"Hello, sayang?"
Langkah aku hentikan di hadapan tangga bangunan fakulti. Sinar matahari senja mengena tepat ke wajahku. Terlalu silau dan memaksaku untuk memejam mata.
"Nak apa?" Tanyaku kepada si pemanggil, Afiq.
"I tengah free ni. Nak tak keluar jalan-jalan? Kelas you pun dah habiskan?"
Sorakan kuat mencelikkan mata. Mata aku kerdipkan beberapa kali sebelum akhirnya penglihatan kembali seperti asal. Sorakan bertambah kuat. Suara-suara feminin itu melaungkan satu nama.
"Daenish! Daenish!"
Jejaka mengenakan jersey hijau itu meloncat tinggi. Menjaringkan satu lagi mata untuk pasukannya. Mereka bersorak dan bersilih ganti memeluknya, meraikan kejayaan rakan sepasukan.
"Aina?" Afiq meragutku dari lamunan. "Nak tak?"
"Sorry. I ada hal."
"Oh, tak apalah. Malam ni pun I free. I boleh tunggu you."
"No need. You... you ajak kawan you jelah."
"Tapi—"
Aiman menangkap kelibatku dari kejauhan. Tangan dia angkat ke udara. Melambai agar aku menyedari kehadirannya.
"I have to hang up."
Talian aku matikan. Butang hidup aku tekan lama-lama dan skrin berubah hitam. Telefon aku sumbat ke dalam beg sambil menuruni anak tangga, menuju ke arah Aiman.
"Siapa call?" Tanya Aiman seraya mengangkat begnya dari kerusi kosong yang dia simpan untukku. "Tunang kau ke?"
"Ha'ah."
"Korang still gaduh lagi ke?"
Aku menggelengkan kepala. Beg aku letakkan pada riba. Aiman membuka mulut. Semakin hari semakin rajin bersuara tetapi tiupan wisel mencelah. Aku bingkas bangun. Bertepuk tangan dan bersorak sekuat hati, meraikan kemenangan pasukan Daenish seperti biasa.
Aiman menuruti perbuatanku. Cuma reaksinya lebih mendatar. Daenish menoleh ke arah kami. Senyumanku melebar tetapi senyumannya malahan memudar.
"Jom." Aiman mengajakku pergi menyapa Daenish.
"Oh, okay."
Aku mencapai begku dan mengikuti Aiman dari belakang.
"Good game, bro." Aiman menepuk bahunya.
"Congrats Daenish." Aku turut mengucapkan selamat.
"Hm." Daenish mengangguk.
Kenapa dia lain macam hari ni? Selalunya bukan main gembira lagi bila nampak aku. Aku ada buat salah ke kat dia?
"Er... aku dengan Aina nak lepak kat Con Cafe. Kau nak join sekali ke? Kau pun tak kerjakan hari ni?"
Daenish langsung tak memandangku. Pandangan digam pada wajah jejaka yang sama tinggi dengannya itu.
"Korang pergilah. Aku nak balik. Tak selesa badan berpeluh macam ni." Daenish menepuk bahu Aiman. "Aku gerak dulu."
Dia mencapai begnya yang diletakkan pada lantai dan berlalu pergi. Tidak pun sekali dia menoleh ke belakang untuk mengucapkan selamat tinggal kepadaku.
YOU ARE READING
Stalker-Ish
Fiksi RemajaKecantikan dijadikan kayu ukur nilai sesuatu atau seseorang. Semakin indah rupa, semakin tinggi nilainya dan semakin ramai yang mengejar, berfantasi menjadikannya hak milik sendiri. Namun bagi Aina, kecantikan hanyalah satu sumpahan. Aina Arissa, ga...