Imanina mengerutkan dahinya apabila kereta yang di pandu oleh Iman faliq terhenti di salah satu rumah besar.
Baginya sungguh besar, sama besar seperti rumah Eskandar. Tapi rumah keluarga Eskandar kawasannya tersangatlah luas.
Iman faliq memandang Imanina, dia tersenyum sinis.
'Mesti dia terpegun dengan kebesaran rumah family aku. Yelah, family dia kan miskin.' desis hati Iman faliq.
"Iman, jom turun. Saya nak ambil barang-barang saya dulu sebelum kita gerak pergi Pahang." kata Iman faliq sambil tersenyum manis.
Imanina memandang Iman faliq.
"Err, ni rumah keluarga awak ke?" soal Imanina.
Iman faliq mengangguk.
"Awak turun sendirilah. Saya malu lah, nanti apa kata keluarga awak sebab awak bawa masuk perempuan." balas Imanina sambil tersenyum.Iman faliq terdiam sejenak.
'Malu? Selalunya mana-mana perempuan yang aku bawa balik mesti takde rasa malunya malah suka sebab boleh acah-acah rumah sendiri. Tapi... Arghh! Dia saja je tu!' monolog Iman faliq.
Dia menggeleng kepala.
"Jom lah, daripada awak duduk kereta. Mesti awak bosan, turun dulu okey? Petang sikit baru kita gerak pergi Pahang." pujuk Iman faliq.
Pada akhirnya, Imanina mengalah juga.
Dia juga turut keluar dari kereta. Iman faliq tersenyum dan keluar dari kereta.
Apabila mereka berdua turun, terdapat seorang wanita tua menanti mereka di hadapan pintu rumah.
"Mama!" kata Iman faliq dan memeluk erat Puan Faridah.
"Ye anak mama."Puan Faridah meleraikan pelukan mereka,mata tuanya tertumpu ke arah Imanina yang tersenyum manis. Hati tuanya seperti terpikat dengan keayuan dan kecantikan yang di miliki oleh Imanina.
"Gadis manis tu siapa Faliq?" soal Puan Faridah kepada anak terunanya.
Iman faliq tersenyum."Ini bakal teman wanita Faliq ma. Nama dia Nur Imanina, orang panggil dia Iman." ucap Iman faliq.
Puan Faridah tersenyum manis. Imanina terus menyalam Puan Faridah.
"Kamu Iman?" soal Puan Faridah.
Imanina mengangguk.
"Ye aunty saya Iman." balas Imanina dengan mesra.
Puan Faridah menggosok kepala Imanina.
"Tak perlu panggil aunty, panggil je mama." ujar Puan Faridah dengan lembut.Imanina tersenyum malu dan mengangguk.
"Dah, jom masuk. Faliq pergi ambil barang kamu, mama taknak kamu gerak petang, bahaya untuk kamu berdua." pesan Puan Faridah.Iman faliq mengangguk dan berlalu naik ke atas untuk mengambil barang-barangnya.
Manakala Imanina dan Puan Faridah duduk di ruang tamu.
"Bik, buatkan air." kata Puan Faridah dengan lembut.
"Baik datin."Anak mata Puan Faridah beralih ke arah Imanina.
"Kamu teman wanita Faliq ke?" soal Puan Faridah dengan lembut.Imanina terdiam sejenak.
'Apa harus aku cakap ni? Takkan nak mengaku girlfriend dia pula? Aduh!'Imanina tersenyum kelat dan mengangguk.
Puan Faridah tersenyum."Mama tak kisah kalau kamu asal dari kampung. Mama tak pandang pun semua tu, asal kamu ikhlas dengan anak mama. Mama tahu Faliq tu budak nakal, mama harap kamu bersabar dengan perangai dia tu ye?" kata Puan Faridah.
YOU ARE READING
BUKAN KEHENDAKKU
Любовные романыKARYA KETIGA🌻 "I love when you shout my name sweetheart." ~ Iman Faliq. "Are you crazy Iman?" ~ Nur Imanina. "We have a same feeling, but not have a same world." ~ Eskandar Ethan. "No need to worry, I still behind you untill i die." ~ Nazim Haykal...