Haera dah tak gunakan bahasa Kelantan tau untuk maktok sebab takut korang pening. Heheheh..
Khalish menyiku lengan Aqeef yang sedang memegang telefon sambil membelek instagram. Aqeef memalingkan wajah menghadap wajah Khalish sambil mengangkat kedua-dua bekah kening.
"Aku bosan lah. Takde benda best ke yang kita boleh buat kat kampung ni? Dari takde buat apa-apa, " soal Khalish.
"Kau nak buat apa? "
"Jalan jalan satu kampung ni ke. Haa... Kan best. Jomlah... "
"Yelah yelah. Kau ni, sibuk betul. Aku baru nak melayan awek cun" ujar Aqeef. Dia bingkas bangun dari pembaringan menuju ke dapur. Selepas memberitahu Makcik Timah, mereka berdua segera keluar dari rumah tersebut.
Disarungkan selipar sebelum kaki melangkah ke jalan yang berada diantara sawah-sawah. Angin sepoi-sepoi bahasa bersama bunyi burung yang berkicau membuatkan Khalish kagum seketika.
"Bestnya duduk kampung. Aman je weyh. Ni kalau aku stress, datang kampung mesti dapat release tension. Haih... Tapi tulah. Arwah nenek aku pun orang bandar, tak pernah merasa aku jalan kampung" ujar Khalish. Aqeef mengangguk-angguk.
"Kalau kau nak datang sini, cakap je dengan aku. Bila-bila masa aku boleh bawak kau. Jangan kau datang sorang sudah,"
Khalish mengekek ketawa. Takut sangat aku caras adik dia.
"Serius talk eh, dalam banyak-banyak perempuan yang aku kenal, Anayra lah yang paling tabah tau. Kalau aku jadi perempuan lepastu dapat nasib macam dia, serius aku tak mampu" kata Khalish sayu.
"Aku tahu dia kuat. Aku tahu. Kau tahu tak? Kalau aku tahulah yang Aaran tu akan buat adik aku macam tu, aku sumpah aku takkan rapatkan diorang. Adik aku dara sampai tua pun takpe.
Sakit dia tu sampai aku rasa kau tahu tak? Aku dah penat tengok dia nangis, aku dah penat tengok dia menderita. Aku penat. Aku dah taknak tengok dia hadap benda tu lagi. Cukuplah sekali"
Khalish menepuk beberapa kali bahu Aqeef lembut.
"She's perfect. Tapi Aaran gagal jaga dia. Dia sia-sia kan bidadari yang sempurna untuk kaca yang tak berguna. Aku faham kau, Aqeef . Kalau aku ada adik perempuan, aku pun akan rasa benda yang sama"
Aqeef mengangguk lemah. Dia mendongak memandang Khalish.
"Kau nak makan aiskrim? "
"Aiskrim? Ada ke? "
"Kau ingat takde ke? "
"Mana aku tahu"
Aqeef mencebik. Bandar sangat gamaknya. Kau ingat kampung ni jual benda tradisional je ke? Pale otak dia.
Kedai runcit yang berdekatan disinggahi mereka. Aqeef memilih aiskrim Solero manakala Khalish memilih aiksrim Magnum Chocolate.
Aqeef mendecit. Mentang-mentang kaya, Magnum kau makan eh.
Umpat-umpat jugak, kedua-dua aiskrim tu jugak Khalish yang tolong bayarkan. Aqeef terus sengih menyeringai menampakkan giginya.
"Hehehe... Terima kasih. Kau nak jadi adik ipar aku tak? "
"Eh, boleh ke? "
Wajah itu terus berubah masam.
"Tak boleh"
"Ceh"
Bunyi gesekan tayar basikal di luar kedai menjadi tatapan mereka berdua. Gadis yang memakai baju kurung bersama tudung bawal labuh memasuki kedai runcit tersebut.
YOU ARE READING
C | TRUE LOVE
Romance#2ᴛʜ 𝐓𝐑𝐔𝐄 𝐋𝐎𝐕𝐄 : 𝐒𝐇𝐄 𝐃𝐄𝐒𝐄𝐑𝐕𝐄 𝐁𝐄𝐓𝐓𝐄𝐑 Nur Anayra Alhena, gadis berusia sembilan belas tahun yang anti dengan lelaki dan serik untuk bercinta selepas beberapa kali diperdaya oleh lelaki yang dia bercinta. " Kau tu hodoh, buruk...