Bab10 sesat

12.5K 197 0
                                    

setelah tiga puluh menit mencari Atoknya yang tidak kelihatan dari tadi. Qisyah melabuhkan punggung di atas rumput itu. nafasnya termengah-mengah asyik berjalan tanpa henti tadi.

peluh di dahi di sapu. panas sungguh dalam kebun lot atoknya ini.

dia menanggalkan jaket putih itu, lalu di letakkan atas rumput. mujur dia memakai singlet di dalam, habis basah lecun badannya oleh peluh.

"mana atok ni....."

Iphone Pro Max di keluar dari poket Jaket itu. jam di lihat,

pukul 17.50 petang.

"dah nak magrib....macam mana ni, tak jumpa jalan keluar...."

"line pun takde! ish!...."

Qisyah berdehem bagi menghilang nafas yang termengah itu. ukh! haus lagi.

nak tak nak dia terpaksa mencari jalan keluar, dah nak magrib ni! nanti kemalaman dia dalam lot penuh sawit ni.

naik lenguh kakinya, tekak pun terasa semakin haus, jam pulak terus berjalan sehingga langgit mulai gelap.

"Atok!!!" teriak Qisyah, namun tidak ada sahutan dari Atoknya.

kelihatan ada satu pondok di hujung sana, Qisyah berlari anak menuju ke pondok itu.

"Haloo! ada orang ke ???"

pondok ke ni rumah kecil ?

seperti tempat rehat, sebab keluasan bilik lima per lima.

pintu kayu itu di tolak dengan perlahan dan ianya mengeluarkan bunyi akibat berkarat.

mmm? takde orang.

dalam bilik kecil itu, terdapat katil single yang tidak berlapik, satu bantal kepala dan satu selimut yang dah kelihatan buruk dan lama.

terdapat sebuah meja kayu berbentuk empat segi dan satu bangku kayu, di atas meja pulak terdapat satu gelas dan satu pinggan.

"lengkap nye....atok punya pondok ke ni ?"

hari pun dah gelap gelita, mujur ada lampu pelita dan mancis kayu. dapatlah cebisan cahaya daripada pelita itu.

nampaknya dia kena cari jalan keluar esok pagi.

"mana lah atok ni, harap-harap atok tak sesat lah juga..." Ujarnya sendiri.

dia memegang perut nya yang terasa lapar,

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

Tiada angin, tiada ribut tiba-tiba turun hujan yang kuat, petir mula menyambar-nyambar di atas langit.

"Asalamualaikum!.....Ayash!, ouh ayash!!" laung Sulaiman dari depan pintu rumah Yati dan Yusup. tangannya memegang payung berwarna hitam itu.

"walaikumsalam tok ketua!, ada apa ini ? hujan lebat ni tok ketua...." Ujar Yusup.

di langgit atas petir hanya lalu lalang sahaja, tapi tidak memetir di muka bumi. hujan kuat sehingga zink atap rumah sungguh binggit sekali.

" sop tolong aku sop, cucu aku Qisyah sesat dekat lot sana, aku nak minta tolong dengan Ayash bole ? pasal aku tak larat cari lot seluas itu." ujarnya panjang lebar, risau akan cucunya yang berhujanan dalam lot itu.

"kenapa abah ?" soal Ayash yang baru keluar itu. di ikuti Ara dan Yati.

"ni haa! tok ketua nak minta tolong Ayash ni, Qisyah sesat dalam lot tu..."

"Ya Allah...." Yati dan Ara mengucap dan terkejut sekali. dengan keadaan hujan lebat macam ni, dengan petir yang seakan mengamuk, apalah nasip Qisyah di sana.

"saya cari Qisyah dulu ibu abah...."

Yusup mengangguk mengiyakan. lagi pun Ayash dah tahu jaga diri sendiri, apa lagi nak jaga anak darah orang.

"Ara Ikut bang..."

"takpe! biar abang je....."

"tok minta maaf menyusahkan kamu nak...."

"takpe tok ketua, kita doa bebanyak yaa tok.." Ujar Yusup, bahu lelaki yang tua darinya itu di usap bagi menenangkan dia dari gelisah.

"Ayash! bawa ni, mana tahu kamu terjumpa tempat berlindung, bagi Qisyah makan ni, mesti dia lapar sekarang." Ujar Yati, dia menghulurkan bekal berisi lauk yang di masukkan ke dalam plastik.

"baik ibu...." Ayash memakai Jaket Hujan, penutup kepala di pakai, tak lupa juga mengenakan kasut boot, memandang malam ni hujan, mesti lot sana penuh dengan lumpur dan licak.

Yati, Ara, Yusup dan ketua kampung memandang kelibat Ayash yang semakin jauh masuk ke dalam kebun berbekalkan lampu suluh.




Ustaz KuWhere stories live. Discover now