Bab42 Adam

8.8K 185 2
                                    

"Err.....dengan Ara dan ibu...." Adam mengangguk mengerti. dia merenung Qisyah, dari atas kepala hingga ke hujung kaki. Qisyah dah berubah ke ? kan cantik kalau tutup aurat tu dengan betul. manis je di pandang, bergula matanya saat ini. ceh?

Qisyah ketawa menampakkan giginya dengan janggal sekali. kenapa pulak tenung orang ?

"kenapa ? ada apa-apa ke dekat muka ku ?" Soal Qisyah meraba-raba wajahnya. Adam mengeleng kepalanya dengan laju.

"Eh! tak! tak! cuma..... Qisyah nampak cantik dengan shawl tu...." puji Adam dengan jujur sekali.

ketawa Qisyah mendengar pujian itu. entah ikhlas atau pun tidak.

cantik sangat ke ?

mungkin dia akan berfikir dua kali untuk menutup aurat dengan betul satu hari nanti. kalau macam tu dia layak ke untuk Ayash nanti ?

"aku cakap betul lah....." Ujar Adam, dia turut sama ketawa. manis betul senyuman itu.

hmm yalah! Qisyah hanya mengangguk mengiyakan saja. dia masih tidak lupa siapa sebenarnya Adam ini. dia Adam lelaki yang di gelarkan playboy sehingga sekarang.

setiap minggu dia bertukar-tukar pasangan ibarat menukar baju itu. sudah cukup serik dia dengan kenangan di masa lalu, dia mengaku jatuh hati dengan ayat manis dari lelaki itu, tambah lagi wajahnya tampan cukup pakej. ingatkan boleh lah lupakan Ayash untuk sementara. tup tup kena game pulak oleh buaya darat. Qisyah tak simpan dalam hati pun, yang lalu biarlah berlalu, lagi pula Adam baik orang nya walaupun dia ada sifat tukar-tukar pasangan.

"Ara dan makcik Yati dekat mana ? takde pun...." Soal Adam ingin tahu, kepalanya sibuk mencari kelibat Ara dan ibunya di kawasan yang luas ni. batang hidung pun tak nampak.

"Ade, mereka pergi dekat butik pengantin sana...." Ujarnya. mana Ayash ni ? lambat pulak. beli ubat ke buat kilang ubat ni ?

"oh! yeke. siapa yang kawin ? Ara ke ?"

Qisyah tergelak besar mendengar itu.

Ara ?

kawin ?

boyfriend pun takde.

nak kawin macam mana ?

terpaku Adam melihat Qisyah yang sedang tertawa itu. cinta berputik kedua kali ke ni ?

rasa menyesal permainkan perasaan gadis itu di masa lalu. kalau dia tak berganti-ganti pasangan, mungkin dia dah bahagia dengan Qisyah sekarang kan?

"tak lah, abang Ayash yang nak kawin...." Ujarnya walaupun sukar untuk dia katakan kenyataan itu.

betul ke ? tiada jodoh antara dia dengan Ustad muda itu. kalau takde semoga Allah jauhkan lah hatinya ini daripada terus berharap.

Adam mengangguk mengerti, dari jauh lagi matanya menangkap figura Ustad muda dari kampung itu sedang mendekati mereka. Qisyah pun ikut menoleh apabila merasa Adam seperti melihat sesuatu. rupanya Ayash. 

langkah Ayash berhenti tepat di hadapan Qisyah yang duduk atas bangku itu. Qisyah mendongak tinggi. tinggi betul buah hati nya ni. hmm sakit leher. Ayash menyuakan sebuah plastik kecil di depan Qisyah, dan uluran itu di sambut, isi dalamnya di lihat oleh Qisyah.

ubat gastrik liquid sachets yang terbaik untuk gastrik Qisyah sekarang.

"minum sekarang...." Arah Ayash.

Ayash bertindak merampas sachets itu dari tangan Qisyah, lalu mengoyak kecil sachets itu agar mudah di minum oleh Qisyah nanti.  Qisyah menyambut huluran sachets itu lalu menghirup ubat gastrik sehingga habis.

Ukh! pahit!

bagaikan faham, Ayash menyuakan botol berisi air mineral kepada Qisyah. cepat-cepat Qisyah meneguk air mineral itu sehingga separuh. uwek! pahit!

dia menoleh ke sisi memandang lelaki yang selamba duduk sebelah Qisyah itu.

Adam?

ex Qisyah ?

buat apa dekat sini ?

dari jauh lagi dah nampak Qisyah ketawa sakan dengan lelaki bernama Adam ini. terusik juga hati lelakinya. adakah cinta lama mereka bertemu kembali?

"Err....asalamualaikum Ustad....tahniah dah nak kawin...." Sapa Adam dengan janggal sekali, janggal gila, setiap kali memandang Ustad muda itu entah kenapa dia merasa Ustad itu tidak menyukai dirinya.

"Walaikumsalam, terima kasih, Adam buat apa dekat sini ?..." Soal Ayash ingin tahu, sekadar untuk beramah mesra.

"Saje jalan-jalan, saya dengan family je...mereka ada dekat kedai pakaian membeli belah" Ujar Adam sambil tersenyum mesra. Ayash mengangguk mengerti dan membalas sedikit dengan senyuman kecil.

"dah ?... jom pergi... ibu dah tunggu tu...." Qisyah mengangguk sambil berdiri dari tempatnya. serentak dengan itu Adam pun turut sama berdiri.

"Err....aku pergi dulu yaa...bye...."

Adam sekadar mengangguk dan memandang belakang Qisyah yang semakin menjauh itu.

sedikit terusik hatinya melihat Qisyah yang jalan beriringan dengan Ayash dari jauh. tertanya-tanya juga.

masih ada kah ruang di hati untuknya ?

adakah Qisyah sudi memberi peluang kedua untuk dirinya ?

semakin lama, semakin dia jatuh cinta untuk kali kedua dengan gadis itu.




















Ustaz KuWhere stories live. Discover now