"Eishh! Kan aku dah kata bawak baju spare. Kenapa korang dua tak bawak? Bebal!" marah Qaisy.
Daniel dan Aqeel pula tersengih. Bukan tak sengaja. Sengaja ja..
"Ala duduk je lah dalam kereta tu. Bukannya boleh jahanam pun kereta kau. Takat kena air sikit ja.." Daniel dah berura-ura untuk duduk di dalam kereta Qaisy dengan seluar pendek bawah lutut dan badan yang basah.
"Takdak takdak. Kau dua ekor. Jalan kaki. Cau." Dengan tenang seperti air di dalam cawan, Qaisy menghidupkan enjin keretanya.
"Eh eh! Qaisy! Jangan tinggal kitorang kat sini Ala janganlah! Janganlah!" Aqeel dah terkapai-kapai ingin memanjat kereta besar Qaisy namun dia tetap jatuh malah menimpa Daniel yang turut sama cuba memanjat.
"Huwaaa... janganlah tinggal kitorang.. Qaisy! Ayaz! Aiyani.. tolong lah uncle.." Mereka berlompat lompat di sisi tingkap kereta Qaisy. Cuba mendapatkan perhatian.
"Eh, monyet.. uuk aak!" muka hodoh dibuat untuk mengejek Daniel dan Aqeel di luar. Padan muka. Siapa suruh tak ikut cakap uncle kesayangan Ayin?
"Huuwaaa... udang lupakan kari punya budak. Kau sabar kau.. kejap lagi aku sekeh kepala kau..hu.." Daniel mengesat hingus yang mengalir turun dari lubang hidungnya.
"Macam mana ni weh.. kau ingat jalan tak?" soal Aqeel setelah mengelap air matanya pada baju basah Daniel.
Daniel menggeleng dengan mulut melengkung. Nak nangis buat kali kedua.
"Jalan jelah.. " mereka berdua pun memulakan perjalanan mencari jalan pulang setelah ditinggalkan oleh sang sahabat hanat.
***
"Singgah situ jap. Aku nak beli makanan." arah Izara. Qaisy memberhentikan kereta tak jauh dari sebuah kedai makan yang agak kecil.
"Ibu, nak ikut!"
"Jom."
Ayaz memerhatikan dua beruk cap ibu dan anak yang sedang melangkah ayu ke kedai itu. Ralit melihat mereka sehingga tidak menyedari dirinya yang sedang diperhatikan.
"IZARA AIRIN!"
"MAK KAU HIJAU!" latahnya. Muka Qaisy terus dipandang dengan muka terkejut. Dada diurut perlahan.
"Bodo. Asal kau jerit babi?" marahnya.
Qaisy sengih. "Boleh melatah jugak kan kau ni? Ingatkan beku ja.." perlinya. Sememangnya Ayaz sudah tidak semesra dahulu. Betul lah kot yang kawan tu hilang ingatan.
Sian...
Ayaz menjeling kegeraman.
"Kau.. kenal tak nama siapa yang aku sebut tadi?" tanya Qaisy tanpa memandang Ayaz.
Badan Ayaz mengeras. Dia rasa nama itu agak.. familiar. "Nope and call me 'sir' Ayaz. Aku bukan kawan kau." tegasnya.
"Bla bla bla."
Nasib baik kiut kalau tak memang dah kena kepit celah ketiak aku. Ujar Ayaz dalam hati.
"Napa uncle? Gaduh dengan uncle Ayaz eh.." Lengan sasa Qaisy dicucuk cucuk.
"Panggil dia 'Sir' Ayaz. Dia bukan pakcik Ayin."
Tersedak Ayaz apabila diperli Qaisy. Eeii dak kecik ni.
"Ayin takpa. Call me uncle Ayaz as usual. Qaisy tu panggil atok Qaisy." balas Ayaz. Baling paku kepada Qaisy haha.
"Bla bla bla." namun tak dilayan Aiyani. Malah dibalas persis Qaisy. Memang.. memang babi.
"Esok kita balik Kanada kan ibu?"
"Hm."
"Alah.. awalnya." rungut Qaisy sambil sambil drive. Terpaksa tinggalkan lembu jiran sebelah yang seronok dikacau dia dan dua ekor tu.
YOU ARE READING
C || Izara Airin
Romansa𝟸nd 𝚄𝙽𝙳𝙴𝚁 𝙱𝙴𝙻𝙻𝙴 𝚂𝙴𝚁𝙸𝙴𝚂 ꕥ 𝙸𝚉𝙰𝚁𝙰 𝙰𝙸𝚁𝙸𝙽 100% mine "I want you to become my housemate." "Aku setuju." Titik pertemuan antara dua insan beku bermula. Apabila duduk dibawah satu bumbung, aik! yang dingin beku jadi comel dan m...