awak? Awak gila ke apa?"
"First of all, saya pergi airport, skatepark, tu sebab saya kerja. You said it yourself, I'm a deliveryman. Second, siapa yang kejar saya kat dewan hari tu? Third, siapa yang datang sini cari saya? Fourth, siapa yang tahu nama siapa sekarang ni?"
Aku terlopong. Kehilangan kata-kata.
D-dia pusing cerita aku?!
Dia mengangkat kotak dari atas lantai. Berniat untuk pergi begitu saja.
"K-Kenapa awak selamatkan saya?! Out of all people, kenapa awak juga yang selamatkan saya? Sebab awak kenal sayakan?" Aku berpeluk tubuh. "Awak ingat kalau awak dah selamatkan saya, saya naklah kat awak? Mimpilah!"
Dia menghela nafas dalam. Memejam mata.
"Dah awak terlentang sakit, takkan saya nak pandang sebelah mata je? Orang dah tolong, bersyukurlah sikit. Ini tak. Bukan nak berterima kasih tapi sibuk nak fitnah orang stalk dia."
"Eh, tapi awak—"
Dia menutup pintu stor sebelum sempat aku mempertahankan diri. Tawa sinisku pecah. Betul-betul nak kena ni!
+
Kereta dihentikan di hadapanku. Aku membuka pintu kereta dan masuk ke dalam. Aiman berlagak selamba seperti biasa.
"Sorry lambat sikit." Ujarnya.
Aku menoleh ke kiri. Memandang jejaka yang bekerja di kaunter pembayaran. Topeng muka hitamnya kembali menutup wajahnya.
"Sebab ini ke kau suruh aku tunggu kau kat sini?"
Aiman berdehem kekok.
"Kenapalah aku tak terfikir Daenish dengan Daen tu orang yang sama?"
"Aina—"
"Dah lama ke kau tahu pasal ni?"
Aiman melepaskan brek tangan. Isyarat kereta dihidupkan. Kedua-dua tangannya direhatkan pada stereng.
"Hm. Since awal-awal lagi aku dah syak lelaki tu Daenish kawan aku."
"Kenapa kau tak beritahu aku je terus?"
"Sebab... Daenish tak suruh."
"So betullah dia kenal aku?!"
Aiman menggigit bibir. Tanda dia terlepas cakap.
"Dia tak explain apa-apa kat kau ke?"
Aku menggeleng perlahan.
"Dah tu korang borak apa tadi?"
Borak? Gaduh adalah.
Aku tak fahamlah. Dia suruh Aiman bawa aku datang sini sebab dia nak jelaskan sesuatu. Dia kenal aku, tapi dia tak nak mengaku. Lepas tu, dia tuduh aku pula yang stalk dia. Psiko ke apa? Suka-suka dia je nak putar belit cerita aku.
"Dahlah. Jom balik."
"Kau tak nak try cakap dengan dia lagi ke? I can call him."
"Tak payah susah-susahlah." Aku menoleh ke arah kaunter dan pandangan kami bertemu. "Lantaklah siapa stalk siapa. Yang penting lepas ni aku tak nak tengok muka dia lagi. Kalau dia muncul depan aku juga, I'll call the police."
Aiman mengeluh panjang. Tak ada gunanya nak berbalah sedangkan dia tahu dia tiada peluang untuk menang kali ini. Dia menekan pedal minyak. Kedai serbaneka 24 jam itu perlahan-lahan hilang dari pandangan mata.
Harap-harap lepas ni aku nak jumpa stalker psiko tu lagi.
+
Start Bab 12, sweet scenes only ;)
YOU ARE READING
Stalker-Ish
Teen FictionKecantikan dijadikan kayu ukur nilai sesuatu atau seseorang. Semakin indah rupa, semakin tinggi nilainya dan semakin ramai yang mengejar, berfantasi menjadikannya hak milik sendiri. Namun bagi Aina, kecantikan hanyalah satu sumpahan. Aina Arissa, ga...