Sebulan kemudian...
Iman faliq memerhati isterinya yang sedang bermain dengan Adam.
Terukir senyuman manis di bibir si jejaka kacak itu. Haziq datang duduk di sebelah Iman faliq.
"Kau tak teringin nak naik pelamin ke?"
"Huh?" Berkerut dahi Iman faliq, apahal nak naik pelamin pula? Dah nikahkan.
"Yelah, mesti Iman pun teringin nak bina mahligai impikan pelamin yang cantik. Kau taknak?"Iman faliq terdiam. Ada betul kata abangnya.
"Err, nantilah aku tanya Iman kalau dia nak."
"Eh mana Ziyad?"
"Dekat dalam, tengah belajar."Iman faliq hanya mengangguk faham. Imanina dan Adam berjalan ke arah Iman faliq.
"Err, aku masuk dalam dulu eh. Iman, saya masuk dalam dulu." Pamit Haziq dan tersenyum ke arah Imanina.
Imanina mengangguk.
"Daddy!"
"Yes Adam, dah puas bermain dengan mama?" Adam mengangguk laju.
"Best! Daddy nak tahu tak, tadikan masa dekat sekolah Adam bagitahu dekat kawan-kawan Adam yang Adam dah ada mama baru! Diaorang kata Adam tipu. Lepas tu, masa mama datang Adam terus tunjukkan dekat kawan-kawan yang mama ni mama baru Adam. Semua orang kata mama Adam ni cantik dan lemah-lembut orangnya!"Iman faliq tersenyum, dia memandang seketika isterinya yang tersenyum malu.
'Cantik.'
"Dan diaorang kata Adam dah boleh minta adik dekat mama dan daddy. Boleh ke daddy mama?" Soal polos Adam.
Iman faliq dan Imanina terdiam, mereka saling berpandangan antara satu sama lain.
Iman faliq tersenyum.
"Cuba tanya mama boleh ke tak." Ujar Iman faliq. Dua beranak itu memandang Imanina.
Imanina tersenyum kelat.
"Err.. B-boleh sayang." Balas Imanina tergagap.
Adam menepuk tangan dengan riang.
"Yeah! Daddy, mama. Anggap je ni hadiah hari jadi Adam tau! Hadiah hari jadi Adam adik baru! Thankyou mama and daddy!"Adam terus berlari masuk ke dalam rumah. Dan tinggallah Imanina dan Iman faliq.
Iman faliq hanya menggeleng kepala, dia melihat Imanina sudah merona kemerahan. Iman faliq tersenyum.
"So sayang, when?" Soal Iman faliq hendak mengusik isterinya.
"Bila apa?"Iman faliq tersenyum nakal.
"Adam tu nak adik baru."
"Awak!"
Iman faliq ketawa terbahak-bahak, manakala Imanina menjeling tajam.
"Saya takkan sentuh awak selagi awak tak sedia sayang." Imanina menunduk. Dia bermain dengan jarinya, dia berasa kasihan dengan Adam. Teringin sungguh kanak-kanak itu inginkan adik baru. Air matanya kian berlenangan di tubir matanya.Iman faliq yang sedar akan isterinya terus berinjak di sebelah isterinya.
"Sayang.."
"Sayang, abang ada cakap salah ke? Maafkan abang sayang, abang takde niat nak kecilkan hati isteri abang. Maafkan abang kalau sebab hal anak buat bidadari abang ni kecil hati." Pujuk Iman faliq dan memeluk isterinya.Isterinya semakin menangis dengan deras, sungguh terharu dia dengan kesabaran suaminya. Sepanjang perkahwinan mereka, Iman faliq tidak pernah menaikkan suara terhadapnya.
"Nur Imanina, please sayang. Kenapa ni?" Imanina membalas pelukan suaminya.
"Saya minta maaf, saya tak dapat jadi isteri yang baik untuk abang. Saya selalu melawan cakap abang, saya tak nangis sebab abang sentuh hal anak sebab tu hak abang.."Iman faliq tersenyum.
"Tapi itu hak isteri abang juga kalau dia belum sedia nak ada anak. Sayang berhak bersuara, abang tak marah sayang, lagipun kita dah lengkap. Abang ada Adam, dan abang ada isteri abang."
YOU ARE READING
BUKAN KEHENDAKKU
RomanceKARYA KETIGA🌻 "I love when you shout my name sweetheart." ~ Iman Faliq. "Are you crazy Iman?" ~ Nur Imanina. "We have a same feeling, but not have a same world." ~ Eskandar Ethan. "No need to worry, I still behind you untill i die." ~ Nazim Haykal...