Tang ! tang! tang! tang!
tok! tok! tok! tok!
Qisyah mengeliat dari tidurnya. terjaga dari bunyi yang keras di pendengarannya. siapa pulak yang sibuk mengetuk tukul pagi-pagi ni ? argh! matanya masih mengantuk namun sulit untuk meneruskan tidurnya dengan bunyi bising itu. semalam tidur lewat sangat, sakan berborak dengan sepupu sebaya dirinya sehingga tak sedar jam dah pun lewat malam.
"siapa pulak bertukang ni ?!" rungut Qisyah.
"weii bangun lah! dah nak tengah tengah hari ni" beritahu Shila sepupu kepada Qisyah. Qisyah ni daripada dulu suka bangun lewat. orang dah buat kerja, dia masih lena.
"hah? dah tengah hari ke ? kenapa aku mengantuk lagi...." dia bangun dengan malas dan duduk bersila atas katil, mulutnya menguap besar.
"apa yang bunyi tu ?" Soal Qisyah dengan hairan, kuat pulak tu. macam ada orang bertukang pulak.
"oh! orang datang dirikan khema depan tu."
oh lupa pulak, esok Ayash nak kahwin dah. hmm! tapi kenapa macam kuat je bunyi tu ? macam dekat je. kalau dari rumah Ara tak lah kuat sangat. ni kuat sangat ni, macam tepi telinga je bunyi tu.
ah! malas nak peduli. Qisyah berdiri dan berjalan berhati-hati. risau terpijak sepupunya yang masih tertidur pulas atas lantai. katil muat-muat empat orang je. terpaksa yang lain tidur atas lantai. bilik tetamu yang lain di kuasi geng mak-mak dan bapak-bapak. manakalah sepupu lelaki pulak tidur di ruang tamu.
"eh! cantik sudah bangun, meh sarapan! aunty dah masak ni. sini makan!...." Qisyah tersengeh seperti kerang busuk, malu pulak tetamu yang masak sendiri sudah.
"minta maaf aunty Qisyah lambat bangun, tak pasal-pasal aunty pulak yang masak...."
"ish! takde lah. aunty okey je. bukan selalu kan." Qisyah mengangguk mengiyakan saja. aunty saleha nya memang terbaik punya!
Tang! Tong! Tang! Tong!
"dekat mana bunyi bising tu aunty ?" Qisyah menyambut huluran pinggan berisi nasi goreng campur udang itu. waaa sedap nye!
"dekat depan tu hah! ada dua lori tadi datang nak buat tulang khemah tu. sekaligus nak dirikan pelamin di bawanya dan tempat untuk tetamu datang nanti."
aik? tak salah rumah ke diorang ? bukan ke yang kahwin tu orang sebelah?
"mm? bukan ke yang kahwin tu di sebelah ?"
"lah Qisyah tak tahu ke majlis belah perempuan je." jug berisi air milo itu di tuang ke dalam gelas, lalu gelas itu di suakan depan Qisyah.
"perempuan ? rumah Qasmina kan dekat hujung sana. kenapa pulak rumah atok ?" Soal Qisyah dengan perasaan ragu-ragu. apa ni ? kenapa fikiran nya yang kahwin itu dia ? tak! tak! cepat-cepat dia menepis fikiran itu. mungkin mereka nak pinjam tempat je kot.
"siapa pulak Qasmina ni? dan Qisyah merepek apa ni ? Qisyah kan yang pengantin, majlis kena buat depan rumah atok juga"
Pang!
bagaikan rasa tertampar dirinya sekarang ini. nasinya yang di telan tadi tersekat di kerongkongnya. serta merta badan nya terkaku buat seketika, dan otaknya mula memproses satu persatu apa yang berlaku sebenarnya ini ? kenapa dia tidak tahu apa-apa ? kenapa semua nya berlaku dengan tiba-tiba? dia salah dengar ke ?
uhuk!
Qisyah terbatuk-batuk disebabkan nasi yang tersekat di kerongkongnya.
uhuk!
segera dia berlari menuju ke singki. dan memuntahkan semua nasi yang sempat di telan nya tadi. perit terasa tekak nya ni! pahit!
Saleha menepuk-nepuk belakang Qisyah dengan perlahan.
"mak ngah! kan atok dah kata tadi rahsiakan sampai majlis mula?" Ujar shila. tak sempat nak tutupkan mulut mak ngah nya. sudah terlepas segala rahsia yang sepatutnya malam ini di ketahui oleh empunya badan. dan biarkan Ayash yang memberi tahunya dengan sendiri.
Rahsiakan ?
"Ap...apa korang cakap ni ? rahsia apa!?"
"Err mak ngah lupa pulak, au..aunty salah cakap tadi..." Saleha memaut lengan anak buahnya itu. namun Qisyah menepis tangannya dengan perlahan.
tak!
menurutnya itu bukan salah cakap!
dia yakin itu!
"Aunty....bagitau Qisyah...betul ke Qisyah yang kahwin?!" Saleha memandang Shila dengan pandangan 'habislah'
"aunty!...." Qisyah mengoyangkan badan saleha. sedikit memaksa.
"Er......y...yee....malam ni malam berinai Qisyah..." ah! sudah! maafkan aunty Ayash. kenapa lah mulut ni celupar sangat.
pang!
satu tamparan lagi yang dia rasakan sekarang. sungguh! terkejut tak terkata lagi sehingga dia terjelepok jatuh berhampiran dengan singki itu. Saleha bersimpu menenangkan Qisyah dari terkejut itu. Shila pun segera mendekati Qisyah.
kasihan!
benda penting macam ni nak di rahsiakan buat apa ? sebab takut Qisyah tak dapat terima ke minggu depan nanti dia bakal ada madu ? sebab takut Qisyah mengundur diri ke ?
dia tak tahu lah apa di fikiran lelaki itu, tak sangka imej Ustad macam tu tamak kan Isteri. cukup satu je lah, buat apa nak dua Istri ? tak kesian ke.
YOU ARE READING
Ustaz Ku
RomanceMENGISAHKAN TENTANG QISYAH DAN SEORANG YANG BERGELAR USTAD DI KAMPUNG PERMAI. KISAHNYA BEGINI, SETELAH BERTAHUN LAMA QISYAH BELAJAR DI NEGERI ORANG, LANDON. BARULAH QISYAH MENAMATKAN MASTERNYA DI SANA. DAN PULANG KE KAMPUNG HALAMAN DAN BERTEMU DENG...