Bab 51 Penggemar

18 1 30
                                    

Lacus terus terbang hingga dia melihat sebuah penempatan kampung. Dia pun melihat sehelai kertas kecil.

"Kampung Sutera"

Lacus : sini lah tempat nya...

Dia terus mendarat kan tubuh nya di tengah kampung itu. Orang kampung terperanjat lalu mengambil senjata mereka.

Mid : siapa kau dan apa tujuan kau di sini?
O. K : ini musuh!
Lacus : woo sabar tuan-tuan dan puan-puan... Saya cuma penulis...
Mid : macamana kami nak percayakan kau?
Ok 23 : buktikan..

Lacus mengambil sekeping Kad kerja nya lalu memberi kepada Mid.

Mid : Wartawan?
Lacus : ya..
Mid : ohh baiklah.. maafkan kami.. jangan ambil hati.
Lacus : tak ada apa-apa lah ...

Kemudian orang kampung pun beredar dari situ. Lacus pun berfikir dengan siapa dia mahu berjumpa dulu...

Lacus : aku patut cari orang tu...

Dia pun menanyakan keberadaan orang itu pada orang-orang kampung.  Dia menemukan orang itu sedang lepak di tangga rumah..

Lacus : Man...
Man : kau?
Lacus : apa dah jadi Man? Dah lama kau tak khabarkan berita fasal kelompok Badarien... Bukan ke kau pengikut Badar?
Man : ...........

Man hanya mendiamkan diri.

Lacus : kenapa Man? Cakap lah..
Man : itulah kau tak tahu. Rupa-rupanya Badar tu Raja buangan..

Tersentak lah Lacus mendengar itu bagaikan tak percaya.

Lacus : tak mungkin! Aku tak percaya..
Man : tak percaya? Pergi lah tanya bekas pengikut Badar tu ..
Lacus : habis tu, kenapa kau tak balik je ke Markas ?

Sekali lagi Man mendiam kan diri. Dia mengisyaratkan Lacus untuk mengikuti nya. Mereka bertemu dengan Crisa.

Crisa : oh Man.. siapa ni?
Lacus : aku cuma penggemar kelompok Badarien....
Crisa : cukup. Tak ada apa-apa nak di ceritakan...
Lacus : kenapa ? Bukan kah Badar telah menyelamatkan kau dalam Maze Book tu?

Crisa juga mendiamkan diri. Kemudian mereka berdua menemui yang lain iaitu Ozen, Heigo, Gelana, dan Delima. Mereka juga memberikan jawapan yang sama.

Man : sekarang kau dah tau kan kenapa?

Lacus kali ini tidak berkata apa-apa. Dia menyalakan rokok nya dan ditinggalkan oleh Man di Warung tepi pantai itu..

Pak cik : nak makan apa?
Lacus : bagi air kopi satu..
Pak cik : makan?
Lacus : mee Bandung...

Di sisi lain, ada Zafar yang memerhati kan Lacus. Zafar lalu menyapa nya..

Zafar : kenapa kau bertemu mereka?
Lacus : err im sorry.. siapa kau?
Zafar : ohh nama aku Zafar.

Terkejut Lacus.

Lacus : kau orang kanan Badar! Mana Badar!? Aku nak jumpa.
Zafar : huh sayang sekali . Badar membatu di atas batu... Hujan, taufan, petir mahupun panas.. dia tak beranjak dari situ. Tubuhnya melemah..
Lacus : apa dah jadi?
Zafar : aku yakin kau dah tahu dari Man... Walaupun aku tak tahu siapa Man sebenar tapi aku tak nak tahu...
Lacus : ........... Aku..... Tak percayakan nya..... Masih ada cara lain... Kan dia hanya perlukan rakyat?
Zafar : beritahu aku. Mana rakyatnya?

Makanan Lacus pun sampai sejurus rokok nya habis ...

Pak cik : minum apa?
Zafar : kelapa ais satu. Makan tak..
Pak cik : baik lah...

Pak cik itu pergi membuat air kelapa...

Lacus : haaa padahal aku datang sini sebab nak tengok Badar.. aku ingatkan dia mati ke apa ke?
Zafar : dah setahun lebih aku cuba memujuk mereka..
Lacus : persoalan nya... Kenapa mereka masih tak kembali ke tempat mereka semula?
Zafar : haaa aku baru terfikir...

The New KingWhere stories live. Discover now