Sudah seminggu mereka duduk di kampung pelbagai ragam dan telatah yang ditunjukkan oleh mereka.
Sehari sebelum raya,
"Hari ni kita kena mengemas rumah,memasak dan buat preparation untuk raya.Faham?.." Amelda memberita arahan sambil memegang senduk di tangan.Gaya-gaya mak mak.
"Wah esok raya!!.."
"Amel dah bagikan tugas siap-siap.So make sure semua ikut dan jangan berani nak ponteng kerja.Siapa curi tulang malam karang jangan mimpi nak makan nasi impit dengan rendang.."amaran dikeluarkan.
"Aiya-aiya captain.."
"Hurry up semua bergerak ke position masing- masing..."
Agak-agak apalah tugasan mereka kan?
"Weyh kita dapat pasang langsir doyh.."
"Aku kena kacau rendang..."
"Kitorang kena buat lemang.."
"Kesiannya korang.Aku kena masukkan kuih dalam balang dengan pasang pelita je.."gelak Adam.Ezrieq,Uqael,Davian,Hazim dan Tengku Rayden memandang Adam dengan pandangan tak puas hati.
"Mana adil macam ni.Arghh takde takde aku takkan biarkan kau hidup senang,Dam.."
"Kau tunggu kitorang buat kau terseksa..."
"Jealous cakap.Dah ahh aku nak pergi masukkan kuih dalam balang pastu nak pasang pelita.Then tidur..."Adam dengan berlagaknya meninggalkan mereka berlima.
"Adam ni kalau aku kacau sekali dengan rendang.Apa pun tak jadi..."geram Davian.
"Jangan macam-macam takut kau yang kena kacau dalam rendang tu dengan kakak dia nanti..."sampuk Hazim.
"Dah jom ahh buat kerja nanti tak pasal tak dapat makan makanan raya.."ajak Uqael.Dia dan Hazim perlu memasang langsir.
"Dah bak senduk tu yang kau pegang senduk tu macam kau yang kacau rendang dah kenapa?Aku yang kacau rendang bukan kau.."senduk yang dipegang oleh Davian dirampas oleh Tengku Rayden.
"Shh shhh gi bakar lemang tu..."halau Tengku Rayden.Tugas Ezrieq dan Davian perlu membakar lemang.
Harap-harap jadilah kalau tak jadi alamatnya...
"Sayang..."panggil Tengku Rayden.Amelda pergi ke arah suaminya.
"Kenapa?.."
"Macam mana nak kacau ni?.."soal Tengku Rayden.First time ni kacau rendang,nervous.
"Senang je macam ni..."Amelda menunjuk cara mengaul rendang yang telah dimasukkan bahan-bahan oleh dia tadi.
"Ouhhh macamtu..."Tengku Rayden dengan tekun memandang apa yang dilakukan oleh isterinya.
Ezrieq dan Davian yang memandang kelakuan mereka berdua dari jauh..
"Sayang?..."panggil Davian dan Ezrieq.
Sunyi.
"Lupa takde ayang..."mereka memandang satu sama lain kemudian berpelukan.
Sadis.
"Takpelah Rieq kita buat sendiri je lah lemang ni apakah daya takde orang nak tolong ajarkan macam orang depan tu..."
"Betul tu.Untung lah ada ayang kita ni takde.."
"Huwargh.."
Sementara itu,
"Orang di sana tu tengah nak pasang langsir ke tu?.."sakat Adam yang sedang masukkan kuih di dalam balang raya.
"Takdelah kami di sini senang menjemur pakaian orang di sana tak nampak ke?.."balas Hazim dengan menyampah.
"Ouhh begitu kalau macamtu orang di sana teruskan kerja orang di sana.Saya di sini sudah ingin selesai melakukan tugas..."
YOU ARE READING
RaydenAmelda:Amore Assassino [C]
RomanceCinta yang disangkakan wujud apabila dua hati telah bersama,malangnya membunuh cinta kedua-dua hati.Pada awalnya,dua buah hati cuba untuk mencintai antara satu sama lain apabila hati mula mencintai tiba-tiba hancur selumat-lumatnya.Apakah daya,jika...