•^BAB 63^•

4.4K 195 19
                                    

Anayra meregangkan badan. Penat seharian membuat kerja rumah sehingga terlelap sekejap. Dia mengerdipkan mata beberapa kali sambil meliarkan mata mencari susuk tubuh Mak Timah.

"Maktok, abang Aqeef mana? " soal Anayra bersama tangan yang menggosok-gosok mata.

Melihatkan bilik abangnya yang sedikit terbuka dan tiada orang di dalamnya, dia mengerutkan kening.

"Aqeef dengan Khalish pergi sawah. Nak celup kaki katanya" kata Mak Timah yang sibuk menyiang ikan.

"Hah? Sawah? Dasar abang tak gerak adik! " dia terus berlari mencapai shawl dan terus keluar dari rumah Mak Timah. Selipar disarung kalut sebelum berlari laju ke sawah padi.

Dia bercekak pinggang memandang Aqeef dan Khalish yang berada di tengah-tengah sawah. Seronok sakan gayanya.

Anayra meniti jambatan kayu itu berhati-hati menuju ke arah mereka. Dia berpeluk tubuh.

"Sampai hati tak bawak adik"

"Dah adik tidur, abang taknak kacau adik"

"Ish, dah tepi tepi! Adik nak masuk ni!" selipar ditanggalkan. Anayra melangkah masuk berhati-hati ke dalam sawah. Sedikit licin kerana dipenuhi lumpur.

"Aarghhh! " tidak sempat mengimbangi badan, badannya menjunam jatuh ke dalam sawah.

Anayra membuka mata perlahan-lahan. Pandangan pertamanya, sawah padi.

Ye, dia dah jatuh terduduk disitu dihiasi dengan lumpur. Khalish dan Aqeef menutup mulut menahan gelak melihat dirinya ketika ini. Anayra mendecis geram.

"Abang jahat! Bukannya nak tolong pegang adik ke apa" bebel mulut kecil tersebut sambil membuang sisa-sisa lumpur pada shawlnya.

"Ingat adik tu puteri? Lepas ni mandi lah. Alahai... Manja anak itik sorang ni" Aqeef mengusik Anayra dengan cara menarik-narik kain shawl tersebut.

"Abang!! "

Khalish hanya memandang adik-beradik tersebut sambil menggeleng-geleng kepala tersenyum.

Matanya tertancap pada susuk tubuh berpakaian serba hitam bersama topi hampir menutup segalanya, sedang mencuri-curi pandang ke arah mereka bertiga.

Senyuman Khalish kian pudar. Matanya asyik memerhati figura tersebut. Apabila 'dia' menyedari akan pandangan tajam Khalish terhadapnya, 'dia' cepat-cepat berlalu pergi.

Ya, pandangan tajam tersebut masih tidak lepas dari mata Khalish. Dia mula merasakan sesuatu. Sesuatu yang buruk bakal berlaku.








Luan menggenggam kotak baldu merah kecil ditangannya. Dia tekad, walau apa sekalipun yang akan terjadi, bakal terjadi, dia tetap akan lakukannya.

Muktamad.

Biarlah kalau dia tolak sekalipun, asalkan aku dah luah apa yang terbuku dalam hati aku. Asal dia tahu aku sayang dia, aku betul-betul serius dengan dia, aku memang nak jadikan dia halal buat aku pun dah cukup.

Dia membuka kotak baldu merah tersebut. Hampir tersenyum lebar member bila tengok cincin bertatahkan berlian tersebut yang terletak elok disitu. Mahal jugak kira-kira. Nasib dia tak kedekut duit.

Semuanya kerana wanita itu! Ye! Wanita tu yang salah sebab dah curi hati dia!

Sebab tu lah dia dah persiapkan segalanya. Meja yang dihias cantik bersama lilin-lilin yang menaikkan lagi aura membuatkan dia berdebar-debar. Jam tangan dikerling.  Hampir pukul 9:30 malam.

Bunyi tapak kasut tinggi membuatkan dia menoleh kebelakang. Wajah yang dinanti-nanti akhirnya muncul jua.

Hazel yang memakai gaun serba putih serta shawl labuh menutupi dada menjadi tarikannya.

C | TRUE LOVEWhere stories live. Discover now